IBM og linux?
Fra : johs32

Dato : 15-02-06 09:23

Jeg er interesseet i at høre om der er nogen i denne gruppe der bruger linux
på deres IBM maskine.

IBM har en skjult partition som jeg har fået fortalt forsvinder når man
installere linux. Er der nogen som har oplevet dette eller kan i køre linux
samtidig med at i har denne partition?

Ydeligere kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i får af output når i kører
fdisk, da jeg får fejl angående cylinder grænser og det kunne være rart at
vide om der er andre som har dette problem eller om det skyldes en hardware
fejl.

Mvh
Johs

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-02-06 09:27

"johs32" <fff@sd.com> writes:

> Jeg er interesseet i at høre om der er nogen i denne gruppe der bruger linux
> på deres IBM maskine.

Nu laver IBM mange forskellige maskiner, så det kunne være at du
skulle være noget mere præcis. Jeg har ikke oplevet problemer på de
eServer xSeries som jeg har leget med, men jeg er overbevist om at der
er stor forskel på dem og andre af IBM's maskiner.

--
Peter Makholm | You know what the chain of command is?
peter@makholm.net | It's the chain I go get and beat you with 'til you

Fra : johs32

Dato : 15-02-06 10:15

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eServer xSeries som jeg har leget med, men jeg er overbevist om at der
> er stor forskel på dem og andre af IBM's maskiner.

Det drejer sig om en IBM T40/p. Jeg har disablet PreDesktop Aread i BIOS,
men mit OS kan stadig ikke se de sidste 4 GB. Planen er helt at fjerne denne
skjulte partition da der alligevel kun kan ligge en WinXP Home på svensk på
den!

Fra : Martin Schyth

Dato : 04-04-06 11:55

> Det drejer sig om en IBM T40/p. Jeg har disablet PreDesktop Aread i BIOS,
> men mit OS kan stadig ikke se de sidste 4 GB. Planen er helt at fjerne denne

Kig på dette site - det er supergodt:

http://www.linux-thinkpad.org/

Herfra fik jeg kernekonfigurationer, skærmkort, XF86Config-4 og meget
mere til min gamle A21m

/Martin

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-06 14:40

På <http://www.thinkwiki.org> er der mere om nye modeller.
--
mvh Jes Vestervang (med en T43) @ Kubuntu Breezy, Debian Sarge & Sid

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-02-06 09:34

"johs32" <fff@sd.com> writes:

> [...]
>vide om der er andre som har dette problem eller om det skyldes en hardware

Linux' fdisk er så snedig, at den laver partitions, den selv synes
er defekte

Partition 1 kan ikke starte på en cylinder boundary, mens resten
af advarslerne kun er relevante for DOS/Windows-partitions eller
hvis LILO skal læse den pågældende partition.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-02-06 09:53

"johs32" <fff@sd.com> wrote in news:dsuoe1$r57$1@news.net.uni-c.dk:

> Jeg er interesseet i at høre om der er nogen i denne gruppe der bruger
> linux på deres IBM maskine.
>
> IBM har en skjult partition som jeg har fået fortalt forsvinder når
> man installere linux.

Nej, sådan er det ikke. Linux kan ikke installeres, det er en Linux
distribution, der kan installeres. Og de forskellige install-programmer har
forskellige muligheder for at slette eller bevare eksisterende partitioner.
Fedora Core X install programmet tilbyder dig at bevare ikke-Linux
partioner.

> Er der nogen som har oplevet dette eller kan i
> køre linux samtidig med at i har denne partition?

Noget lignende gælder for visse Compaq servere, og der har jeg ladet
diagnose (eller noget i den stil) partionen ligge, når jeg installerede
RedHat eller Fedora. Det virkede fint.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-06 10:27

"johs32" <fff@sd.com> writes:

> IBM har en skjult partition som jeg har fået fortalt forsvinder når man
> installere linux. Er der nogen som har oplevet dette eller kan i køre linux
> samtidig med at i har denne partition?

Modelnummer?

