Upload til hjemmeside i Linux?
Fra : Johs32

Dato : 19-02-06 15:43

Finder der et godt og simplet program med overskuelig GUI til at uploade
filer til ens hjemmeside i linux/ubuntu?

Mvh
Johs

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-02-06 15:49

On 2006-02-19, Johs32 <sdfs@dss.com> wrote:
> Finder der et godt og simplet program med overskuelig GUI til at uploade
> filer til ens hjemmeside i linux/ubuntu?

Hvad mener du med uploade filer?
Mener du en grafisk ftpklient?

prøv måske gftp

/Sune

Fra : Johs32

Dato : 19-02-06 19:20

Sune Vuorela wrote:

> Hvad mener du med uploade filer?
> Mener du en grafisk ftpklient?
>
> prøv måske gftp

smart lille program, bare irreterende at man skal indtaste sit password
hvergang. Du kender ikke tilfældigvis et program hvor man kan gemme sine
profiler med password og brugernavn?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 20:51

On Sun, 19 Feb 2006 19:20:21 +0100, Johs32 wrote:

> smart lille program, bare irreterende at man skal indtaste sit password
> hvergang. Du kender ikke tilfældigvis et program hvor man kan gemme sine
> profiler med password og brugernavn?
1) opret en fil i dit hjemmekatalog og navngiv den gftp-www.sh.
2) kopier dette ind i filen:
#!/bin/sh

USERNAME=dit_brugernavn
PASSWORD=dit_password
ISP_ACCOUNT=din_udbyder
$(which gftp) ftp://"${USERNAME}":"${PASSWORD}"@"${ISP_ACCOUNT}"

exit 0
3) indsæt oplysninger om brugernavn, password og konto.
4) Udfør denne kommando på filen: chmod 700 gtfp-www.sh
5) efterfølgende skal du blot kalde denne fil fra din desktop. f.eks tryk
alt+f2 i gnome

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 23:02

Michael Rasmussen wrote:

> #!/bin/sh
>
> USERNAME=dit_brugernavn
> PASSWORD=dit_password
> ISP_ACCOUNT=din_udbyder
> $(which gftp) ftp://"${USERNAME}":"${PASSWORD}"@"${ISP_ACCOUNT}"

Det giver så bare det problem, at alle andre brugere på maskinen
kan aflæse dit password.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 23:41

On Sun, 19 Feb 2006 23:02:01 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Det giver så bare det problem, at alle andre brugere på maskinen kan
> aflæse dit password.
Øh, har du læst, hvad jeg skrev?
"4) Udfør denne kommando på filen: chmod 700 gftp-www.sh"
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-06 00:18

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Øh, har du læst, hvad jeg skrev?
> "4) Udfør denne kommando på filen: chmod 700 gftp-www.sh"

Har du prøvet at køre "ps -aux" mens den kører?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Alex Holst

Dato : 20-02-06 01:45

Du skrev rent faktisk:

3) indsæt oplysninger om brugernavn, password og konto.
4) Udfør denne kommando på filen: chmod 700 gtfp-www.sh

Der er et race mellem 3 og 4 - og passwordet vil efterfølgende være
synligt i brugerens environment hver gang scriptet kører.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-02-06 22:10

On 2006-02-19, Johs32 <dfgdg@dsf.com> wrote:
> smart lille program, bare irreterende at man skal indtaste sit password
> hvergang. Du kender ikke tilfældigvis et program hvor man kan gemme sine
> profiler med password og brugernavn?

Jeg bruger som oftest ncftp. Det er dog ikke særlig grafisk ... men det
gemmer informationer.
Jeg skriver eksempelvis
ncftp
open webhotel
cd domæne
put filer
exit

og så var det det ;)

/Sune

Fra : Max Andersen

Dato : 19-02-06 22:35

Johs32 wrote:

> smart lille program, bare irreterende at man skal indtaste sit password
> hvergang. Du kender ikke tilfældigvis et program hvor man kan gemme sine
> profiler med password og brugernavn?

gftp kan udmærket gemme med kodeord.....

Max

Fra : johs32

Dato : 20-02-06 22:21

"Max Andersen" <max@militant.dk> skrev i en meddelelse

> gftp kan udmærket gemme med kodeord.....
>
> Max

Hvordan jeg kan ikke findet det nogen steder..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-02-06 22:56

johs32 wrote:

> Hvordan jeg kan ikke findet det nogen steder..

Du udfylder alle nødvendige info øverst i vinduet og trykker connect,
når du så er connected vælger du "Bookmarks" -> "Add bookmark", giver
bookmark'en et navn og tick'er 'save password' af, vupti, næste gang du
vælger det bookmark, så vil den logge direkte ind.

Jeg har desværre ikke lige fundet ud af om man kan starte gftp op
direkte til at connecte til dette bookmark.

Dette var til gftp 2.0.18

Thomas

Fra : Max Andersen

Dato : 20-02-06 22:58

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> bookmark'en et navn og tick'er 'save password' af, vupti, næste gang du
> vælger det bookmark, så vil den logge direkte ind.

Exactly :)

Max

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 19-02-06 16:29

Johs32 wrote:
> Finder der et godt og simplet program med overskuelig GUI til at uploade
> filer til ens hjemmeside i linux/ubuntu?

Midnight Commander klarer både ftp og ssh

apt-get install mc

/k

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-02-06 21:54

On Sun, 19 Feb 2006 20:51:08 +0100, Michael wrote:

> #!/bin/sh
[...]

> $(which gftp) ftp://"${USERNAME}":"${PASSWORD}"@"${ISP_ACCOUNT}"
^~~~~~~~~~~~^

Hvad er pointen i den konstruktion? Hvorfor ikke bare gftp?

Mvh.

--
"Mr. Lambada, rejser kun charter Adam Sjøgren
Sidder i baren og sælger falske anparter" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-06 23:02

On Sun, 19 Feb 2006 21:54:16 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Hvad er pointen i den konstruktion? Hvorfor ikke bare gftp?

Jeg kan godt lide at have fuld path specificeret i scripts. I ovenstående
tilfælde var jeg ikke klar over dette i OP's filsystem, men which
fungerer altid, hvis det er et *nix system.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-02-06 23:23

Den Sun, 19 Feb 2006 23:02:12 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Jeg kan godt lide at have fuld path specificeret i scripts.

Det er især genialt når scriptet skal køre på flere forskellige
maskiner, hvor tingene ligger forskellige steder </ironi>

Opgraderinger kan også tit flytte rundt på tingene.

> I ovenstående
> tilfælde var jeg ikke klar over dette i OP's filsystem,

Hvilket blot støtter mit argument.

> men which
> fungerer altid, hvis det er et *nix system.

Men at putte which ind i scriptet, i stedet for outputtet af which,
giver ikke den fulde path specificeret. Den får bare systemet til
at finde gftp i $PATH, i stedet for at finde gftp i $PATH...

Mvh
Kent