Automatisk opstart (initd)
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 24-02-06 09:09

Hej gruppe.

Jeg er blevet opmærksom på at man kan starte en service op sammen med
styresystemet (Debian). Det skulle efter sigende være via etc/initd
eller noget i den stil
Nogle der kan hjælpe mig lidt på vej?

Mathias Mejborn

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-06 10:47

Mathias Mejborn <mathias@mejborn.net> wrote in news:43febf23$0$47017
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
>
> Jeg er blevet opmærksom på at man kan starte en service op sammen med
> styresystemet (Debian). Det skulle efter sigende være via etc/initd

Der findes opstarts scripts i /etc/init.d men på debian er default måden at
styre disse scripts på (rækkefølge og lign) ikke voldsomt nemt at have med
at gøre, men hvis man installere pakken file-rc så får man en
/etc/runlevel.conf hvor du angiver hvilke scripts du vil have startet i
hvilke runlevels og i hvilken rækkefølge de skal startes og lukkes ned. Den
er intet mindre end genial IMO, specielt hvis du har noget der bare ikke må
pilles ned før en anden service er pillet ned, så giver den et godt
overblik over det.

Thomas

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-02-06 10:56

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> at styre disse scripts på (rækkefølge og lign) ikke voldsomt nemt at have
> med at gøre, men hvis man installere pakken file-rc så får man en

Der findes vel også grafiske værktøjer til det - det gør der da ihvertfald
til kubuntu.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-02-06 11:16

On 2006-02-24, Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote:
> Der findes vel også grafiske værktøjer til det - det gør der da ihvertfald
> til kubuntu.

ksysv har jeg i hvert fald på min debian, men jeg bruger dog mest ln -s
manuelt - eller måske update-rc.d når jeg skal sådan ngoet.

/Sune

Fra : MathiasM

Dato : 24-02-06 12:09

Sune Vuorela skrev:

> ksysv har jeg i hvert fald på min debian, men jeg bruger dog mest ln -s
> manuelt - eller måske update-rc.d når jeg skal sådan ngoet.
>
> /Sune

Der er ingen grafisk brugerflade på serveren. Men jeg vil kigge nærmere på det du foreslog Thomas

På forhånd tak.

Mathias Mejborn

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-02-06 12:30

MathiasM wrote:

> Der er ingen grafisk brugerflade på serveren. Men jeg vil kigge nærmere på
> det du foreslog Thomas

Man behøver ikke køre en X server på en maskine for at kunne køre X
programmer fra det. (Det er der tilsyneladende en del der ikke ved).

X er client server, hvor din fil/applikations server i dette tilfælde bliver
en klient imod den server der kører på din lokale maskine.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams