/ Forside / Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Rejser & Udflugter
#NavnPoint
Nordsted1 10159
refi 6552
ans 4342
HelleBirg.. 2810
katekismus 2544
piaskov 2400
dova 2399
svendgive.. 2305
Teil 2130
10  jakjoe 1830
Charterfly...
Fra : J W Nielsen


Dato : 23-02-06 13:58

Da vi blev forhindret i at tage på ferie i Tunesien fik vi istedet et tilbud
om at komme en tur til Gran Canaria - det blev en fin tur med både sol og
varme og en masse oplevelser (fik bla set en finhval)... Nå, men det er
meget længe siden jeg har rejst med charterfly, men har på det seneste rejst
en del med alm. rutefly og der er et par ting som undrer mig (flyselskabet
var iøvrigt Britannia):
1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig viker
det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned med
livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk en
halvdårlig landing efter min ringe mening !!!
2. Der bliver vist film på flyturen - Vi var tvunget til at købe
flyselskabets "lyttebøffer" for som den rare stewardesse sagde: "Stikkene på
jeres egne er for store" - det var iøvrigt begge 3,5 mm stereojackstik (har
målt efter med skydelære). Senere har jeg set, at det skulle ha' noget med
impedansen at gøre... Det undrer mig bare, at man gerne må bruge egne
"lyttebøffer" på rutefly af samme mærke (Boeing 737) - er det bare penge det
drejer sig om ???
3. Inden landing meddelte man, at man hos Britannia slukker kabinelyset
under landing - hvorfor ???

Kan nogen kaste lys over noegft af ovenstående ???

Mvh Jørgen




 
 
Janti (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Janti


Dato : 23-02-06 15:01


"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i melding
news:43fdb16b$0$38716$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Da vi blev forhindret i at tage på ferie i Tunesien fik vi istedet et
> tilbud om at komme en tur til Gran Canaria - det blev en fin tur med både
> sol og varme og en masse oplevelser (fik bla set en finhval)... Nå, men
> det er meget længe siden jeg har rejst med charterfly, men har på det
> seneste rejst en del med alm. rutefly og der er et par ting som undrer mig
> (flyselskabet var iøvrigt Britannia):
> 1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig
> viker det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned
> med livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk
> en halvdårlig landing efter min ringe mening !!!

Dette er avhengig av hvem som reiser. I gamle dager var det vanlig å klappe,
så fant folk ut at dette var litt for barnslig, så sluttet de gjerne med
det. Men når det er en del fulle og/eller berusede folk på flyet som
begynner å klappe, så blir det lett til at andre også klapper, så blir det
litt spredt klapping. Men ALLE klapper ikke. Langt fra. Jeg tror aldri det
igjen vil bli så intens klapping som i gamle dager (1980-årene og før).


> 2. Der bliver vist film på flyturen - Vi var tvunget til at købe
> flyselskabets "lyttebøffer" for som den rare stewardesse sagde: "Stikkene
> på jeres egne er for store" - det var iøvrigt begge 3,5 mm stereojackstik
> (har målt efter med skydelære). Senere har jeg set, at det skulle ha'
> noget med impedansen at gøre... Det undrer mig bare, at man gerne må bruge
> egne "lyttebøffer" på rutefly af samme mærke (Boeing 737) - er det bare
> penge det drejer sig om ???

Det med at "stikkene" er for store, stemmer ikke, iallfall ikke på de flyene
jeg har reist med. Men det er gjort slik på noen fly at egne hodetelefoner
gir lyd bare i den ene kanalen, og det blir for dårlig. Uansett: Jeg har
brukt egne hodetelefoner uten problem hos noen flyselskaper, mens jeg har
fått lyd i bare én kanal hos andre. Se for øvrig litt om temaet her:

http://groups.google.no/group/no.teknologi.audio/browse_frm/thread/e82823c6483a382d/b8310dbecd60e9f0?tvc=1&q=hodetelefoner+fly&hl=no#b8310dbecd60e9f0


> 3. Inden landing meddelte man, at man hos Britannia slukker kabinelyset
> under landing - hvorfor ???

Det kan sikkert noen andre svare på.

>
> Kan nogen kaste lys over noegft af ovenstående ???

Med hilsen

Jan
Oslo



Inger (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Inger


Dato : 27-02-06 19:00

Janti wrote:
> "J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i melding
> news:43fdb16b$0$38716$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Da vi blev forhindret i at tage på ferie i Tunesien fik vi istedet et
>>tilbud om at komme en tur til Gran Canaria - det blev en fin tur med både
>>sol og varme og en masse oplevelser (fik bla set en finhval)... Nå, men
>>det er meget længe siden jeg har rejst med charterfly, men har på det
>>seneste rejst en del med alm. rutefly og der er et par ting som undrer mig
>>(flyselskabet var iøvrigt Britannia):
>>1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig
>>viker det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned
>>med livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk
>>en halvdårlig landing efter min ringe mening !!!
>
>
> Dette er avhengig av hvem som reiser. I gamle dager var det vanlig å klappe,
> så fant folk ut at dette var litt for barnslig, så sluttet de gjerne med
> det. Men når det er en del fulle og/eller berusede folk på flyet som
> begynner å klappe, så blir det lett til at andre også klapper, så blir det
> litt spredt klapping. Men ALLE klapper ikke. Langt fra. Jeg tror aldri det
> igjen vil bli så intens klapping som i gamle dager (1980-årene og før).
>

Jeg kender et sted hvor man ofte klapper - ærligt ment - og har også
hørt om et andet sted hvor det ofte sker.

