Nyt træ i haven - men hvilket?
Fra : Jørgen

Dato : 22-02-06 21:30

Jeg har fået plads i haven til et par nye træer, men mangler lidt
inspiration til hvilke jeg skal vælge.

Jeg har 5 æbletræer (Skovfoged, Ingrid Marie, Rød Ananas, Aroma, og et
Golden Delicius som solsortene mæsker sig i om efteråret.)
Jeg har et blommetræ (Opal)
Et kirsebærtræ, der ikke giver mig mavepine, men som fuglene elsker, og et
pæretræ som har det svært (mange taks i nabolaget).

I forhaven har jeg et par paradisæbletræer (gule frugter)

Naboerne har rødgran, lærk og birk.

Alle træer har deres smukke sider, men jeg sætter høj pris på blomster og
bær, og vil helst plante noget som kan "godkendes" af havens fugle.

Havejorden er god - det jeg planter gror uden ret megen hjælp. Der hvor jeg
har målt reaktionstallet er det under 6

Grunden er aflang (ca 20*50) med huset i den ene ende, så pladsen er god.

Hvis i vil fortælle om drømmetræet bliver jeg glad.

Fra : Max

Dato : 22-02-06 21:44

Hej

> Hvis i vil fortælle om drømmetræet bliver jeg glad.

Jeg har kun to træer tilbage, alle de andre røg ved en
gennemgribende renovering udendørs. En troldhassel
som jeg har beholdt af personlige grunde og en rønne-
bær fordi det er et kønt træ der ikke vokser så hurtigt,
det bliver så flot både med blomster og bær, fuglene
elsker træet på flere måder og bladene forsvinder
ubemærket om efteråret.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-06 21:53

On Wed, 22 Feb 2006 21:30:26 +0100, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

> [...]
>
>Grunden er aflang (ca 20*50) med huset i den ene ende, så pladsen er god.
>
>Hvis i vil fortælle om drømmetræet bliver jeg glad.

Rønnetræer af diverse slags lyder oplagte. De har blomster, de får bær
og de fleste har nogle utrolig flotte høstfarver. De bliver heller ikke
så store.

Der var en artikle om røn i bladet 'Haven' en gang sidste år. Der var
omtalt mange spændende sorter.

Jeg er også ret vild med hvidtjørn - den dufter så herligt når den
blomstrer, og får også bær til fuglene. Men den gror ret langsomt de
første år og er måske ikke så oplagt i en villahave pga. tornene.

Paradisæbler er også herlige.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 23-02-06 21:55

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> så store.
>
> Der var en artikle om røn i bladet 'Haven' en gang sidste år. Der var
Jeg fandt artiklen. Det er i nr 10-2005 og ser spændende ud.

> Jeg er også ret vild med hvidtjørn - den dufter så herligt når den
> blomstrer, og får også bær til fuglene. Men den gror ret langsomt de
> første år og er måske ikke så oplagt i en villahave pga. tornene.

I haven nr 9-2005, der har et tema om dufte i haven, er hvidtjørn 1 blandt
10 duftende træer som omtales. Den kommer med på min liste til overvejelse.

Tak for forslagene

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-06 08:21

On Thu, 23 Feb 2006 21:55:25 +0100, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

>Jeg fandt artiklen. Det er i nr 10-2005 og ser spændende ud.

Ja, der er mange spændende - jeg skal i hvert fald i gang med at lave en
samling af forskellige rønnetræer, nu hvor jeg har fået pladsen til det.

>I haven nr 9-2005, der har et tema om dufte i haven, er hvidtjørn 1 blandt
>10 duftende træer som omtales. Den kommer med på min liste til overvejelse.

Jeg måtte fælde 3-4 meget store hvidtjørn for at gøre plads til mi
drivhus - det gjorde altså ondt. (Både fysisk og psykisk Jeg planter
godt nok nogle tjørn i det nye læbælte jeg skal have plantet, men der
går jo 50 år inden de er bare tilnærmelsesvis så store som dem jeg
fældede. Heldigvis er der stadig en stor hvidtjørn tilbage på et sted i
haven hvor jeg formentlig kommer til at gå forbi tit, så jeg rigtigt kan
nyde duften.

>Tak for forslagene

Velbekom.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : berbeck

Dato : 22-02-06 22:11

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået plads i haven til et par nye træer, men mangler lidt
> inspiration til hvilke jeg skal vælge.

Bærmispel. Vælg den sort, der hedder Amelanchier laevis.
Den er ganske enkelt bedårende, bladene er kobberfarvede i udspring,
samtidig kommer hvide, lette blomsterklaser. Om sommersen sorte, søde
frugter, høstfarven orangerød.

God fornøjelse. Hilsen Else.

Fra : F.Hansen

Dato : 23-02-06 04:55

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået plads i haven til et par nye træer, men mangler lidt
> inspiration til hvilke jeg skal vælge.

