Lange og meget store træbor
Fra : Q

Dato : 09-02-06 00:08

Jeg tænkte at dette spørgsmål passer bedst ind her, men har I andre meninger
poster jeg gerne andetsteds

Jeg har brug for at udhule en 100 cm lang bjælke i 20*20 cm eg.

Problemet er at der skal udhules fra bunden, så hullet kan skjules..

Jeg havde tænkt på at bore et Ø16cm hul hele vejen ned, men hvor dælen får
jeg sådan et bor fra, eller er der nogen der har andre / bedre ideer ?

/peter

Fra : Max

Dato : 09-02-06 00:29

Hej Peter

> Jeg havde tænkt på at bore et Ø16cm hul hele vejen ned, men hvor
> dælen får jeg sådan et bor fra, eller er der nogen der har andre /
> bedre ideer ?

Sav de fire sider af i 2 cm tykkelse og lim dem sammen til
et firkantet rør.

Mvh Max

Fra : Q

Dato : 09-02-06 01:11

> Hej Peter

> Sav de fire sider af i 2 cm tykkelse og lim dem sammen til
> et firkantet rør.

Det er netop det jeg forsøger at undgå

/peter

Fra : Max

Dato : 09-02-06 14:41

Hej

> Det er netop det jeg forsøger at undgå

Hvis du laver det i MDF og finer det med egetræ, ja
så kan det laves næsten så det ikke kan ses.

Mvh Max

Fra : Klaus H

Dato : 09-02-06 00:22

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde tænkt på at bore et Ø16cm hul hele vejen ned, men hvor dælen får
> jeg sådan et bor fra, eller er der nogen der har andre / bedre ideer ?

Spadebor og 2 til 3 borforlængere. Bore et stykke ad gangen og tøm spåner
ud.

Klaus H

Fra : Max

Dato : 09-02-06 00:37

Hej Klaus

> Spadebor og 2 til 3 borforlængere. Bore et stykke ad gangen og tøm
> spåner ud.

Læste du at det var et Ø 160 mm. hul der var brug for ?

Mvh Max

Fra : Klaus H

Dato : 10-02-06 15:41

> Hej Klaus

> Læste du at det var et Ø 160 mm. hul der var brug for ?
>
> Mvh Max

Nej, jeg så det til 16mm.

Klaus H

Fra : Martin Bak

Dato : 09-02-06 01:28

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde tænkt på at bore et Ø16cm hul hele vejen ned, men hvor dælen får
> jeg sådan et bor fra, eller er der nogen der har andre / bedre ideer ?

Sådan et bor findes ikke, og hvis det gjorde, ville du ikke kunne bruge det
i normale håndmaskiner.
Jeg forstår dig således, at det væsentlige er, at tømmerstokken ikke udhules
hele vejen igennem, men fortsat har et "låg" på?
Jeg ville skære stokken igennem på langs og foretage udhulingen med
stemmejern / huljern evt. lettet ved, at bore 7-8 cm dybe huller hele vejen
ned langs midten af de to halvdele. Og efterfølgende lime delene sammen
igen.
Jeg ved godt, at du gerne vil undgå, at skære tømmerstokken over, men som
jeg ser det, er det din eneste mulighed for at lave det selv.
Det kan laves så det _næsten_ ikke kan ses, eller ihvertfald kun hvis man
inspicerer det meget grundigt.

Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-02-06 10:20

On Thu, 09 Feb 2006 00:08:06 +0100, Q wrote:

> Jeg har brug for at udhule en 100 cm lang bjælke i 20*20 cm eg.
>
> Problemet er at der skal udhules fra bunden, så hullet kan skjules..

Hvorfor skal hullet være så dybt?

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-02-06 11:02

"Q" <Q@Q.Q> wrote in

> [...]
>
> Jeg havde tænkt på at bore et Ø16cm hul hele vejen ned, men hvor dælen
> får jeg sådan et bor fra, eller er der nogen der har andre / bedre

Du skal have lavet dig et "kanon-bor".
Et ø16cm er nu helt pænt men nu er det jo i træ, omend det er egetræ.

Et kanonbor er er en halv aksel på ø16cm, altså tilspidset og så skåret
igennem på langs.

