Beskæring af gamle frugttræer
Fra : Peter

Dato : 21-02-06 21:49

Hej NG

Jeg har nogle meget gamle frugttræer (æbler) som grundet overbevoksning af
diverse træer og buske ikke har haft lys nok, og af samme årsag er der
rigtig mange skud der er skudt i vejret.

Nu er alt andet bevoksning, der kunne skygge for lyset blevet fjernet,
derfor skal æble træerne beskæres. Men hvordan?! Kender i en eller flere
gode sites, hvor der er nogle rigtig gode vejledninger?! Eller kender I til
en der udfører den slags, omkring Ølstykke området?!

Mvh Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-06 23:43

> [...]
> gode sites, hvor der er nogle rigtig gode vejledninger?! Eller kender I
> til en der udfører den slags, omkring Ølstykke området?!

Du kan godt selv. Klip alt det af, der er for meget - lyder nemt, men når du
er færdig, skal du have et "tyndt" træ, der har 2-3-4 hovedstammer og meget
få sidegrene. På sidegrenene skal der så være lidt kviste. Har man en
hjælper, så få ham til at ruske en større gren, så du kan se hvad der kommer
til at mangle, når du saver den af. Sav den af og kig grundigt igen. Ca 1/3
af træet skal være væk, når du er færdig, måske mere, hvis det er et
"kvistetræ" altså en masse tynde pinde.

Det kan højst gå galt. Og går det helt galt, så ser det også sådan ud, så se
godt efter inden du saver. At save mange grene og kviste af betyder bare
få/færre æbler til efteråret, men til gengæld bliver de store og meget
lækre.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-06 01:02

> [...]
> godt efter inden du saver. At save mange grene og kviste af betyder bare
> få/færre æbler til efteråret, men til gengæld bliver de store og meget

Jeg beskærer efter hovedprincippet at alt det der vokser indad, skal væk.
Resten synes jeg ligesom giver sig selv. Min fætter har et æbletræ han
rundbarberer med hækklipperen til en (for) lille kugle, der er tæt som en
hæk. Den giver masser af fine æbler, der kan plukkes uden brug af stige.
Så at gøre det til videnskab, er vist for nørder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen