I dag kan man på Kristeligt Dagblad
<
http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=281023<
læse følgende tankevækkende læserbrev:
==
Jesus er omfattet af islams billedforbud
----------------------------------------
MUHAMMED-SAGEN: Muslimerne kan ikke kræve, at alle andre skal underkaste
sig deres billedforbud; ligesom kristne ikke kan kræve af muslimer, at
de skal tilbede Kristus
Af Poul Sebbelov
En svensk imam udtaler ifølge "Radioavisen" den 7. februar, at islams
forbud mod billeder ikke blot gælder profeten Muhammed. Heller ikke
Moses eller Jesus må afbildes. Anledningen til imamens ord er, at et
svensk forlag i et anfald af selvcensur har trukket en 13 år gammel
skolebog til faget religion tilbage. Det har de, fordi bogen indeholder
to persiske billeder fra det 14. århundrede, som forestiller profeten
Muhammed. Forlagets disposition er angiveligt en følge af sagen om
Jyllands-Posten og dens tegninger af Muhammed.
Her har vi konfliktens perspektiv i en nøddeskal: Giver man først efter
for islamisternes krav om, at alle og enhver skal leve og handle efter
deres islamiske regelsæt, ja, så har det bogstavelig talt ingen ende.
Går vi ind på kravene om censur og selvcensur, må vi til en begyndelse
trække en uendelig række af fortidens ytringer og billeder tilbage. Og
vil vi fremover være konsekvente, må vi opgive at give udtryk for den
kristne tro. For islam er også Jesus nemlig en yderst vigtig person, en
profet af første rang, vistnok placeret lige efter Muhammed.
Jesus har en vigtig plads i den islamiske tro. Efter kristen opfattelse
er der blot den hage ved det, at muslimerne ikke deler den tro, at Jesus
er Kristus, Guds søn, som er blevet menneske. De mener, at Jesus er en
af islams profeter, og derfor må den kristne kirkes måde at afbilde ham
på dybest set virke stærkt stødende på muslimer. Også Jesus Kristus,
Guds søn, er principielt omfattet af islams billedforbud. Dette blev
bekræftet af imam Abdul Wahid Petersen så sent som i "Deadline" den 7.
februar.
Efter kristen tro er Kristus Gud, og følgelig tilbeder vi ham. Og fordi
han blev menneske af kød og blod, afbilder vi ham i kirkens billeder. De
kaldes ikoner i den ortodokse kirke. Billederne har fået deres plads i
kristenheden efter svære teologiske kampe i det 8. og 9. århundrede,
kampe mod vranglærer, de såkaldte ikonoklaster, som havde samme
opfattelse som muslimerne har i dag, nemlig, at afbildninger af de
hellige er en bespottelse og derfor utilstedeligt.
Islams billedforbud gælder for muslimer. Kristi kirkes lære om de
hellige billeder gælder for kristne. Anderledes kan det ikke være; og de
to måder at tænke på lader sig ikke harmonisere. Muslimerne kan ikke
kræve, at alle andre skal underkaste sig deres billedforbud; ligesom
kristne ikke kan kræve af muslimer, at de skal tilbede Kristus som Gud
og falde ned for korset eller andre kristne billeder.
De sidste dage har man siddet med en stigende frygt for, at det
officielle Danmark skulle lade sig tvinge af islamisternes rasende
trusler om alskens ulykker til at gøre knæfald for specifikt islamiske
regelsæt. Svært ubehageligt har mange kristne været dårligt til mode ved
tanken om, at landets statsminister skulle lade sig presse til at
undskylde, at der i Danmark hersker andre normer og traditioner end de
særligt islamiske. Lykkeligvis er det ikke sket; og forhåbentlig sker
det heller ikke.
Man fristes til at spørge: Hvis nu Danmark og danske kristne bøjer sig
for den islamiske pression i den aktuelle sag, hvor lang tid går der så,
før kristne billeder af de hellige støder muslimske følelser så meget,
at de kræves fjernet? Og hvor lang tid går der, inden vi bliver stillet
over for krav om at fjerne det kristne kors i Danmarks flag med
henvisning til, at også dét virker stødende for muslimer?
Poul Sebbelov,
ortodoks præst,
Blomstervænget 10,
Kgs. Lyngby
==
Ja, her vil de konfliktsky med dhimmi-tendenser vel snart forlange at
alle krucifikser fjernes fra kirkerne, og at Thorvaldsens »blasfemiske«
statue af Jesus i Domkirken [og på hans mausolæum] destrueres.
Hvor lidt viden tilhængerne af Muhameds falske lære i øvrigt har om
kristendommen fremgår i øvrigt af fjernsynet, hvor mange af han
tilhængere kalder Jesus for »jeres profet«.
FUT dk.politik [kan naturligvis overrules]
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk