Valg af mindre brændeovn til sommerhus
Fra : MNPandi@gmail.com

Dato : 08-02-06 00:34

Hej
Vi skal til vores sommerhus på ca. 80 kvm have en ny brændeovn. Pt
står der en stor støbejernes oven koblet til en muret skorsten.
Men vi vil gerne have skiftet den ud til en mindre konvektionsovn der
passer i størelse til huset.
Bl.a. har Morsø en lille en, men er der andre at vælge imellem, da vi
ikke er så vilde med Morsøens udseende og lille brændkammer, selvom
størrelsen ellers passer fint?
Der er 77 cm fra gulvet op til skorstenstilslutningen, så det sætter
sin naturlige begrænsning på størrelsen.
Håber I har nogle forslag for jeg synes det er lidt af en jungle at
finde en ordentlig brændeovn i den størrelse.

Fra : jvj

Dato : 08-02-06 09:59

Hej

Vurder hvor stor huset er . Det er mget afhængig af hvor meget den skal
opvarme. De fleste ovne har for stor kapasitet til et sommerhus

Morsø er "sarte" me skorstenstræk.

Kik evt på oldenburg ovenen, som har en lille kapasitet men et stor
indfyringshul

hilsen jørgen

Fra : Prikke

Dato : 08-02-06 10:11

<MNPandi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Vi fik i vores lille skæve bindingsværkshus på 100 kvm indstalleret en
Bekkasinbrændeovn. Det er en fantastisk effektiv brændeovn, der findes i
flere størrelser og til en absolut overkommelig pris. I øvrigt skal den kun
tømmes et par gange om året, hvilket i mit hovede er et stort plus. Når det
gælder udseendet, kan holdningen måske variere, men jeg synes den er skøn og
så har den forresten vundet en designpris.

Mvh Rikke

Fra : Prikke

Dato : 08-02-06 10:29

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når det gælder udseendet, kan holdningen måske variere, men jeg synes den
> er skøn og så har den forresten vundet en designpris.

Har lige fundet den på tilbud på www.vvsworld.dk. Jeg tror forøvrigt vores
var en nr 3.

Mvh Rikke

Fra : Jakob Larsen

Dato : 08-02-06 12:52

Vi har en Scan Andersen 4 som vi er utroligt glade for.
Den har en kompakt størrelse, men et stort og regulært brændkammer.

Kan ses her: http://www.scan.dk/page/48?selected_id=42&idx=6#42

Prismæssigt kan de konkurrere med Morsø

Jakob

Fra : Allan

Dato : 08-02-06 14:14

[...]

Hvad med denne.
http://www.boatbuilding.dk/artikler.htm

Ok den er nok lige lille nok. Men sød det er den

Mvh Allan

Fra : MNPandi@gmail.com

Dato : 09-02-06 23:43

Tak for Jeres svar. Så vil jeg kigge lidt videre. Der er også
umiddelbart også Lotus ovne og HWAM ovne der lyder interessante, kan
de anbefales til dette formål, eller kan de ikke holde til den
voldsomme fyring der sker når man kommer til et koldt sommerhus?

Mht. Oldenburg brændeovne så har jeg ikke kunne finde nogle af det
navn? Er det muligvis Oldsberg der menes eller har jeg ikke kigget godt
nok?
Mvh
Morten