Laminatgulve
Fra : Migti

Dato : 06-02-06 19:02

Hejsa

Jeg er ved at prøve at finde ud af helt præcist hvad laminatgulve er.
Det er jo ikke ægte trægulv - da det er prisen jo slet ikke til :).
Men hvad mere præcist er det normalt bygget op af?
Det må jo være en form for materiale der har et træ-look.
Indeholder et ask-laminat gulv overhovedet ask?

Nogen der har erfaringer med Pergo laminatgulve ?

Mvh

Steffen

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 06-02-06 23:53

"Migti" <Herligehert@hersker.i.herning.dk> skrev i en meddelelse news:43e78f25$0$47024$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> Det må jo være en form for materiale der har et træ-look.
> Indeholder et ask-laminat gulv overhovedet ask?

Ikke nødvendigvis
Laminatgulve består primært af en den "bærende" plade som typisk
er en HDF-plade - altså hårdere end en MDF-plade som du måske
kender begge bestående af træfibre presset hårdt sammen.
På den er der limet selve laminaten som typisk ialt ikke er 1 mm tyk.
Laminaten består af en masse lag papir, der som øverste lag har det
udseende og mønster måtte vælge til det færdige produkt. Papiret er
meget tyndt og sårbar og bliver derfor pålagt en beskyttende overflade
af f.eks. melamin og det hele bliver presset under meget høj tryk.
Der er som stabilisator også en laminat eller kontrafilm på bagsiden
så produktet ikke slår sig.
Der hvor kvaliteten på et laminatgulv skiller sig ud er primært på
det tynde og gennemsigtige dæklag oven på mønsterpapiret.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 07-02-06 08:02

Hej Steffen!

Pergogulv er bygget op af tynd spånplade, med en film der ligner træ,
derover er der noget meget slidstærkt, som jeg ikke ved hvad er.

Mit første Pergogulv lagde jeg i 1994, i en meget "trafikeret" køkken og
gang, det er stadig pænt at se på, og det er uden slidmærker, kun et mærke
har vores Kenwood røremaskine efterladt, da den "kørte" ud over bordkanten.

Seneste Pergogulv, (2 år gammel) er i sommerhuset hvor der blev lagt typen
"Naturaltouch". Det er meget naturtro, flere tror ikke det er laminatgulv,
og så er der filt på bagsiden, så der er ikke meget støj ved gang på gulvet.

Uden jeg har aktier eller anden interesse i Pergo, kan jeg kun anbefale det.

Hilsen

Kurt Kristiansen
http://home1.stofanet.dk/dk/