maglende æøå
Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-06 08:04

Jeg er på en maillingliste, hvor æøå falder ud, en anden jeg har snarket
med, siger at han får nogle mystiske tegn ind istædet, vi har begge forsøgt
at sætte et andet tegnsæt, men ikke ramt det regtige, en 3. vi snarkede
med, har ikke noget problem.
Nogen der kan se noget galt i nedestående?

,----[ ]
`----

Hvis jeg i Kmail trykker "v" så jeg får mailen i ren txt, så har jeg æøå
med. Men så får man jo også hver afsnit som en lang linie, og det er også
ireterende

Ivar Madsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-06 08:53

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> med. Men så får man jo også hver afsnit som en lang linie, og det er også

Der er ikke noget galt i ovenstående, men det er jo umuligt at sige
noget om problemet uden at se det data som den header forsøger at beskrive.
Det er min erfaring at tegnsæt problemer i email kan have 117
forskellige årsager og tit er det lidt en jungle at debugge, hvor det
går galt.

Men et hurtigt bud ville være:
Hvis din header ser ud som ovenstående og du i en almindelig pager eller
tekst-editor rent faktisk SER æøå, så tyder noget på at dit data slet
ikke er qouted-printable encoded, men sent i 8-bit iso-latin 1.
Ergo har afsenderen sat en forkert header på, eller glemt at kode kroppen.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-06 12:34

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> ikke er qouted-printable encoded, men sent i 8-bit iso-latin 1.
> Ergo har afsenderen sat en forkert header på, eller glemt at kode kroppen.

Der har vi den, jeg har været inde på filen på imap serveren, og fjerne
header linien

hvorefter mailen er som den skal være, med æøå.
Tak for hjælpen.

Ivar Madsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-06 12:47

Ivar Madsen wrote:
> Der har vi den, jeg har været inde på filen på imap serveren, og fjerne
> header linien

> hvorefter mailen er som den skal være, med æøå.

Ehh...
1) Det er ikke sikkert at det hensigtsmæssige er at den er 8-bit. Og
hvis der er, bør det under alle omstændigheder fremgå af mailen (afsnit
6 i RFC2045.
2) Som udgangspunkt er den måde din IMAP-server gemmer beskederne på at
betragte som en opaque database. Det er ikke meningen at man bare åbner
en fil og retter i den. Man skal ihvertfald være 100% sikker på at man
ved hvad man gør. Nu ved jeg ikke hvilken IMAP-server du bruger, eller
hvilket format, den arbejder med, men hvis der er mere kompliceret end
alm. mbox format, så ville jeg nok holde mig fra at pille ved det.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-03-06 12:57

Peter Mogensen wrote:

> Ehh...
> 1) Det er ikke sikkert at det hensigtsmæssige er at den er 8-bit. Og
> hvis der er, bør det under alle omstændigheder fremgå af mailen (afsnit
> 6 i RFC2045.

OK.

> 2) Som udgangspunkt er den måde din IMAP-server gemmer beskederne på at
> betragte som en opaque database. Det er ikke meningen at man bare åbner
> en fil og retter i den.

Som udgangs punkt så er vi 100% enige.

> Man skal ihvertfald være 100% sikker på at man
> ved hvad man gør.

Jeg mener at man skal tage en backup ef datafilen, og så ændre i den, hvis
ikke man er 100% sikker på hvad man gør, og villig til at acceptere
alvorlige problemmer, hvis man laver lort i den aligevel.

> Nu ved jeg ikke hvilken IMAP-server du bruger, eller
> hvilket format, den arbejder med, men hvis der er mere kompliceret end
> alm. mbox format, så ville jeg nok holde mig fra at pille ved det.

Det er vistnok det der heder mbox, i Mandrake's standart imap server, den
man får installeret hvis man bare søger på imap i urpmi's grafixke
interface.
Den man også får gemt i, når man i procmailrc skriver f.eks.

| :0

Og den så gemmer alle mailene for det filter i en fil, ved at suplere i
bunden af filen.

Ivar Madsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 05-03-06 13:00

Ivar Madsen wrote:
> Jeg mener at man skal tage en backup ef datafilen, og så ændre i den, hvis
> ikke man er 100% sikker på hvad man gør, og villig til at acceptere
> alvorlige problemmer, hvis man laver lort i den aligevel.

En bedre måde ville være at gemme mailen som RFC2822 og rette i den fil
og derefter importere den til IMAP-serveren igen. Så får den godtnok et
nyt IMAP-UID, men der er som regel ikke et problem.

> Det er vistnok det der heder mbox, i Mandrake's standart imap server, den
> man får installeret hvis man bare søger på imap i urpmi's grafixke
> interface.

Ok.. så har du nok ikke ødelagt noget. Men det bør stadig fremgå af
mailen at content-transfer-encoding er 8bit.

Peter