Loft lud/maling...
Fra : /Peter

Dato : 08-02-06 21:53

Jeg har et træ (liste?) loft altså lavet af fyrretræsbrædder ca. 10cm
brede,
med spor i samlingerne, de er nu hvid -olieret, -pigmenteret -lud eller
hvad det nu hedder,
man kan se årene, det vil jeg have frisket op så det bliver "hvidt" igen
men altså ikke helt hvidt som vægmaling, men stadig med årene synlige.

Undskyld den lange bekrivelse men jeg aner ikke hvad det altsammen
hedder på fagsprog.

Hvad skal jeg bruge for maling/lud/pigment, der fås noget der
laver spor efter penslen, det er jo ikke så smart, så kan i anbefale
noget
til en overkommelig pris, jeg skal bruge til ca. 180m2.
Og evt. en metode der kan gøre arbejdet nemmere.

/Peter

Fra : JCE

Dato : 08-02-06 22:26

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
> [...]
>"pist pist" som du lige sprøjter med på det bræt du vil male, det gir dig
>lidt mere tid. Det jeg vil råde dig til er. Et bræt af gangen! brug en
>pensel der har samme bredde som listerne. Vådt i vådt!!! Lange strøg, og
>smør ikke for meget på... (dette kræver dog at det skal males en ekstra
>gang, men resultater er også bedre) )når det er begyndt at tørre er det
>svært at rette evt fejl, lad være at prøv, det gør det kun værre! Du skal
>være forberedt på at det skal males nogle gange... Og der skal brede
>skuldere til !!! 180kvm... puha... det er ikke umuligt, men det blir
mvh Jens

Fra : /Peter

Dato : 08-02-06 22:43

"JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> mvh Jens

Mange tak Jens, yes det bliver en ordenlig omgang
men jeg ´mener at have set/hørt om noget der ikke laver de her overgange
men husker ikke om det er lud eller hvad, måske noget Triptrap maling,
men det var rimeligt dyrt.

/Peter

Fra : JCE

Dato : 09-02-06 01:49

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 08-02-06 22:59

Vil bare lige advare dig om, at hvis du ikke ved hvad behandlig loftet
har fået skal du ikke umiddelbart begynde at give det lud.
Lud er beregnet til nyt loft og i princippet farveløs, men bliver dog af
mange tilsat noget kalkslam for at give et hvidligt skær. Det har ingen
effekt hvis loftet er malet og ringe effekt på et ældre loft under alle
omstændigheder. Mange misforstår fuldstændig hvad lud er desværre.

Du skal bruge en form for maling som er lavet til netop dette formål.
Jeg kan anbefale Trip Traps

http://www.ttwoodcare.com/default.asp?v_doc_id=843

Fra : JCE

Dato : 09-02-06 01:53

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> effekt hvis loftet er malet og ringe effekt på et ældre loft under alle
> omstændigheder. Mange misforstår fuldstændig hvad lud er desværre.

Jeg vil ikke give dig helt ret... Mit loft er et listeloft fra slutningen af
1960erne.. Og det er lige så flot som hvis man køber det behandlet...
ihvertfald farvemæssigt... det sku ha nogle gange, men det tog godt imod,
men var dog heller ikke behandlet med noget inden, men det var meget
mørkt... efter der var røget cigare af den tidligere ejer i 30 år
Korrekt at lud er klar "lak" eller hvad man skal kalde det... men som du
siger er der tilsat kalk, mener det jeg købte var 3% kalk, hæng mig ikke op
på det... men det blev fint... ikke for hvidt, og ikke for gennemsigtigt.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 08-02-06 23:12

"JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:43ea61f0$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Du er en modig mand at opgive din hovedmailadresse her på usenet hvis det er det.
Lav et alias i stedet for, så kan du altid skifte når der kommer for meget spam, det
kan du ikke med ovenstående adresse da alt linker til denne.

http://www.cybercity.dk/privat/tjenester/selvbetjening/

Fra : JCE

Dato : 09-02-06 01:47

> [...]
> spam, det
> kan du ikke med ovenstående adresse da alt linker til denne.

Det er nu også gået helt amok med spam på det sidste.. men køber snart
Spamfighter pro.. det skulle være ok har jeg hørt... men det høre vidst
under en anden NG

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-06 07:18

On Wed, 8 Feb 2006 23:11:48 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Lav et alias i stedet for, så kan du altid skifte når der kommer for meget spam, det
>kan du ikke med ovenstående adresse da alt linker til denne.