Jeg havde engang bøvl med at Linux ikke kunne se diskene på en
ValuePoint, men bortset fra det ...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : johs32

Dato : 15-02-06 10:29

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Modelnummer?

T40/p. Jeg har tænkt mig at fjerne denne skjulte partition da der alligevel
kun kan ligge en svensk XP Home på den. Jeg har disablet PreDesktop Area i
BIOS men jeg kan stadig ikke se de sidste 4 ud af 80 GB.

Mvh
Johs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-06 10:32

"johs32" <fff@sd.com> writes:

> T40/p. Jeg har tænkt mig at fjerne denne skjulte partition da der alligevel
> kun kan ligge en svensk XP Home på den. Jeg har disablet PreDesktop Area i
> BIOS men jeg kan stadig ikke se de sidste 4 ud af 80 GB.

Hvis en sådan skjult partition indeholder reperationsværktøjer, kan
det være rigtigt rart at have den den dag det går galt.

Husk iøvrigt at din opfattelse af Gb ikke nødvendigvis er det samme
som IBM's.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : johs32

Dato : 15-02-06 10:51

> Hvis en sådan skjult partition indeholder reperationsværktøjer, kan
> det være rigtigt rart at have den den dag det går galt.

Ellers tak jeg skal ikke have erstattet en partition med winXP home på
svensk. Ydeligere medfører en installation af linux at man slet ikke kan
bruge denne skjulte partition.

> Husk iøvrigt at din opfattelse af Gb ikke nødvendigvis er det samme
> som IBM's.

Det kan der være noget om, har lige tjekket med min stationære 80 GB og den
indeholder også kun 76 GB så det passer vist fint.

Nu håber jeg bare at Ubuntu fatter at denne partiton ikke længere er der
efter jeg har valgt at disable predesktop area i BIOS

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 15-02-06 20:42

Hej Johs

> Jeg er interesseet i at høre om der er nogen i denne gruppe der
> bruger linux på deres IBM maskine.

Hep! Jeg kører Debian på min X40.

> IBM har en skjult partition som jeg har fået fortalt forsvinder når
> man installere linux. Er der nogen som har oplevet dette eller kan i
> køre linux samtidig med at i har denne partition?

Du skal nok ikke regne med at den bliver fjernet hokus-pokus. Det
bliver fjernet hvis du selv sletter det. Jeg har dog set sider der
beskriver hvordan man kan fjerne området.

Check følgende:

http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

http://www.linux-on-laptops.com/ibm.html

og links'ene derfra.

En fyr skriver her hvordan du kan lave en backup af de 4Gb - det er
altså en god ide hvis maskinen skal sælges, eller noget går galt og du
vil tilbage til factory-settings:

http://bellet.info/laptop/t40.html#the_predesktop_area

Men der er også andre lærerige sider, selvom de handler om andre
Thinkpad-modeller:

http://cybercfo.gkmweb.com/t41_notes.html

http://www.christners.net/rob_elizabeth/ibm_thinkpad_t40p.html

//Jan

Fra : johs32

Dato : 15-02-06 21:52

"Jan Midtgaard" <none@email.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej Johs

> Hep! Jeg kører Debian på min X40.

Har du kun installeret Debian eller har du også winxp på en anden partition?

Tak skal du ha!

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 15-02-06 23:48

"johs32" <fff@sd.com> writes:

> Har du kun installeret Debian eller har du også winxp på en anden
> partition?

Jeg har beholdt de 4Gb predesktop area (indtil videre), men har
derudover kun Debian på maskinen.

Jeg fandt lige et par links mere:

http://theorie.physik.uni-wuerzburg.de/~arwagner/computer/R52/

http://vernon.mauery.com/linux-laptop/

Det er for længe siden jeg selv rodede med det, men fra ovenstående
typer det på at predesktop area ligger tilsidst:

| You will notice the predesktop area as a second primary partition at
| the end of the harddisk. From this you will also want to note and
| write this down:
|
| /dev/hda1: Windows XP (preinstalled)
| /dev/hda2: System recovery (preinstalled)

og kan ses fra Linux hvad enten BIOS lyver om disk-størrelsen eller
ej.

//Jan