Det sted jeg selv har oplevet er på Air Greenlands indenrigs flyvninger.
En Dash 7, som man flyver med, har det med at "dumpe ned fra himlen". De
lander i noget ret vildt vejr sommetider, og når det er slemt (f.eks.
tæt tåge eller begyndende snestorm) så bliver der ofte klappet når flyet
er landet.

Det andet sted jeg har hørt om er fra min fætter, da han boede på
færøerne. Indflyvningen til lufthavnen ved Thorshavn er ifølge ham, ret
så drastisk og det store transatlantiske fly kommer meget langt ned på
meget kort tid. Det har ofte fået folk til at klappe...


Mvh. Inger

Carsten Keller (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Keller


Dato : 23-02-06 15:34

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote in message
news:43fdb16b$0$38716$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> 1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig
> viker det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned
> med livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk
> en halvdårlig landing efter min ringe mening !!!

Har aldrig haft fornøjelsen af et charterfly, men har enkelte gange været
ude for det i rutefly. Jeg synes det er noget af det mest tåbelige...

> 2. Der bliver vist film på flyturen - Vi var tvunget til at købe
> flyselskabets "lyttebøffer" for som den rare stewardesse sagde: "Stikkene
> på jeres egne er for store" - det var iøvrigt begge 3,5 mm stereojackstik
> (har målt efter med skydelære). Senere har jeg set, at det skulle ha'
> noget med impedansen at gøre... Det undrer mig bare, at man gerne må bruge
> egne "lyttebøffer" på rutefly af samme mærke (Boeing 737) - er det bare
> penge det drejer sig om ???

Jeg tror det er et levn fra gamle dage hvor der rent faktisk var penge i
bøfferne. Ved at lave stikket mærkeligt slap man for at folk fik lyst til at
nappe dem med hjem. Nu kan det vist ikke betale sig at rense dem mere, så
mange ruteselskaber forærer headsettet væk. For at de både passer i de gamle
fly med to stik og i de nye (og en walkman for den sags skyld) har man lavet
et stik hvor det ene ben kan pilles af.

> 3. Inden landing meddelte man, at man hos Britannia slukker kabinelyset
> under landing - hvorfor ???

Det gør alle flyselskaber vist, men hvorfor ved jeg ikke...

Keller



Asle Bjerva (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Asle Bjerva


Dato : 23-02-06 15:57

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i melding
news:dtkh58$noe$1@news.net.uni-c.dk...
> "J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:43fdb16b$0$38716$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> 3. Inden landing meddelte man, at man hos Britannia slukker kabinelyset
>> under landing - hvorfor ???
>
> Det gør alle flyselskaber vist, men hvorfor ved jeg ikke...

Kabinlyset dempes ved avgang og landing av sikkerhetmessige årsaker.
1) For at passasjerene skal tilpasse seg mørket ute.
2) For at man lettere skal kunne se hvor utgangsdører (og nødutganger) er
(EXIT skilt)
3) For at man letters skal kunne se andre lyssignaler (ledelys i gulv mm) i
en evt. nødsituasjon.

De fleste (om ikke alle) selskap gjør dette, men bare når det er mørkt
utenfor.
Det ble ikke gjort i midnattsol (med SAS i Nord Norge).
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no



Mads Breddam (23-02-2006)
Kommentar
Fra : Mads Breddam


Dato : 23-02-06 16:41

> 1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig
viker
> det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned med
> livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk en
> halvdårlig landing efter min ringe mening !!!


Jeg har været med adskillige charterfly - jeg synes det er forskelligt om
der klappes. Måske sker i 6 af 10 tilfælde. Nå, men det skal da også
tilføjes at jeg finder det inderligt tåbeligt. Det er piloterne som lander
flyet, fint nok. Men det er jo 'bare det de gør' - altså der er jo heller
ingen der klapper når bus 5A langt om længe ankommer til Hovedbanegården.
Eller efter 3-6 timer når man når frem til hjemstavnen Esbjerg - så er det
også sjældent at folk folder sig ud i euforiske klapsalver og denne
fantastiske præstation.

