Nikotinlugt i sofa
Fra : Helle

Dato : 03-03-06 11:56

Hejsa

Min gamle sofa er braset sammen så derfor har jeg overtaget mine
forældre sofa da de lige har købt nye møbler til stuen. Det drejer sig om en
hjernesofa med sådan noget mikrofiber agtigt stof.Dejlig blødt stof.
Problemt er, at mine forældre ryger en hel del og sofaen STINKER! Den er
meget flot og kan ikke ses den har været brugt men den stank af røg...føj.
Jeg er ikke selv ryger og er nok lidt hysterisk med lugten men jeg bliver
virkelig dårlig af den. Jeg har tørret den over med vand med ajax og en tur
med rodalon i vand også. Vandet blev godt nok mørkebrunt! Men sofaen lugter
stadig.

Hvad kan jeg gøre? den er hverken plettet eller beskidt, men den stinker af
røg. De har haft den i et halvt års tid hvor den har fået røg.

Gode råd modtages!

Mvh Helle

Fra : Holst

Dato : 03-03-06 12:34

Helle wrote:

> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre? den er hverken plettet eller beskidt, men den stinker af
> røg. De har haft den i et halvt års tid hvor den har fået røg.

Der er noget med, at hvis du placerer en skål med eddike i nærheden af
sofaen, så forsvinder nikotinlugten lige så langsomt.

Fra : Helle

Dato : 03-03-06 19:38

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Der er noget med, at hvis du placerer en skål med eddike i nærheden af
> sofaen, så forsvinder nikotinlugten lige så langsomt.

Okay, det vil jeg prøve. Satte faktisk et glas med eddike på sofabordet her
natten over men den skal jo nok stå i nogle uger?..

Fra : Max

Dato : 03-03-06 19:43

Hej Helle

> Okay, det vil jeg prøve. Satte faktisk et glas med eddike på
> sofabordet her natten over men den skal jo nok stå i nogle uger?..

Hvis det er dig en trøst, ja så forsvinder lugten af sig selv og
sommeren hvor alle vinduer står åbne nærmer sig. Pas på
med at vaske på nye møbler, du risikere at vaske den smuds-
afvisende imprægnering væk så din sofa hurtigere bliver
snavset.

Mvh Max

Fra : Prikke

Dato : 03-03-06 19:52

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre? den er hverken plettet eller beskidt, men den stinker
> af røg. De har haft den i et halvt års tid hvor den har fået røg.

jeg ved ikke om det hjælper, men hvad med nogle timer udenfor i det
"dejlige" frostvejr vi har lige nu??

Rikke

Fra : Helle

Dato : 03-03-06 22:25

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg ved ikke om det hjælper, men hvad med nogle timer udenfor i det
> "dejlige" frostvejr vi har lige nu??
>
> Rikke

Mine forældre bar den i deres garage onsdag aften og vi hentede den så
torsdag. Det har muligvis hjulpet men ikke nok! Det hjalp på det fedtede lag
at vaske den i ajaxvand. Jeg har nu sat et par skåle under den med eddike og
en skål på bordet. desværre giver det jo en rigtig sur lugt her. Så nu
lugter her af et rigtig surt og røget forsamlingshus

Sofaen er nok 5 år gammel, men har næsten ikke været brugt. Mine forældre
overtog den fra et ikkerygerhjem for ca ½ år siden og nu har jeg så
overtaget den.

Jeg lufter ud nogle gange om dagen og håber så det hjælper. Jeg sprayede den
med en vandforstøver med lidt skyllemiddel i i dag. Det har nok også hjulpet
lidt, men ellers er der nok ikke så meget andet at gøre end at vente på at
lugten fortager sig.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 04-03-06 14:05

Jeg mener tricket med eddike går på at du skal smide plastik ud over
den, og så sætte skåle med eddike inden under plastiken ved sofaen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-03-06 17:55

> Mine forældre bar den i deres garage onsdag aften og vi hentede den så
> torsdag. Det har muligvis hjulpet men ikke nok!

Den skal stå ude et par uger, så er lugten helt væk.

> Det hjalp på det fedtede lag

UPS. Det "fedtede" lag er beskyttelse mod snavs. Det skal ikke fjernes,
eller også skal du imprægnere den igen.

> Jeg lufter ud nogle gange om dagen og håber så det hjælper. Jeg sprayede
> den med en vandforstøver med lidt skyllemiddel i i dag.

Jo mere vand, jo mere får du tværet lugten ned i sofaen. Lad den være, og
helst udendørs. SÅ går det hurtigst.

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 04-03-06 19:16

> Den skal stå ude et par uger, så er lugten helt væk.

> UPS. Det "fedtede" lag er beskyttelse mod snavs. Det skal ikke fjernes,
> eller også skal du imprægnere den igen.

Jeg tvivler på at man imprægnerer med noget rigtig mørkebrunt fedtet
klister, som var det jeg fik tørret af...

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-03-06 19:38

> Jeg tvivler på at man imprægnerer med noget rigtig mørkebrunt fedtet
> klister, som var det jeg fik tørret af...

Tror du ikke en tændstik snart er den bedste løsning

mvh
Preben

Fra : Helle

Dato : 04-03-06 21:46

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke en tændstik snart er den bedste løsning
>
> mvh
> Preben

Heh jo har overvejet det. Sofaen er absolut ikke brugt ret meget - den ser
sprit ny ud, men lugter desværre ikke sådan...

Men ellers er alternativet at sidde på klinkegulvet i min stue...