Udluftningskanal fra bad
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-06 21:20

Hej

I mit badeværelse er der en udluftnings-kanal over brusebadet. Sidder i
loftet og er ført op ovenpå loftet og ud gennem gavlen. På ydersiden
sidder der en plastik-tingest med 4 lameller på.

Den ene lamel var knækket af og det blæste direkte ind når det var
østenvind. Så jeg købte en ny tilsvarende i dag. Men sådan en med
lameller er jo beregnet til udluftninger med motor. Det har min
udluftning ikke, så det er vel begrænset hvor meget luft der slipper ud
den vej når nu lamellerne aldrig bliver blæst op?

Hvad er den rigtige måde at lave sådan en udluftning på?
Jeg så i tømmerhandlen at man kunne få nogle andre afdækninger som var
åbne hele tiden, nedad. (Ligesom lamellerne, bare de stod en smule åbne)
Vil sådan en være god nok? Vil det ikke stadig kunne blæse ind, selv om
åbningerne i denne model vender nedad?

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 19-02-06 10:07

> Hej

> Jeg så i tømmerhandlen at man kunne få nogle andre afdækninger som var
> åbne hele tiden, nedad. (Ligesom lamellerne, bare de stod en smule åbne)
> Vil sådan en være god nok?

Ja, det burde gå.. Den skal lave træk, -efter samme princip som en skorsten.
Så når vinden blæser _forbi_ kanalen, så skabes der undertryk der medfører
et vist "sug".

Den kan dog i effektivitet næppe måle sig med en rigtig ventilator.

>Vil det ikke stadig kunne blæse ind, selv om
> åbningerne i denne model vender nedad?

Ja, hvis man er uheldig, så der f.eks er en del turbulens der, hvor risten
sidder.

Overvej i stedet at købe en fugtstyret ventilator.

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-02-06 18:11

On Sun, 19 Feb 2006 10:07:00 +0100, "Martin Bak"
<m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>et vist "sug".

>Den kan dog i effektivitet næppe måle sig med en rigtig ventilator.

Sikkert ikke, men at begynde at fikse sådan et aftræk rigtigt, nu hvor
der er frost hele døgnet, det tiltaler mig ikke Kunne jeg få det
semi-fikset, så jeg slap for et koldt badeværelse, men stadig havde bare
lidt udluftning, så ville det være godt.

>Ja, hvis man er uheldig, så der f.eks er en del turbulens der, hvor risten
>sidder.

Det kunne jeg faktisk godt forestille mig at der er på lige det sted....

>Overvej i stedet at købe en fugtstyret ventilator.

Min far har heldigvis en som han ikke kan bruge - den må jeg have lusket
fra ham. Men jeg skal ikke til at sætte den op før det bliver varmt i
vejret.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-02-06 10:23

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Min far har heldigvis en som han ikke kan bruge - den må jeg have lusket
> fra ham. Men jeg skal ikke til at sætte den op før det bliver varmt i
> vejret.

Hvorfor ikke? Ventilatoren skal jo installeres i badeværelset, der er det
vel ikke synderligt meget koldere nu...

Keller

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-06 12:08

On Mon, 20 Feb 2006 10:23:25 +0100, "Carsten Keller"
<ck@no-more-swen.iha.dk> wrote:

>Hvorfor ikke? Ventilatoren skal jo installeres i badeværelset, der er det
>vel ikke synderligt meget koldere nu...

Der skal også laves noget med den lamel-tingest ude på gavlen hvor
aftrækket kommer ud. Det gider jeg ikke i det her forbandede vejr. Og
jeg gider heller ikke kun at lave halvdelen af arbejdet, altså nøjes med
at sætte den indvendige op. For jeg kender mig selv godt nok til at vide
at så bliver resten ikke lavet ......

Men bliver vinteren ved, så kan det jo være at jeg pludselig løber tør
for ting som kan laves - og jeg så bliver nødt til at ordne det aftræk
på trods af vejret. Man kan jo ikke bare sidde og trille tommelfingre,
så bliver dagene godt nok for lange

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole C

Dato : 20-02-06 12:19

Mads Lie Jensen skrev blandt andet:

> Der skal også laves noget med den lamel-tingest ude på gavlen hvor
> aftrækket kommer ud.

Lamellerne skulle da gerne åbne af sig selv, når ventilatoren går i gang med
at blæse luft ud fra badeværelset.
--
vh
Ole C

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-06 15:27

On Mon, 20 Feb 2006 12:19:12 +0100, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

>Lamellerne skulle da gerne åbne af sig selv, når ventilatoren går i gang med
>at blæse luft ud fra badeværelset.

Skruerne som holder lameltingesten sidder så dårligt fast at en motor
nok nærmere vil blæse det hele et godt stykke ud i haven

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole C

Dato : 20-02-06 20:06

Mads Lie Jensen skrev blandt andet:

> Skruerne som holder lameltingesten sidder så dårligt fast at en motor
> nok nærmere vil blæse det hele et godt stykke ud i haven

Du havde nok en god dag da du satte den på
Men det går da nok også til det bliver varmere i vejret.......
--
vh
Ole C

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-06 21:18

On Mon, 20 Feb 2006 20:06:02 +0100, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

>Du havde nok en god dag da du satte den på

Jeg bryder mig ikke voldsomt om at stå på stige og arbejde - og slet
ikke i temperaturer under 0 grader.

Jeg skruede den gamle af, og den nye i med samme skruer. Til trods for
at de var ens i størrelsen så passede den nye ikke til samme skruehuller
som den gamle. Det var ret mærkeligt.
Og så var den gamle ikke sat specielt godt fast - det er noget makværk
de har lavet der ..... Så vidt jeg husker var denne udluftning også en
K3 i tilstandsrapporten på huset her.

>Men det går da nok også til det bliver varmere i vejret.......

Jeg har allerede fået lidt mere varme på badeværelset så det er ok.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-02-06 21:01

> [...]
> for ting som kan laves - og jeg så bliver nødt til at ordne det aftræk
> på trods af vejret. Man kan jo ikke bare sidde og trille tommelfingre,

Skulle det blive tilfældet skal du da være velkommen hos mig. Jeg kan nok
finde et eller andet du kan rode med

MVH Niels

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 19-02-06 15:57

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:b30fv1pfki4no53ruo83q9vqv5ofj0jllb@4ax.com...
> [...]
> den vej når nu lamellerne aldrig bliver blæst op?
>
> Hvad er den rigtige måde at lave sådan en udluftning på?

En med lameller og motor indvendig - alt. uden motor og åbne
lameller udvendig.