spdif, mixer og Gstreamer
Fra : Jonas

Dato : 22-02-06 22:33

Hej -

Jeg har tilkoblet min Linux box med spdif til min forstærker. Det
krævede lit arbejde med ALSA, dette er min ~/.asound:

pcm.intel8x10-hw {
type hw
card 0
device 4
}

ctl.intel8x0-hw {
type hw
card 0
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "intel8x0"
}

pcm.intel8x0 {
type dmix
ipc_key 1234
slave {
pcm "hw:0,4"
period_time 0
period_size 1024
buffer_size 4096
#rate 44100
}
}

Jeg må indrømme at jeg ikke ved meget om hvad der foregår, jeg har
koperet indholdet fra nette, og rette lydkortsbeskrivelsen til intel8x10
og så virkede.
Mit første problem er, et jeg ikke kan skrue op og ned for lydstyrken i
alsamixer eller Gnomes mixer, efter jeg er sktitet til digital spdif udgang.
Mit andet, mindre vigtige problem er, at virker Gstreamer ikke
ordentligt med ALSA, lyden hakker i Rhythmbox. Hvis jeg skifter til ESD
eller OSS i Multimedia Systems Selector i Gnome, lyder det fint. Det er
ikke det store problem, ESD virker jo fint, imodsætning til OSS, som
ikke virker med spdif. Det irritere mig bare lidt.

Jeg bruger Gentoo med love-sources 2.6.9-rc4-love1 kerne, og bundkortet
er et Aopen med intel 865 chipsæt.

Er der nogle som er eksperter i ALSA derude

/Jonas