Mus driver
Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-02-06 01:51

Hej Gruppe

Jeg har ledt efter en musdriver til min Ubuntu 5.10 installation.
Godtnok har min cordless mouseman optical ikke et hav af knapper,
men alligevel.
Findes der noget og hvordan installeres de?

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-06 19:00

Den Tue, 21 Feb 2006 01:51:24 +0100 skrev Henning Præstegaard:
> [...]
> Godtnok har min cordless mouseman optical ikke et hav af knapper,
> men alligevel.
> Findes der noget og hvordan installeres de?

Hvad er det for en mus som hverken er PS/2, USB eller Seriel Microsoft,
som alle er supporteret direkte?

Mvh
Kent

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 21-02-06 20:03

Kent Friis wrote:

> Hvad er det for en mus som hverken er PS/2, USB eller Seriel
> Microsoft, som alle er supporteret direkte?

Ok. Jeg har udtrykt mig uklar.
Findes der en driver til Ubuntu med Gnome, der kan få ekstra
knapperne til at virke på min Logitech Cordless Mouseman Optical.
Den kører på usbporten højre og venstre klik og scroll virker perfekt,
men vil gerne have de to ekstra knapper med.

Et spørgsmål ydeligere.
Hvilke programmer skal jeg se efter, for at finde noget der minder om
Dumeter til windows. Overvåger up og download på nettet.
Et program hvor jeg kan se belastning af cpu og et program til at se
temperaturene på bundkort harddiske etc.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 21-02-06 22:08

Den Tue, 21 Feb 2006 20:03:02 +0100 skrev Henning Præstegaard:

> [...]
> Den kører på usbporten højre og venstre klik og scroll virker perfekt,
> men vil gerne have de to ekstra knapper med.

Kan

Option "Buttons" 8

(eller hvor mange der nu er - husk at tælle scroll op+ned med) ikke gøre
det? http://xorg.freedesktop.org/current/doc/html/mouse5.html

Mvh
Kent

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-02-06 23:10

Den Tue, 21 Feb 2006 21:08:21 +0000. skrev Kent Friis:

> (eller hvor mange der nu er - husk at tælle scroll op+ned med) ikke gøre
> det? http://xorg.freedesktop.org/current/doc/html/mouse5.html

Har ikke fået det til at virke. Da jeg i desperation søgte på mouse på
maskinen fandt jeg sandelig også det dokument som du linker til. Men kan
ikke finde de mapper og filer der nævnes.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-06 23:30

Den Thu, 23 Feb 2006 23:09:47 +0100 skrev Henning Præstegaard:

> Har ikke fået det til at virke. Da jeg i desperation søgte på mouse på
> maskinen fandt jeg sandelig også det dokument som du linker til. Men kan
> ikke finde de mapper og filer der nævnes.

Den ligger normalt som /etc/X11/xorg.conf - medmindre du kører
XFree86, så er det /etc/X11/XF86Config.

Evt uden "X11" i midten, hvis det er en ældre version.

Mvh
Kent

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-02-06 11:36

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-02-06 12:07

Den Thu, 23 Feb 2006 22:30:25 +0000. skrev Kent Friis:

> Den ligger normalt som /etc/X11/xorg.conf - medmindre du kører
> XFree86, så er det /etc/X11/XF86Config.
>
> Evt uden "X11" i midten, hvis det er en ældre version.

Jeg bruger Ubuntu 5.10 og har luret at det må være i /etc/X11/xorg.conf
der skal pilles, men kan ikke få lov til at se i filen.

mvh
Henning

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-06 17:11

Den Fri, 24 Feb 2006 12:07:24 +0100 skrev Henning Præstegaard:

> Jeg bruger Ubuntu 5.10 og har luret at det må være i /etc/X11/xorg.conf
> der skal pilles, men kan ikke få lov til at se i filen.

Du mangler root-adgang?

Mvh
Kent

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-02-06 01:39

Den Fri, 24 Feb 2006 16:10:56 +0000. skrev Kent Friis:

> Du mangler root-adgang?

D'OH

Har moddet x.org.conf filen. Det fik X til at fare i flint ved næste
reboot.
Nå men så fik jeg da prøvet at genoprette fra en konsol og finde ud af,
at det er smart at vide hvilken mappe man har droppet en kopi af filen

Jeg har luret på at der ikke sår noget i vejledningen om hvordan man
sætter de ekstra knapper op til andre funktioner.

mvh
Henning

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-02-06 20:24

On Tue, 21 Feb 2006 20:03:02 +0100, Henning wrote:

> [...]
> Et program hvor jeg kan se belastning af cpu og et program til at se
> temperaturene på bundkort harddiske etc.

Jeg er ret glad for Bubbling Load Monitor (bubblemon)¹ - det er lidt
alternativt, da det viser RAM-forbrug som "vandstand", CPU-belastning
som "bobler" og nettrafik som "søgræs".

Ideen er ikke at vise grafer og tal, der skal fortolkes, men et
billede der er mere umiddelbart at aflæse. Jeg synes det virker godt,
hvis vandet koger og jeg ikke synes min maskine burde være belastet,
så kigger jeg efter om noget er løbet løbsk

Mere traditionelt graf og tal-orienterede ting findes selvfølgelig
også, f.eks. gkrellm².

Mvh.