> 2. Der bliver vist film på flyturen - Vi var tvunget til at købe
> flyselskabets "lyttebøffer" for som den rare stewardesse sagde: "Stikkene

> jeres egne er for store" - det var iøvrigt begge 3,5 mm stereojackstik
(har
> målt efter med skydelære). Senere har jeg set, at det skulle ha' noget med
> impedansen at gøre... Det undrer mig bare, at man gerne må bruge egne
> "lyttebøffer" på rutefly af samme mærke (Boeing 737) - er det bare penge
det
> drejer sig om ???


Mine almindelige 3,5 mm hovedtelefoner virker fint både under og efter et
bekendtskab med fly-underholdnings-systemer.


--
Mvh.:
Mads Dupont Breddam
mbreddam(a)punkt.ku.dk




Anders Andersen (25-02-2006)
Kommentar
Fra : Anders Andersen


Dato : 25-02-06 16:04


"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
news:43fdd779$0$27585$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> 1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander - på mig
> viker
>> det nærmest som om man er glade for at man overhovedet er kommet ned med
>> livet i behold - der var dog en del som klappede og så var det faktisk en
>> halvdårlig landing efter min ringe mening !!!
>
>
> Jeg har været med adskillige charterfly - jeg synes det er forskelligt om
> der klappes. Måske sker i 6 af 10 tilfælde. Nå, men det skal da også
> tilføjes at jeg finder det inderligt tåbeligt. Det er piloterne som lander
> flyet, fint nok. Men det er jo 'bare det de gør' - altså der er jo heller
> ingen der klapper når bus 5A langt om længe ankommer til Hovedbanegården.
> Eller efter 3-6 timer når man når frem til hjemstavnen Esbjerg - så er det
> også sjældent at folk folder sig ud i euforiske klapsalver og denne
> fantastiske præstation.
>

Eller når Scandlines ligger til kaj i Puttgarten og forventer at man skal
besøge deres Bordershop

De gange jeg har fløjet og set folk klappe vender jeg mig om og spørger
"Hvad klapper i af" I skal
først klappe når I har passeret tolden uden at blive "taget" men klap ikke
når toldmor/far ser på

vh Anders



Per H. Nielsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 26-02-06 13:54

J W Nielsen wrote:
> 1. Jeg troede man var holdt op med at klappe når flyet lander

Den eneste gang jeg vist på et charterfly har oplevet, at der ikke blev
klappet, var samtidig den eneste gang der egentlig var en grund
til det. Det var dengang vi 20 minutter efter starten
fra Antalya i Tyrkiet måtte vende om fordi den ene motor satte ud.

Kaptajnen fortalte efterfølgende, at det var første gang han havde
prøvet at lande med kun én motor. Han havde dog trænet det i
simulator adskillige gange

> 3. Inden landing meddelte man, at man hos Britannia slukker
> kabinelyset under landing - hvorfor ???

Som andre skriver er det vist rutine at dæmpe lyset.

Under den famøse tur med kun én motor slukkede de i øvrigt lyset
helt ganske kortvarigt, så en af stewardesserne kunne kigge ud for
at se, om der var noget unormalt at observere på motoren.

Det var lidt af en nedtur at måtte vende om - efter 14 dages ferie har
man ligesom indstillet sig på at komme hjem når først flyet er lettet.
Med vi tog det som en oplevelse og det gav da en overnatning på Sheraton
i Antalya på Maersk Airs regning og efterfølgende hjemtur med Air Anatolya
til Amsterdam og videre til København med et par af Maersks rutefly.
Der er jo flere sæder i et charterfly, så man ikke bare erstatte dette med
en af rutemaskinerne

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


michael (26-02-2006)
Kommentar
Fra : michael


Dato : 26-02-06 18:53


Per H. Nielsen wrote:
> J W Nielsen wrote:
> Under den famøse tur med kun én motor slukkede de i øvrigt lyset
> helt ganske kortvarigt, så en af stewardesserne kunne kigge ud for
> at se, om der var noget unormalt at observere på motoren.

Stewardessen??? Ville det ikke være mere betryggende at lade
andenpiloten tjekke det så stewardesserne kunne passe deres
kaffebrygning...?

/michael

Per H. Nielsen (26-02-2006)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 26-02-06 22:56

michael wrote:
> Stewardessen??? Ville det ikke være mere betryggende at lade
> andenpiloten tjekke det så stewardesserne kunne passe deres
> kaffebrygning...?

Med 20 minutter til en landing omgivet af redningskøretøjer var
kaffe ikke på programmet

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


michael (27-02-2006)
Kommentar
Fra : michael


Dato : 27-02-06 12:38

De ku' da ellers godt byde ambulancefolkene på en kop kaffe. Hvad byder
man ellers uventede gæster?

/michael



Per H. Nielsen wrote:
> michael wrote:
>
>> Stewardessen??? Ville det ikke være mere betryggende at lade
>> andenpiloten tjekke det så stewardesserne kunne passe deres
>> kaffebrygning...?
>
>
> Med 20 minutter til en landing omgivet af redningskøretøjer var
> kaffe ikke på programmet
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste