Skal bygge gærde men ?
Fra : René Hansen

Dato : 23-02-06 22:30

Hej alle

Jeg har en grund med lidt højde på ca 1.20m. Pt er der store sten der ligger
ovenpå hinanden som gærde men jeg ville gerne noget mere lige evt med
herregårdstan eller andet. det er så her i kommer ind.

1. Skal man fjerne de store sten der ligger og "holder på jorden inden man
evtr laver et nyt gærde eller skal man lade dem bliv og bygge gærde uden på.

2. Hvad ville i benytte til at lave et gærde. Personlig havde jeg tænkt mig
grå herregårdssten.

3. Skal de have mørtel imellem hver sten eller lægges de bare som ½ forbandt
uden noget imellem ?

Gode råd søges altså

Mvh René Hansen

Fra : Max

Dato : 23-02-06 22:45

Hej René

> Gode råd søges altså

Det jeg vil sige er at det er min mening at det er en
dårlig ide at erstatte en gærde af natursten med noget
så grimt som en lige beton mur, som oven i købet ingen
holdbarhed har i forhold til naturstenene.

Mvh Max

Fra : René Hansen

Dato : 24-02-06 01:56

Fair nok max men det her ser ganske enkelt ikke godt ud det fremstår rodet
og usammenhængigt. jeg forstår hvad du mener det er slet ikke det men der
skal ske noget med det gærde uden tvivl.

mvh René

Fra : Max

Dato : 24-02-06 08:15

Hej René

> Fair nok max men det her ser ganske enkelt ikke godt ud det fremstår
> rodet og usammenhængigt. jeg forstår hvad du mener det er slet ikke
> det men der skal ske noget med det gærde uden tvivl.

Har du så ikke en mulighed for at få det rettet op, fordelene ved at
genbruge naturstenene er jo mange.

Mvh Max

Fra : Sten Larsen

Dato : 24-02-06 00:43

> [...]
> så grimt som en lige beton mur, som oven i købet ingen
> holdbarhed har i forhold til naturstenene.

Enig. Du får aldrig den mur til at holde, eller se pæn ud. Det skulle så
være nogle andre blokke der kan lægges med hældning på. Så hellere ændre
lidt på de bestående sten, hvis ikke det er pænt nok.
/SL

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-02-06 06:58

On Fri, 24 Feb 2006 00:42:57 +0100, "Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk>
wrote:

>Enig. Du får aldrig den mur til at holde, eller se pæn ud. Det skulle så
>være nogle andre blokke der kan lægges med hældning på. Så hellere ændre
>lidt på de bestående sten, hvis ikke det er pænt nok.

Jeg har nu gjort det får 5 år siden - bygget en mur på ca. 80 cm med
holmegårdsblokke op ad en jordskrænt med trafik ovenfor. Det ser pænt
ud, det holder.

Muren skal funderes ordentligt og der skla en fornuftig hældning på.

Om man syntes natursten er pænere end en mur af holmegårdsblokke, det er
smag og behag. Jeg er normalt tilbøjelig til at give dig ret, men det
kommer an på sammenhængen. Jeg kan godt li' natursten. Men min mur er så
afgjort langt pænere end de natursten der var der før - og som altid
trillede rundt nede på jorden alligevel.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-06 08:30

On Thu, 23 Feb 2006 22:30:27 +0100, "René Hansen" <bif@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>evtr laver et nyt gærde eller skal man lade dem bliv og bygge gærde uden på.

Det kommer lidt an på om der er trafik ovenfor det nye gærde, eller ej.
Hvis der er, så vil der komme ekstra meget tryk som med tiden vil gøre
gærdet skævt.

Men ligegyldigt om du lader de nuværende sten ligge eller ej, så vær
omhgygelig med at få lavet fundament til det nye gærde.

>2. Hvad ville i benytte til at lave et gærde. Personlig havde jeg tænkt mig
>grå herregårdssten.

Brug herregårdsblokke - 14x14x21 cm. Det er pænere end de almindelige
sten når de skal i højden.

>3. Skal de have mørtel imellem hver sten eller lægges de bare som ½ forbandt
>uden noget imellem ?

Lim dem sammen med noget fliselim. Jeg plejer at bruge sort alfix. Med
fliselimen skal der så tyndt et lag på at du ikke kan se nogle fuger,
der ser bare ud som om stenene er stablet ovenpå hinanden.
Efter min mening ser det pænere ud end hvis der er en synlig cementfuge.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel

Dato : 24-02-06 17:23

> [...]
> Efter min mening ser det pænere ud end hvis der er en synlig cementfuge.

> Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald):

Der findes også nogle større "Herregårdsblokke" de er gode til høje
støttemure.

Hilsen Aksel

Fra : Leonard

Dato : 24-02-06 17:34

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Der findes også nogle større "Herregårdsblokke" de er gode til høje
>støttemure.

Større end 14x14x21 ?

--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-06 21:16

On Fri, 24 Feb 2006 17:34:23 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Større end 14x14x21 ?

Ja nu jeg får det at vide så har jeg jo selv set disse.
Jeg tror det er noget med 14x28x42 de er. De hedder vist bare ikke
herregårdsblokke.

Hov, jeg har da en prisliste fra IBF, der må de være i ... øjeblik.

14x21x42 er de - kaldes Makro Kantblok. Listepris Grå 28,-
Jeg syntes dog de er lige voldsomme nok til en mindre mur.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/