Adam

¹ <http://www.nongnu.org/bubblemon/>
² <http://members.dslextreme.com/users/billw/gkrellm/gkrellm.html>

--
"It troo! Dat darn Kahlfin stole ma spacechip!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-02-06 23:13

Den Tue, 21 Feb 2006 20:24:27 +0100. skrev Adam Sjøgren:

Har leget med de link, men

> ¹ <http://www.nongnu.org/bubblemon/>

Kan ikke installer programmet. Går i fisk under compilingen.

> ² <http://members.dslextreme.com/users/billw/gkrellm/gkrellm.html>

Debians side er nede for vedligeholdelse. Men den kommer vel op igen

mvh
Henning

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 24-02-06 15:19

Henning Præstegaard wrote:

> Kan ikke installer programmet. Går i fisk under compilingen.

Hvis du vil have hjælp så kom med noget information om hvordan det går
galt

/Andreas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-02-06 01:59

Den Fri, 24 Feb 2006 15:18:38 +0100. skrev Andreas Kleist Svendsen:

> Hvis du vil have hjælp så kom med noget information om hvordan det går
> galt

In order to install bubblemon, follow this simple guide.

Install (from tar.gz)

1. Untar the tarball somewhere, and cd into the new directory created

tar xzvf bubblemon-2.0.0.tar.gz
cd bubblemon-2.0.0

2. Compile it

./configure --prefix=/usr ---Får denne melding 1)
make ---Her går det galt Ubuntu vil ikke
kendes ved den kommando.
3. Install it. You need to have root privileges to do this

su ---Her springer filmen helt
[enter root password] sudo make install viker
make install heller ikke.
Er ikke nået længere
4. Finally you need that the panel refresh it's own configuration.
You can look for the panel process id and send to the process a SIGHUP to i
reread the file, or you can logout and the login again ( easier :) ).

5. Right-click some free spot on any GNOME panel. Choose
Add to Panel->Utility->Bubblemon.

1)
hp@xp1900/InstallationsFiler/bubblemon-2.0.5$ ./configure --prefix=usr
configure: error: expected an absolute directory name for --prefix: usr
hp@xp1900/InstallationsFiler/bubblemon-2.0.5$ ./configure --prefix=/usr
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking for intltool >= 0.21... 0.34.1 found
checking for perl... /usr/bin/perl
checking for XML::Parser... configure: error: XML::Parser perl module is
required for intltool

mvh
Henning

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-02-06 14:54

Henning Præstegaard wrote:
> [...]
> checking for perl... /usr/bin/perl
> checking for XML::Parser... configure: error: XML::Parser perl module is

Du mangler perl-modulet XML::Parser. Jeg er ikke perl-haj, men søgte
lidt på google og du kan tilsyneladende installere det således:

Citat (http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-92504.html):
To install the XML parser, run the following command:

sudo perl -MCPAN -e shell

When asked to do a manual configuration, type no

At thecpan> prompt type:

install XML::Parser

/Andreas

PS: Som andre har nævnt findes bubblemon som en Ubuntu-pakke. Så mon
ikke "apt-get install bubblemon" vil virke for dig?
(http://packages.ubuntu.com/hoary/gnome/bubblemon)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-02-06 19:08

On Thu, 23 Feb 2006 23:13:19 +0100, Henning wrote:

> Kan ikke installer programmet. Går i fisk under compilingen.

Installér en pakke fra din distribution.

Mvh.

--
"Commandeer! We're going to 'commandeer' that ship. Adam Sjøgren
Nautical term." asjo@koldfront.dk

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-02-06 02:53

Den Fri, 24 Feb 2006 19:07:33 +0100. skrev Adam Sjøgren:

> Installér en pakke fra din distribution.

Nåå. Bubblemon findes i Synaptic.

Installeret, done. Men hvor gemmer programmet sig,
kan ikke finde, hvordan man starter bubblemon efter
installeringen.

mvh
Henning

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-02-06 11:20

On Sat, 25 Feb 2006 02:53:27 +0100, Henning wrote:

> Nåå. Bubblemon findes i Synaptic.

> Installeret, done. Men hvor gemmer programmet sig,
> kan ikke finde, hvordan man starter bubblemon efter
> installeringen.

Højreklik på et panel. Vælg "Add To Panel" fra menuen. Klik på
"Bubblemon". Klik på "Add".

(Det lyder helt som en Windows-gruppe).

Mvh.

Adam

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-02-06 12:15

Den Sat, 25 Feb 2006 11:19:44 +0100. skrev Adam Sjøgren:

> Højreklik på et panel. Vælg "Add To Panel" fra menuen. Klik på
> "Bubblemon". Klik på "Add".

Tak for hjælpen. Er oppe at køre. Faktisk stod det jo i installationen
filen som jeg bøvlede med før Synaptic, men havde ikke lige luret at det
var den vej, da de ting jeg ellers har installeret fra Synaptic kommer i
rulle menuerne.

mvh
Henning

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-02-06 12:41

On Sat, 25 Feb 2006 12:15:16 +0100, Henning wrote:

> [...]
> ikke lige luret at det var den vej, da de ting jeg ellers har
> installeret fra Synaptic kommer i rulle menuerne.

Applets er lidt anderledes end almindelige applikationer.

Mvh.

--
"They're all teeth and no digestive tract. No Adam Sjøgren
brains at all." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-02-06 15:07

On Sat, 25 Feb 2006 14:53:40 +0100, Andreas wrote:

> [...]

> Citat (http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-92504.html):
> To install the XML parser, run the following command:

Det er smartere at installere pakken med XML::Parser i, libxml-parser-perl.

Mvh.

--
"We've reached a special place... Spiritually... Adam Sjøgren
ecumenically... grammatically." asjo@koldfront.dk