Forårsbebuder
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-02-06 21:33

Det er nok ikke den rigtige nyhedsgruppe, men jeg prøver alligevel.

Hvordan bliver erantis bestøvet? Der er jo ingen bier der flyver rundt
på denne årstid.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-02-06 23:21

"Axel Hammerschmidt" skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke den rigtige nyhedsgruppe, men jeg prøver alligevel.
>
> Hvordan bliver erantis bestøvet? Der er jo ingen bier der flyver rundt
> på denne årstid.

Jo det er da den rigtige gruppe. Det var en åh så dejlig havegruppe for
4 - 5 år siden. Jeg må indrømme, det minder lidt mere om et byggemarked
nu. Men erantis - jeg synes jeg kan mindes at have set bier over mine
erantis for år tilbage. Og alligevel er jeg i tvivl. Men mine erantis er
bestemt ikke til at se endnu - de er gemt under et tykt lag sne.

Hilsen Ruth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-02-06 08:10

On Mon, 13 Feb 2006 21:33:07 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det er nok ikke den rigtige nyhedsgruppe, men jeg prøver alligevel.

Gruppen er helt rigtig.

>Hvordan bliver erantis bestøvet? Der er jo ingen bier der flyver rundt
>på denne årstid.

Der er andre insekter en bier som kan bestøve blomster.
Og så er der nogle blomster som er vindbestøvere. Det gælder f.eks
birketræer (det er jo også blomster de sætter selv om det ikke er hvad
man normalt kalder en blomst)

Men hvordan eranthis får sagerne ordnet helt nøjagtigt, det tør jeg ikke
svare på. Men det lader til at de kan finde ud af det

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 14-02-06 09:05

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Det er nok ikke den rigtige nyhedsgruppe, men jeg prøver alligevel.
>
> Hvordan bliver erantis bestøvet? Der er jo ingen bier der flyver rundt
> på denne årstid.

I ranunkelfamilien forekommer både insekt- og vindbestøvning
så der skal en erantis-ekspert til her :D Jeg ved det ikke.

Men der er da allerede visse små "flimmerdyr" - altså diverse
frynsevinger etc. der flakser rundt så mon ikke de gør det
ligesom de gør det ved lyng og andre planter.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-02-06 11:36

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I ranunkelfamilien forekommer både insekt- og vindbestøvning
> så der skal en erantis-ekspert til her :D Jeg ved det ikke.

Et gæt:
Hvis jeg var erantis, ville jeg enten satse på kryb og kravl i jordhøjde -
eller skynde mig at vokse i højden, så jeg havde blomsterne der, hvor vinden
blæser.
Og de har jo valgt jordhøjden, såe...

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-02-06 15:46

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Hvis jeg var erantis, ville jeg enten satse på kryb og kravl i
> jordhøjde - eller skynde mig at vokse i højden, så jeg havde

Jeg elsker din måde at ressonere på :)
Du har jo ganske ret.

Det ser ud til at de satser på at komme først. At være der når de første
bier vågner og er rigtig sultne.
Skulle bierne et enkelt år sove for længe, kan de åbenbart klare sig selv
ved rodformering.

http://www.honningbien.dk/bierogbiavl/erantis.php

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-02-06 17:35

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg elsker din måde at ressonere på :)
> Du har jo ganske ret.

Takker
Jamen det ER jo ret logisk, at hvis de var vindbestøvede, ville der ikke
komme ret mange frø ud af det, vel?

Hilsen Inger