Hanesporetjørn
http://shop.parkoglandskab.dk/?menupunkt=butikken&pkt=1&grp=2&id=652

Mvh Finn

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-02-06 18:22

"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hanesporetjørn
> http://shop.parkoglandskab.dk/?menupunkt=butikken&pkt=1&grp=2&id=652

Nemlig.

Hilsen Inger

Fra : Jørgen

Dato : 23-02-06 22:07

Inger Pedersen wrote:

> Nemlig.
>
> Hilsen Inger

Det her pirrer min nysgerrighed, for i Havens planteleksikon står der: "Er
uden tvivl en af de smukkeste og særprægede arter". Desværre står der også
"Tornene er slanke og lige, ca. 8 cm lange, glinsende brune og så talrige
at træet derved får et særpræg". Jeg må vist se om jeg kan finde et rigtigt
eksemplar at se på.

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-02-06 19:09

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået plads i haven til et par nye træer, men mangler lidt
> inspiration til hvilke jeg skal vælge.

Moreller.

> pæretræ som har det svært (mange taks i nabolaget).

Det skyldes vel ikke taks, men snarere ene.

mvh
Preben

Fra : Jørgen

Dato : 23-02-06 21:01

Preben Andersen wrote:

> Det skyldes vel ikke taks, men snarere ene.
>
> mvh
> Preben

Ja, det var ene jeg mente. Hukommelsen svigtede, beklager. Jeg skulle lige
overbevise mig selv, og fandt dette link som beskriver pæregitterrust.
http://www.plante-doktor.dk/svampe%202.htm

Hilsen
Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-02-06 08:23

On Thu, 23 Feb 2006 21:01:12 +0100, Jørgen <spam_til_jsn@toker.dk>
wrote:

>Ja, det var ene jeg mente. Hukommelsen svigtede, beklager. Jeg skulle lige
>overbevise mig selv, og fandt dette link som beskriver pæregitterrust.
>http://www.plante-doktor.dk/svampe%202.htm

Hvis du har så store problemer med gitterrust i pærerne pga. enebær i
nabolaget, så bør du nok også holde dig fra tjørn. De kan være slemme
til at få rust hvor der er mange enebær.

Hanesporetjørnen skulle så vidt jeg husker, ikke være så slem til det.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 28-02-06 10:33

"Jørgen" <spam_til_jsn@toker.dk> wrote in message
> [...]

Pyrus salicifolia eller på dansk Prydpære.

Jeg kan simpelthen ikke presse flere træer ind i min lille have nu... men
jeg lover Jer at på et eller andet tidspunkt skal jeg nok finde plads til
dette skønne lille træ også.

Beskrivelse:
"Meget elegant træ som gror med en tæt krone af hængende grene. Disse er
dækket af sølv grå, nedadhængende pile-agtige blade, som skifter til
grå-grøn om sommeren. Hvide blomster i april, som følges af små brune
frugter om efteråret."

Kaldes også 'Nordens Oliventræ'

Suk... hvem som kunne opfinde en gødning, som kunne få haven til at gro... i
størrelse!

Og må vi så be' om noget forår... hér ved København sner det... IGEN!

Hilsen
Hanne fra Glostrup

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-02-06 11:35

On Tue, 28 Feb 2006 10:32:57 +0100, "Hanne Bech-Jensen"
<solsort_dk12@34hotmail.com> wrote:

>Pyrus salicifolia eller på dansk Prydpære.

Pilebladet pære bliver den også nogle gange kaldt.

>Suk... hvem som kunne opfinde en gødning, som kunne få haven til at gro... i
>størrelse!

Jeg er bekymret for om min gårdsplads pludeslig til foråret er fyldt med
kampesten i stedet for perlegrus. Min bror har givet den Urea
(kvælstofgødning) for at smelte isen derude.

>Og må vi så be' om noget forår... hér ved København sner det... IGEN!

Også her. Jo før det kunne blive forår jo bedre.
Men lidt forår er det - lærkerne er fremme. Selv i dag imens det sneede
kunne jeg høre dem synge.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jørgen

Dato : 28-02-06 19:35

Hanne Bech-Jensen wrote:

> [...]
> dækket af sølv grå, nedadhængende pile-agtige blade, som skifter til
> grå-grøn om sommeren. Hvide blomster i april, som følges af små brune

Det lyder rigtig spændende, men det pæretræ jeg har, fjerner jeg til
foråret, fordi det får pæregitterrust hver år. Vil prydpære også være
modtagelig for gitterrust?

> Suk... hvem som kunne opfinde en gødning, som kunne få haven til at gro...
> i størrelse!

Der er ikke noget som en gang lange arbejdsdage der får haven til at
vokse Heldigvis skal koikarperne også have deres portion af
haveopmærksomheden, så der findes medicin til alt.

Hilsen
Jørgen