Mega- og gigakirker
Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-06 09:03

I dagens Kristeligt Dagblad kan på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/artikel:aid=279703

læses om tendensen til mega- og gigakirker i USA. En megakirke er en
kirke med mindst 2.000 deltagere i hver gudstjeneste, og gigakirke med
mindt 10.000.

Jeg citerer fra afslutningen af artiklen:

Megakirkerne er kendt for at tilbyde menigheden en bred vifte af
serviceydelser som for eksempel banker, skoler og sportsfaciliteter, og
deres succes skyldes blandt andet, at de taler til den moderne
amerikaners forbrugermentalitet, siger professor ved Florida University
James B. Twitchell, der har undersøgt megakirkefænomenet.

– Megakirkerne er dygtige til markedsføring, og de er bekvemme og
forbrugervenlige. De fungerer som storcentre, hvor man kan få opfyldt
utrolig mange behov, og de eksisterer som næsten komplette samfund,
siger han.

Desuden appellerer megakirkernes religiøse formidling til
gennemsnitsamerikanerens præferencer, mener James B. Twitchell.

I stedet for at bænke menigheden til orgelmusik og salmebog i et
kirkerum læsset med tunge religiøse symboler inviteres megakirkernes
medlemmer ind i kæmpesale med polstrede stole, tv-skærme og optimistisk
popmusik ledsaget af elektriske guitarer og saxofoner.

Mens mange små amerikanske kirker hver uge må lukke på grund af
nedadgående medlemstal, blev 2005 blev også året, hvor en amerikansk
kirke – Lakewood Church i delstaten Texas – for første gang nåede op på
over 30.000 kirkegængere hver uge.

Megakirkernes fremgang har nu også givet liv til et nyt begreb:
gigakirker. Det er kirker, der tiltrækker flere end 10.000 til
gudstjenester hver uge, og dem menes der i dag at være over 30 af i USA.
==

Og kan kun bruge ordet: pop.

Selv om også Jesu' udsmidelse af kræmmerne fra Templet rinder en i hu

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jørgen

Dato : 01-02-06 16:16

> [...]
> amerikaners forbrugermentalitet, siger professor ved Florida University
> James B. Twitchell, der har undersøgt megakirkefænomenet.

Jeg mener det er naturligt at man i menigheder, specielt store, finder
sammen om andre hverdagsagtige ting end bare gudstjenesten.

I et nært og velfungerende kristent fællesskab knytter man naturligt
forbindelser og venskaber, venskaber som selvfølgelig også fungerer i
hverdagslivet. En menighed starter eks. et fodboldhold som kan spille mod
andre menigheder, eller kvinder kan lave en onsdagsklub for nybagte
forældre, syning eller madlavning. Det kan selvfølgelig også overdrives
således at man aldrig møder mennesker i andre sammenhænge end den kristne og
således kan man ikke påvirke ikke-troende og være "salt i verden"(Matt
5:13-16). Nogen vidneivrige unge kristne kan dog vælge menighedens
fodboldhold fra, for istedet at melde sig ind i den lokale klub, netop for
at have mulighed for at påvirke ikke-kristne og vidne om deres tro.

> [...]
> forbrugervenlige. De fungerer som storcentre, hvor man kan få opfyldt
> utrolig mange behov, og de eksisterer som næsten komplette samfund,

Igen er der valgfrihed. Nogen trives måske godt indenfor de kristne rammer,
mens andre hellere vil vinde mennesker for Kristus og derfor vælger et
verdsligt indkøbscenter, en ikke-kristen optiker, eller en sportsklub fuld
af hedninge.

> [...]
> medlemmer ind i kæmpesale med polstrede stole, tv-skærme og optimistisk
> popmusik ledsaget af elektriske guitarer og saxofoner.

Jeg mener at det er vigtigt at kirken forholder sig til den
kultur-virkelighed der omgiver den og en af kirkens opgaver er at vinde
mennesker for kristus, ikke skræmme dem væk med kedelige ritualer, hårde
kirkebænke, og en tristhedsagtig atmosfære.

Med hensyn til tilbedelse så gjorde Jesus det klart at det ikke er de ydre
rammer som er afgørende for Gud men den indre holdning (Joh 4:23-24). Jeg
kan ikke se at tilbedelse ved akkompagement af orgel skulle være mere
åndelig end tilbedelse med andre musikinstrumenter såsom guitar eller
saxofon, eller det at sangteksten vises på en storskærm fremfor en salmebog
i hånden skulle betyde at tlbedelsen derfor er mindre velbehagelig for Gud.

Det er det indre liv. Hjertets stilling i forhold til Gud og næsten, der
betyder noget for Gud.

En menighed hvor Helligånden for lov at virke behager Gud. Frihed er et
nøgleord tror jeg : "»Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der
frihed." (2 Kor 3,17)

mvh jørgen.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-06 18:13

jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

> [...]
> i hånden skulle betyde at tlbedelsen derfor er mindre velbehagelig for Gud.

Ja, en kirke med popmusik, som jeg har lagt mærke til at Indre Mission
bruger til deres møder, er en kirke jeg ikke vil komme i.

Jeg vil beholde Kingo og Brorson, Ingemann og Grundtvig. Ja, selv
1500-tallets psalmister skal beholdes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk