Sømpistoler - Erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 23:27

Er der nogen, der har erfaring med de forskellige typer sømpistoler, der
findes?
Jeg har i øjeblikket en model til trykluft. Den er ok, men mildt sagt
upraktisk, hvis jeg skal hjælpe en ven. (Man slæber ikke lige kompressoren
med)

Derfor overvejer jeg en el-sømpistol.
Men her findes der jo både 230V modeller, og så akku modeller.

Sidstnævte lyder jo smart, men jeg er lidt skeptisk.
Har den f.eks. samme slagstyrke som en 230V?
Og ja, jeg ved godt, at selve accu'en ikke holder evigt.

Det skal lige bemærkes, at det _ikke_ er til længerevarende professionelt
brug.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Martin Bak

Dato : 15-02-06 02:20

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har den f.eks. samme slagstyrke som en 230V?
> Og ja, jeg ved godt, at selve accu'en ikke holder evigt.

Kan vi gå ud fra, at det du spørger til, er en _stifte_ pistol? altså en der
kan skyde dykker op til f.eks 63 mm?
Hvis det er tilfældet, så ja, accumaskinerne er bestemt gode!

Og dejligt at slippe for trykluftslangen. Men som med trykluftværktøjet så
gælder det også for disse maskiner, at det kan betale sig at købe en god
kvalitet. Holdbarheden af stemplet og det øvrige indvendige mekanik i de
billige er så ringe, at et totalt havari er meget sandsynligt, hvis man
bruger den selv til et enkelt mindre byggeri. Og de billige har det også
med, at "krølle" stifterne i mundingen, så det er bestemt en fordel, hvis
snuden kan åbnes uden brug af værktøj.
Der er _så_ irriterende gang på gang at blive afbrudt i arbejdet, fordi
værktøjet svigter.

> Det skal lige bemærkes, at det _ikke_ er til længerevarende professionelt
> brug.

De helt billige er en dårlig investering alligevel. Selvom der er garanti
osv, så kan det ikke opveje, at gå i stå i et stykke arbejde, man havde
afsat weekenden til.. brug de penge der skal til, for at købe noget
ordentligt, og hav glæde af den i mange mange år.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 17:45

Den 15/02-2006 klokken 02:20, skrev
"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk>
i <dstvji$fm7$1@newsbin.cybercity.dk>:

> Kan vi gå ud fra, at det du spørger til, er en _stifte_ pistol? altså en
> der kan skyde dykker op til f.eks 63 mm?
> Hvis det er tilfældet, så ja, accumaskinerne er bestemt gode!

Ja. Jeg tænkte ikke på de større pistoler.

Jeg er fuldstændig enig.

Tak for svaret - og dine gode råd.
Jeg må vist have muldvarpeskindet frem

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-02-06 00:19

On Wed, 15 Feb 2006 17:44:39 +0100, Kjeld Nielsen kjeldn ddf <dk> wrote:

> Den 15/02-2006 klokken 02:20, skrev

> Ja. Jeg tænkte ikke på de større pistoler.

> Jeg er fuldstændig enig.
>
> Tak for svaret - og dine gode råd.
> Jeg må vist have muldvarpeskindet frem
Der er også stor forskel på vægten af maskinerne. Det har mindre betydning
hvis det er lodrette flader du skal bruge maskinen på. Men det har STOR
betydning hår du skal skyde loftbeklædning eller andet op over hoved højde.
De gode/lette maskiner er dog desvære ret dyre
Jeg har prøvet sådan en pistol her
http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/akku-vaerktoej/akku-soem-dykkerpistoler/sencoairfree25akku12v/
Den er rigtig god. Og let at arbejde med. Men det kan også være at du
allerede har noget accu værktøj hvor batterierne passer sammen med en
sømpistol. Så kan du spare noget ved kun at købe maskinen og spare
batterierne.
Jeg har også prøvet en
http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/akku-vaerktoej/akku-soem-dykkerpistoler/akkudykkerpistol18v.dc618ka/
Den har noget mere power end den anden, men den vejer også en del mere. 1
kg syntes ikke af så meget på papiret, men det har stor betydning hvis man
skal bruge maskinen meget.

Du kan jo også prøve at leje en for at prøve hvad du foretrækker. Det kan
være at du har størrer overarme end mig eller at du gerne vil udholde
smærten har skuldrene tilgengæld for mere punsh i maskinen.

Hilti laver også den sygeste maskine som køre på gas. Den kan skyde søm i
selv den hårdeste beton eller jern. Men det er jo nok ikke sådan en du
skal have

> Med venlig hilsen,
> Kjeld

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 10:17

Den 16/02-2006 klokken 00:18, skrev
"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk>
i <op.s41e1dapuxvtjp@sprinter>:

> [...]
> det har STOR betydning hår du skal skyde loftbeklædning eller andet op
> over hoved højde. De gode/lette maskiner er dog desvære ret dyre
<klip>

Hej Thomas,
Mange tak for dine oplysninger og referencer.
Lækre pistoler, meen, de overstiger desværre mit budget, når den kun er
til "af-og-til" privat brug.
Så bliver det nok alligevel min tryklufts pistol, der må holde for

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Thomas Hansen

Dato : 20-02-06 10:47

On Fri, 17 Feb 2006 10:17:13 +0100, Kjeld Nielsen kjeldn ddf <dk> wrote:

> [...]
> Mange tak for dine oplysninger og referencer.
> Lækre pistoler, meen, de overstiger desværre mit budget, når den kun er
Det tænke jeg nok. Det er trods alt en del penge hvis man ikke forventer
at bruge maskinen meget.

> Så bliver det nok alligevel min tryklufts pistol, der må holde for
>
> Med venlig hilsen,
> Kjeld

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"