Bore i hårdt beton
Fra : Michael Laursen

Dato : 25-02-06 10:34

Hej Gruppe

Jeg er ved at være godt træt af at bore i betonelementer uden at nå nogen
vejne. Jeg har adgang til en DeWalt borehammer og har selv investeret i et
par bor, der skulle kunne stå mål med opgaven, men lige lidt hjælper det.
Det tager en evighed at bore i de betonelementer, der udgør loft og væg mod
nabo. Elementerne er den slags, der sidder i næsten enhver form for
etagebyggeri i dag.

Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

På forhånd tak, Michael

Fra : Søren

Dato : 25-02-06 10:42

"Michael Laursen" <bonden100@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> etagebyggeri i dag.
>
> Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

Hej

Ja, det er træls...

Kører boret den rigtige vej?

Har du slået 'hammeren' til?

Har du en rigtig arbejdsstilling, så du kan lægge vægt bag boret?

Køb en diamantbor.

Søren

Fra : Max

Dato : 25-02-06 11:03

Hej

> Har du en rigtig arbejdsstilling, så du kan lægge vægt bag boret?

Hvis han skal lægge vægt bagved, ja så er problemet at det ikke
er en borehammer han bruger, men en slagboremaskine. En
borehammer laver selv alt arbejdet, den skal kun holdes på
plads.

Mvh Max

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-02-06 12:11

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> er en borehammer han bruger, men en slagboremaskine. En
> borehammer laver selv alt arbejdet, den skal kun holdes på

Ja men hvis man skal skal igennem jern-amering, så duer en borhammer heller
ikke, det tager i hvertfald alt for langt tid. Der er man altså nød til at
bore ved siden af, eller ved jeg ikke om der findes diamant maskiner til små
huller som 5mm hvis det er sådan noget..

Fra : Michael Laursen

Dato : 25-02-06 13:08

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

Klip

> Ja, det er træls...
ja

> Kører boret den rigtige vej?
ja

> Har du slået 'hammeren' til?
ja

> Har du en rigtig arbejdsstilling, så du kan lægge vægt bag boret?
nej, som også nævnt andetsteds, skulle det ikke være nødvendigt.

> Køb en diamantbor.
Hvis det evt. er et diamantbor der skal til, hvor køber jeg så sådan et?

/Michael

Fra : CopyCat

Dato : 25-02-06 12:10

> Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

Hvor store huller borer du ?

Du skal være sikker på at de bor du bruger er gode, der findes normalt en
hel del armering i sådanne vægge og de billige bor holder ikke til det ret
længe ..

Og ligesom max siger, du skal ikke trykke ret hårdt på en borehammer, bare
hold den under et let tryk så boret bliver i bunden af hullet.

Hvis det er huller mindre end 10mm .. så klarer en normal borehammer det
normalt ganske okay, men hvis det er lidt større huller, så kan det være at
du skal finde en lidt større borehammer med lidt mere energi i slagene.

~~Frank .,

Fra : Michael Laursen

Dato : 25-02-06 13:10

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> skrev i en meddelelse

> Hvor store huller borer du ?
4-6 mm

> Du skal være sikker på at de bor du bruger er gode, der findes normalt en
> hel del armering i sådanne vægge og de billige bor holder ikke til det ret
> længe ..
Har fat i sådan et SDS-bor med en "spids" på, der ikke er spids - hvis du
forstår hvad jeg mener. Det skulle være specielt velegnet til beton. Ahh,
måske der er noget om det med armering. Det havde jeg faktisk ikke lige
tænkt på. Jeg forsøger mig lidt videre.

Mvh. Michael

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 25-02-06 14:31

> [...]
>
> Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

Har du prøvet med en pneumatisk borehammer og et godt murbor ?

http://www.materielsektionen.dk/abonnent/visVejlA.phtml?vejlA_id=2298

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 25-02-06 17:47

> [...]
> etagebyggeri i dag.
>
> Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

Hvor i landet bor du? Jeg kan måske hjælpe dig.
Hilsen Matthias

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-06 13:32

Michael Laursen wrote:
> [...]
> etagebyggeri i dag.
>
> Er der evt. nogen, der har et eller to gode råd eller ideer!?

Vi boede førhen i betonbyggeri, og jeg har lavet mange huller i det
med min billige borhammer af den model som koster 199,- forskellige
steder.
Det har været huller i størrelsen fra 5-10 mm.
Hemmeligheden er gode bor (Bosch) og lad maskinen arbejde, bare hold
den ind til muren, så skal den nok komme igennem.

--

Christian
www.yee-haw.dk