Diverse links:
http://images.google.com/images?q=tbn:T1oNtCd-
Xl44zM:upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/0f/Drill_tip_forstner.jpg/
200px-Drill_tip_forstner.jpg
Omend den bliver svær at dreje rundt i en ø16cm.

Jeg kan ikke finde billeder af "kanon boret"....

Men en anden ide.
Hvad med at brænde hullet ud med et stk glødende grill kul og en støvsuger
eller en lille kompressor til at give luft ned i hullet, og styre
forbrændingen. Sådan et enkelt stykke kul kan nok brænde et hul ud i en
diameter på 16 cm.
He he der skal nok eksperimenteres lidt....
Jeg vil da gerne høre om resultatet

--
Kind regards Jens Borchert Pedersen
Odense Steel Shipyard Ltd. PO Box 176 , DK-5100 Odense C , DENMARK

Fra : Max

Dato : 09-02-06 11:21

Hej Jens

> Jeg kan ikke finde billeder af "kanon boret"....

Der er en tegning her

http://www.efunda.com/processes/machining/drill_jigbore_gun.cfm

Men jeg tror ikke på den ide, kanonboret er udviklet til
at bore i et homogent materiale hvad et stykke ege
træ jo ikke er.

Mvh Max

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-02-06 13:15

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

> http://www.efunda.com/processes/machining/drill_jigbore_gun.cfm

Måske ikke,
Det bliver under alle omstændigheder svært at bore lige ned i egestammen.
Men måske den øverste tegning med nogle modifikationer i form af bøsninger
til at centrere boret i hullet, også kan hjælpe med muligheder for at
korrigere.

Det skal nok bores af flere gange med stigende diameter på bordet.

Det er et spændende projekt.

Fra : Max

Dato : 09-02-06 13:35

Hej

> Det skal nok bores af flere gange med stigende diameter på bordet.
>
> Det er et spændende projekt.

Jeg ville godt påtage mig opgaven hvis jeg havde en drejebænk
med minimum 3 meter vanger.

Mvh Max

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-02-06 14:15

> Hej

> Jeg ville godt påtage mig opgaven hvis jeg havde en drejebænk
> med minimum 3 meter vanger.
>
> Mvh Max

Åhh den laver du da til opgaven.
En I-profil eller H-profil så den er lidt mere stiv.
En rundsavs aksel fra HaraldNyborg drevet af en langsom gearmotor i den ene
ende.
En brille midtpå til at styre enden af stammen. og så en slæde flikket
sammen til lejligheden som holder det lange bor. Så har du en drejebænk med
3 meter vanger, ikke særlig nøjagtig, men du har den.

Ideen med kanonbordet er at det skulle være selvcentrerende, så vidt jeg
husker.

Nej det er helt forkert.!!!!
Det er en liggende boremaskine der skal bygges
Stammen skal ligge stille på H-profilen og boret skal med en slæde, drejes
og føres frem, det må være den rigtige måde at gøre det på.

Jo jo, det vil blive et dyrt hul, og helt sikkert også en opgave jeg ville
se som en sjov opgave at løse.
En 120x120x10 mm H-profil koster 100,- meteren (eller også er jeg blevet
snydt med den stump jeg købte)

Nu tror jeg bare ikke rigtigt der bliver bundet nogle penge i enden af den
her opgave.

Men det kunne faktisk være sjovt at bygge en boremaskine og så knalde et
langsgående hul i sådan en stamme.

Meneeeee mon ikke jernbanemuseet i odense har noget udstyr til drejning der
er stort nok til at håndtere den her opgave.???

Nyborg station havde et værksted indtil for et par år siden, nu er det
revet ned efter at jernbanefærgerne forsvandt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-02-06 21:51

In news:Xns976590F7F4585jpossdk@194.255.237.193,
Jens Borchert Pedersen <jensbp@gmail.com> Typed:

> Meneeeee mon ikke jernbanemuseet i odense har noget udstyr til
> drejning der er stort nok til at håndtere den her opgave.???

Det er muligt.

> Nyborg station havde et værksted indtil for et par år siden, nu er det
> revet ned efter at jernbanefærgerne forsvandt.

Nej, det havde Nyborg station ikke, men der lå et DSB værksted i Nyborg, en
dejlig arbejdsplads
Men store drejebænke var der nu ikke rigtigt noget af, jo en hjuldrejebænk,
men den er ikke lige sagen til at pløre et Ø160 hul 1000 dybt i en 200 * 200
ege stamme.