Hvad skulle der nu være galt i at stå ved hvem man er og gøre det nemt
for at andre svare via email?
Jeg har da brugt min rigtige emailadresse her på usenet siden jeg fik
den - i 1999.
Vist kommer der spam, men sjovt nok mest til adresser brugt på min
hjemmeside. Og der findes glimrende spamfiltre.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : JCE

Dato : 09-02-06 14:36

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> Vist kommer der spam, men sjovt nok mest til adresser brugt på min
> hjemmeside. Og der findes glimrende spamfiltre.

Kan du ikke lige sende mig en mail med et gratis spamfilter der virker..
jheg har prøvet diverse uden held..

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-02-06 21:22

"JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:43eb455b$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Kan du ikke lige sende mig en mail med et gratis spamfilter der virker.. jheg har prøvet diverse uden held..

Denne virker rigtig godt for mig - fanger stort set alt.
Husk at installere tilføjelsesprogrammer efter behov.

http://www.spamihilator.com/

Fra : JCE

Dato : 10-02-06 13:36

> "JCE" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Denne virker rigtig godt for mig - fanger stort set alt.
> Husk at installere tilføjelsesprogrammer efter behov.
>
> http://www.spamihilator.com/
Det må jeg sku sige... Det virker bare!!! har også hentet alle apps og
add-ons, og lige justeret det lidt.. men det har fanget alt indtil nu....!
tak for linket!

Fra : JCE

Dato : 10-02-06 20:44

Fra : Gainsbourg

Dato : 09-02-06 01:08

Det kommer altså helt an på hvad det er dit loft er behandlet med.

Er det hvidolieret skal du rense det, slibe let med fint sandpapir og give
det endnu omgang hvidpigmenteret olie.

Er det først ludbehandlet og derefter sæbebehandlet med en hvidpigmenteret
sæbe, skal du bare give det en nu omgang hvidpigmenteret sæbe (eller for
eksempel kalkvand eller spåner med pibeler). Denne mulighed anser jeg dog
som den mindst sandsynlige...

Er det malet med en plasticmaling der skal ligne een af de ovenstående, skal
du rense med grundrens, slibe let med fint sandpapir og male igen med samme
type maling.

Du kan IKKE bruge den ene type behandling oven på en anden type. Dvs. du
SKAL være sikker på, hvad det er behandlet med.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bjarne

Dato : 09-02-06 17:20

In article <43ea5a4c$0$2505$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
   "/Peter" <nospam@no.mail> writes:
> [...]
> noget
> til en overkommelig pris, jeg skal bruge til ca. 180m2.
> Og evt. en metode der kan gøre arbejdet nemmere.
Jeg har et tilsvarende loft på ca. 150 m2 dog af natur fyr og stod i samme
situation sidste år. Jeg prøvede flere af de produkter der er beregnet til
det, også trip-trap, men brød mig ikke om nogen af dem.

Jeg valgte så den nemme løsning, nemlig at rive de gamle lister ned og
sætte nye op. Det var pærelet og tog maks een dag per rum og så var jeg
helt færdig.
Ingen bøvl med nedvaskning, ingen risiko for mærkelige farver og ingen
risiko for sorte revner når loftet giver sig pga. fugt/temperaturudsving.

Udregningen inden jeg gik i gang, sagde at det ville koste mig 2000,-
mere at skifte listerne. Der er altid tilbud på listerne et eller andet
sted og de kemiske varer er dyre.
Nu har jeg brændeovn, så alle de gamle lister røg i ovnen og ændrede
dermed det endelige regnskab i positiv retning. Jeg havde brænde hele
efteråret.

mvh,
Bjarne

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-02-06 01:13

> Udregningen inden jeg gik i gang, sagde at det ville koste mig 2000,-
> mere at skifte listerne. Der er altid tilbud på listerne et eller andet
> sted og de kemiske varer er dyre.

Ikke alle af mulige behandlinger er dyre. Sæbespåner koster mellem 10 og 25
kr. posen - og pibeler ca. 50 kr for en stor bøtte. Og så er det en
indemiljø-rigtig løsning, da det ikke står og afdamper allergene stoffer
efterfølgende, som f.x. en oliering vil gøre. Det kræver så altså bare at
træet enten står råt eller er behandlet på samme måde i forvejen.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : /Peter

Dato : 09-02-06 17:41

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]

Mange tak for alle jeres gode råd, jeg tror jeg vil kigge efter Triptrap
eller Faxe tilbud
og prøve med en pensel først, og måske med en sprøjtepistol hvis jeg
bliver træt i armene

Fra : JCE

Dato : 09-02-06 18:50