Montering af taphaner i gipsvægge
Fra : HKN

Dato : 13-02-06 08:42

Hej,

Kort spørgsmål - når man skal trække pex til brugsvand ud gennem gipsvægge,
trækker man så slangerne før montering af gips, eller kan man føre røret op
bagved gipspladen?

Jeg tænker her på om man laver en eller anden form for fæstning i
konstruktionen bagved?

Mvh
Henrik

P.s. er klar over at jeg ikke må tilslutte vand selv

Fra : Benny Andersen

Dato : 13-02-06 10:36

On Mon, 13 Feb 2006 08:42:16 +0100, HKN wrote:
> Jeg tænker her på om man laver en eller anden form for fæstning i
> konstruktionen bagved?
Ja - koblingsdåser. Pex installationen slutter med overgang til 1/2''. Se
Pex-dåser på http://billigvvs.dk
Ved montering bag gipsplader, hører der nogle gummikraver til, som er en
del af vådrumssikringen omkring hullet forfra i gipspladen.

Benny Andersen

Fra : Martin Bak

Dato : 13-02-06 10:40

"HKN" <noone@nowhere.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> føre røret op bagved gipspladen?
>
> Jeg tænker her på om man laver en eller anden form for fæstning i

Du skal fastmontere en pex-dåse som pexrøret skal monteres i. Det hele
monteres inden gipsen, altså trækkes pex-røret også før monteringen af
pladerne.

Pex-dåser her:
http://www.billigvvs.dk/R%F8r%20%26%20Fittings/Pex-R%F8r%20%26%20Fittings/Pex-D%E5ser

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 13-02-06 13:22

> Du skal fastmontere en pex-dåse som pexrøret skal monteres i. Det hele
> monteres inden gipsen, altså trækkes pex-røret også før monteringen af
> pladerne.

Noge dåser monteres direkte på gipsen "bagfra" - Bla. nogle Wirsbo. Så hvis
badeværelsest lavet før de omliggende rum kan man bore huller og montere
dåser efter at gipsen er skruet op. Det er lidt nemmere end at få huller i 2
lag gips til at passe over monterede dåser