Men DSB har ikke levet forgæves, "jeg" har erhvervet en Ursus 225
hånddrejebænk fra et DSB værksted, det er sager

Men grundlæggende er jeg ikke hooked på at mokke en 200 * 200 bjælke i en
drejebænk, der bliver behov for en brille, med mindre boringen er så stor,
at bjælken kan mokkes det største stykke ind i spindel boringen. - Det
kræver en boring på ca. 285 mm.

Ideen med at hægte bjælken på et I profil, og mokke et roterende bor i den
anden ende, tiltaler mig meget, så frem med radialboremaskinen, og forlæng
søjlen om nødvendigt.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen

Sælges: Digital skydelære.
Sælges: Trykluft på dåse.

Fra : Q

Dato : 09-02-06 13:38

"Jens Borchert Pedersen" <jensbp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Et ø16cm er nu helt pænt men nu er det jo i træ, omend det er egetræ.
>
> Et kanonbor er er en halv aksel på ø16cm, altså tilspidset og så skåret

Hmm... Jeg kan lide ideen, bortset fra at finde et stykke akselstål i 160mm
diameter, men det kan måske videreudvikles lidt på ideen..

> Omend den bliver svær at dreje rundt i en ø16cm.

Har adgang til en rimeligt kraftig søjleboremask. med rigtig gearing, ikke
det kilremspjat, så det tror jeg ikke er noget problem..

> Jeg kan ikke finde billeder af "kanon boret"....

Jeg har engang set et sneglebor ( altså de bor man brugte i håndsving i
sløjdlokalet i gamle dage ) med variabel diameter... Måske man kunne
videreudvikle på den model.. Altså noget i stil med dette, bare til Ø160mm :
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=92880
Nogen der har set den model til større huller?..... Længden er det mindste
problem..

Tak for ideerne indtil videre

/peter

Fra : Max

Dato : 09-02-06 13:50

Hej

Hvis du kan få lavet f.eks. et 30 mm. hul gennem den,
og så lave en borestang der styrre i de 30 mm. så
begynder det at ligne noget. Borestangen skal forsynes
med et stål der er 160 mm. lang holdt fast på midten.
Der skal silbes to skær på stålet.

Mvh Max

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-02-06 14:27

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in

Peter
Du bliver nødt til at tage billeder af hele processen og vise dem et eller
andet sted.

Jeg er, og tror også at Max er, ganske meget nysgerrige efter at se hvordan
du får løst dit projekt.
Altså ikke slutresultatat, men hvordan du kom derhen.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 09-02-06 14:24

"Q" <Q@Q.Q> wrote in

> [...]
> http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=409&iItemId=92880
> Nogen der har set den model til større huller?..... Længden er det

Du får problemer med centreringen i den store diameter.
Så er kopbordet bedre fordi kroppen af koppen sikrer centreringen.
Brugte engang en 160mm kopbord til murværk. Det kunne min 1000 wats bosch
håndboremaskine ikke klare.

Men den der boremaskine med mekanisk gearkasse du skriver om kunne måske
godt.

Her tidligere forsøgt mig med trædrejning. Og egetræ er godt nok hårdt, det
kræver superskarpe skærestål, som skal kunne slibes ofte under processen.

Fra : Q

Dato : 09-02-06 21:47

> [...]
> Så er kopbordet bedre fordi kroppen af koppen sikrer centreringen.
> Brugte engang en 160mm kopbord til murværk. Det kunne min 1000 wats bosch

Hmmm... Jeg skal jo ikke hele vejen gennem kævlen... Brække de 5 cm jeg kan
bore ad gangen op med et stemmejern eller?

/peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-02-06 13:41

Q skrev:
> Jeg har brug for at udhule en 100 cm lang bjælke i 20*20 cm eg.

Jeg har en gang lavet noget tilsvarende. Hullet var dog kun
50cm langt, 10cm i diameter og materialet var fyr.
Et almindeligt kopbor uden skuldre klarede jobbet fint.
Man kan så kun bore ca 5cm ad gangen og jeg måtte på
et tidspunkt forlænge akslen til boret, men det passede
fint til mit topnøglesæt fordi borets aksel er 6-kantet.

Peter Schrøder