opstart af linux
Fra : stroemer

Dato : 20-02-06 19:20

hej!
Når jeg installerer ubuntu på min 2. harddisk, så ødelægger den hele
tiden min MBR, så jeg ikke kan starte op i windows, uden at geninstall.
windows. Hvis jeg install uden GRUB eller LILO, hvordan kan jeg så
starte op i linux?

På forhånd tak!
--
Mvh stroemer
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-06 19:42

Den Mon, 20 Feb 2006 19:19:56 +0100 skrev stroemer:
> [...]
> tiden min MBR, så jeg ikke kan starte op i windows, uden at geninstall.
> windows. Hvis jeg install uden GRUB eller LILO, hvordan kan jeg så

En boot-diskette med GRUB eller LILO.

Eller fra DOS (ikke cmd.exe) med LOADLIN.

Mvh
Kent

Fra : stroemer

Dato : 20-02-06 19:51

Kent Friis skrev:

> En boot-diskette med GRUB eller LILO.
>
> Eller fra DOS (ikke cmd.exe) med LOADLIN.
>
> Mvh
> Kent
Hej Kent!
Tak for svar, men hvordan er det lige man gør?

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-06 19:53

Den Mon, 20 Feb 2006 19:50:45 +0100 skrev stroemer:

> Tak for svar, men hvordan er det lige man gør?

Gør hvad?

Bruger LOADLIN?
Booter fra en diskette?
Installerer LILO på en diskette?
Installerer GRUB på en diskette?

Mvh
Kent

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-02-06 19:52

stroemer <eljessenGRØN@lite.dk> wrote:

> [...]
> tiden min MBR, så jeg ikke kan starte op i windows, uden at geninstall.
> windows. Hvis jeg install uden GRUB eller LILO, hvordan kan jeg så

For en god ordens skyld: En "expert" Ubuntu installation lader en vælge
hvor man vil installere bootloaderen.

--
Allan Joergensen

"I am sensing a powerful mind" - Troi

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-02-06 21:46

Allan Joergensen wrote:

> For en god ordens skyld: En "expert" Ubuntu installation lader en vælge
> hvor man vil installere bootloaderen.

Og bare fordi man installere en bootloader som grub eller lilo, så kan
man altså sagtens boote windows op efterfølgende. Normalt syntes jeg da
også at install programmet genkender at der er en windows install og
dermed oprette det nødvendige entry i lilo/grub config filen.

Det kan godt være nødvendigt at starte linux op een gang for at
configurere bootloaderen hvis ikke den er sat op rigtigt, men det er
ikke så svært. Kig evt. i man siden, jeg mener helt bestemt at LILO og
GRUB mansiderne indeholder et copy-paste entry til at boote windows.

Alternativt så enten søg på google efter 'linux <din bootloader> boot
windows' eller noget i den stil. Eller skriv her og beskriv hvilken
bootloader du anvender og hvilken disk+partition windows lever på. Så er
der med garanti nogen der kan hjælpe.

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 20-02-06 21:49

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
> også at install programmet genkender at der er en windows install og
> dermed oprette det nødvendige entry i lilo/grub config filen.

Det kommer så lige an på hvilken bootloader man bruger til Windows
(siger manden, der måtte en tur forbi de autoriserede Windows installere
fordi han fik overskrevet Pointsec's bootloader)

Allan Joergensen

"...cut down the mightiest tree in the forest with... *a herring!*"

Fra : stroemer

Dato : 21-02-06 10:01

Thomas Rasmussen skrev:

> Thomas
Tak til Thomas og Allan. Jeg prøver i expert stillingen da jeg nu kun
har en partition på hele nr. 2 harddisk. Mit problem er, at den "går i
stå" midt i installeringen af "GRUB" eller "LILO", hvorved den jo har
ødelagt MBR filen, og efterfølgende ikke kan starte op igen, hverken i
Linux eller windows

Fra : stroemer

Dato : 21-02-06 13:43

stroemer wrote:
> [...]

Ja da

> Tak til Thomas og Allan. Jeg prøver i expert stillingen

Tak til alle !
Nu kører det. Dette er sendt fra Ubuntu, Mozilla Thunderbird. Fik lavet
en opstartsdiskette i slutningen af installationen af Ubuntu, havde
misforstået teksten dér.

Mvh

stroemer.