Kørende program fra SSH
Fra : Kasper

Dato : 27-02-06 15:27

Hej gruppe.

Hvis jeg starter et program via. SSH, så lukker det umiddelbart så snart jeg lukker forbindelsen?

Hvordan får jeg programmet til at blive kørende - Også når jeg lukker SSH-forbindelsen.

Kasper Johansen

Fra : Anders

Dato : 27-02-06 15:21

Tag et kig på screen (http://www.gnu.org/software/screen/)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-02-06 15:24

Kasper wrote:
> Hej gruppe.
>
> Hvis jeg starter et program via. SSH, så lukker det umiddelbart så snart jeg lukker forbindelsen?

Start ditprogram vha.

nohup ditprogram > ditprogram.log 2>&1 &

Så burde den ikke stoppe programmet, hvis ssh forbindelsen lukkes.

ditprogram.log vil indeholde hvad der er skrevet på stdout og stderr.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 27-02-06 15:30

Kasper wrote:
> [...]
>
> Hvordan får jeg programmet til at blive kørende - Også når jeg lukker SSH-forbindelsen.

Mon ikke "program &" kan gøre det. Jeg har dog været ude for at hvis jeg
starter et program - f.eks. fra en gnome-terminal - på denne måde får
programmet gnome-terminalen som parent og bliver derved også lukket når
gnome-terminalen lukker. Men mener ikke at det sker på mine
ssh-forbindelser.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-02-06 15:53

> [...]
> jeg lukker forbindelsen?
>
> Hvordan får jeg programmet til at blive kørende - Også når jeg lukker

Når jeg har brug for det, så starter jeg vncserver, som laver en session på
en ny skærm. Jeg kan så koble mig op med en VNC klient via SSH og starte
programmet i et terminalvindue.

Niels Dybdahl

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 21:10

Kasper wrote:

> Hej gruppe.
>
> Hvis jeg starter et program via. SSH, så lukker det umiddelbart så snart jeg lukker forbindelsen?

Det kommer vel an på, hvordan du lukker forbindelsen.

> Hvordan får jeg programmet til at blive kørende - Også når jeg lukker SSH-forbindelsen.

Hvis du gerne vil kunne komme i kontakt med progammet igen, så
er screen nok det bedste valg. Hvis jeg vil starte et program i
baggrunden helt uden forbindelse til terminalen starter jeg det
gennem det her program:

#include <stdlib.h>
#include <stdio.h>
#include <unistd.h>
#include <errno.h>
#include <fcntl.h>

int main(int argc, char ** argv)
{
char eflag;
int pipefd[2];
if (argc<2) {
fprintf(stderr,"Usage: %s <cmd>\n",argv[0]);
return EXIT_FAILURE;
}
if (pipe(pipefd)) {
perror("pipe");
return EXIT_FAILURE;
}
switch(fork()) {
case -1:
perror("fork");
return EXIT_FAILURE;
case 0:
close(pipefd[0]);
if (daemon(1,0)) {
write(pipefd[1],"e",1);
write(pipefd[1],&errno,sizeof(errno));
return EXIT_FAILURE;
}
write(pipefd[1],"",1);
fcntl(pipefd[1],F_SETFD,FD_CLOEXEC);
execvp(argv[1],argv+1);
write(pipefd[1],&errno,sizeof(errno));
return EXIT_FAILURE;
}
close(pipefd[1]);
if(read(pipefd[0],&eflag,1)!=1) {
perror("read");
return EXIT_FAILURE;
}
switch(read(pipefd[0],&errno,sizeof(errno))) {
case 0:
if (!eflag) return EXIT_SUCCESS;
default:
fprintf(stderr,"%s: Internal error!\n",argv[0]);
return EXIT_FAILURE;
case sizeof(errno):
perror(eflag?"daemon":argv[1]);
return EXIT_FAILURE;
}
}

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */