databackup - 300+ GB
Fra : jma

Dato : 13-02-06 17:17

Hej NG,
Jeg står for at skulle finde en løsning på backup af en større mængde data
(300+ GB) der vokser hele tiden.

Data skal være rimelig nemt tilgængelige.

Mit eget forslag lyder foreløbig på en ekstra server med rigelig af
lagerplads. Det lyder jo rimeligt banalt, men jeg kunne godt tænke mig at
høre om der kunne være andre muligheder, eg. "best practices" på dette
område. F.eks. bånd eller lign.

Vores servere er hosted externt.

Hilsen Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-02-06 18:42

jma <jpeace73@hotmailFJERNTHIS.com> skrev 2006-02-13:

> Jeg står for at skulle finde en løsning på backup af en større mængde data
> (300+ GB) der vokser hele tiden.

Ja det er jo noget skidt.

> Data skal være rimelig nemt tilgængelige.

I en enterprise løsning arbejder man oftest med flere niveauer af sikkerhed
og bekvemmelighed. 1-4 og 7 er minimum IMHO for enhver server med vigtige
data. Er oppetid påkrævet har man 5-6. Har man for mange data til en full
dump på 1 bånd kommer 8 i spil.

1. Man har raid (redundans) på sit disksystem.
2. man har en hotspare disk i sit disksytem.
3. man har to hotspares i sit disksystem.
4. man har diske liggende på hylden når ulykken sker.
5. Derefter har man en redundant server med et identisk disksystem.
6. Har man rigtigt mange penge er der automatisk fallover mellem de 2
7. Som backup bruger man bånd.
8. Har man en del penge til rådighed så har man en robot med mange bånd.

> [...]
> lagerplads. Det lyder jo rimeligt banalt, men jeg kunne godt tænke mig at
> høre om der kunne være andre muligheder, eg. "best practices" på dette

Du skal starte med at spørge dig selv hvor meget du mister i forskellige
tilfælde og så gøre op _hvor_ vigtige data, oppetid og andre paramtre er for
dig. Kan data f.eks genskabes? (det kan de ikke hos mig, er eksperimentelle
data fra forsøg).

Som backup ville jeg til enhver tid vælge bånd hvis der er penge til det.
Gerne med en robot og en person til at flytte bånd offline. LTO3 er f.eks.
et godt bud på noget backup i stor stil.

Men det hele koster jo.

Mvh Thomas

Fra : jma

Dato : 14-02-06 11:27

On Mon, 13 Feb 2006 17:42:24 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> Gerne med en robot og en person til at flytte bånd offline. LTO3 er f.eks.
> et godt bud på noget backup i stor stil.

Jeg takker mange gange for svaret.
Der er en løsning hos vores host op vi bruger den allerede til de mest
kritiske data. Jeg kan se at jeg nok skal finde ud af hvor vigtige disse
data er!

Vi bruger også bånd i en anden løsning - de bånd vi har der er dog små
efter min mening, kun 20GB. Nu læste jeg i øvrigt lige at backup bånd ikke
må være mere end 1 år gamle - har det noget på sig? De bruges ca. 1 gang
om ugen for de daglige bånd.

Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-02-06 11:37

jma <jpeace73@hotmailFJERNTHIS.com> writes:

> [...]
>må være mere end 1 år gamle - har det noget på sig? De bruges ca. 1 gang

Bånd har vidt forskellig levetid. Ikke bare efter teknologi men også
efter producent. Og forskellige forbrugsmønstre på forskellige typer
eller producenter af bånd giver også forskellig levetid.

Jeg plejer at køre efter, at der er mindst fem brugbare generationer
at gøre godt med. Sådan at forstå, at man ikke taber data, hvis den
første generation fejler. Gør den det, går man til næste generation,
og her taber man "lidt" data, osv. På femte generation har man nok
tabt en vis mængde data, men data kan regenereres uden katastofale
omkostninger.

Hvis man mener det med datasikkerhed alvorligt, laver man en disaster-
test en gang om året. På det tidspunkt finder man i hvert fald ud af,
om ens proces virker. Den vil som regel inkludere at restore en stor
mængde data fra bånd (og evt. simulere at et bånd laver båndsalat og
ødelægger tapedrevet).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-02-06 12:36

jma <jpeace73@hotmailFJERNTHIS.com> skrev 2006-02-14:
> [...]
> må være mere end 1 år gamle - har det noget på sig? De bruges ca. 1 gang

Udover at man ikke kan opstille en generel regel, saa slides baand ogsaa
paa linie med alt andet. Afhaenger af teknologi, kvalitet osv. osv.

Man kan regne efter forskellige parametre, antallet af skrivninger til
baandet, antallet af rewinds, fysisk alder, virtuel alder (hvor mange
minutter har du brugt baandet).

Du skriver du har det hosted. Har de ikke noget enterprise backup du kan
koebe dig til? Det vil koste kroner, men du slipper for bekymringen. Uanset
skal du beslutte hvor ofte du vil have full, differential og incremental
dumps, og om de skal offsite.

Som et sidste godt raad boer du lave en "kogebog" over hvad dine procedurer
er, nedfaelde dine beslutninger og dokumentere hvad der skal goeres hvis
uheldet er ude. Den skal ikke fylde 200 sider, slet ikke, saa bliver den
ikke brugt. Naar du har lavet den, saa faker i et nedbrud paa et tidspunkt
(og hvis det skal vaere realistiskt skal I ikke planlaegge oevelsen) og ser

1) Om I kan komme i luften med en ny server og hvor mange data?!
2) Hvor lang tid 1) tager

Saa evaluerer i.

*GRIN* man skal ikke spoerge til backup hvis man vil have et let svar

Thomas

Fra : jma

Dato : 14-02-06 13:08

On Tue, 14 Feb 2006 11:35:50 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> 2) Hvor lang tid 1) tager
>
> Saa evaluerer i.
>
> *GRIN* man skal ikke spoerge til backup hvis man vil have et let svar

Ja - det afhænger en del af hvor mange penge der skal bruges - contra
prisen for tabte data!
Jeg vil nu forsøge at opstille nogle forslag til backup - og så er der
andre der skal tage stilling til hvor vigtige data er..
Vi er et mindre firma så det kan virke lidt uoverskueligt med
nedbrudsøvelse mv., men jeg kan sagtens se fornuften i det.

Jan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-06 13:15

jma <jpeace73@hotmailFJERNTHIS.com> writes:

> Vi er et mindre firma så det kan virke lidt uoverskueligt med
> nedbrudsøvelse mv., men jeg kan sagtens se fornuften i det.

Tjah, hvis I venter længe nok, kan det være øvelsen kommer helt af sig
selv :)

Hvis det er et problem, så lav øvelsen en lørdag. De andre behøver jo
ikke sidde og kigge på dig imens.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-02-06 13:19

nospam0000@gmail.com (=?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?=) writes:

>Hvis det er et problem, så lav øvelsen en lørdag. De andre behøver jo
>ikke sidde og kigge på dig imens.

Afhængig af miljøet kan det jo være nødvendigt at stoppe produktionen
under testen. Specielt i mindre virksomheder. I den situation kræver
en disastertest unægteligt lidt planlægning og koordination.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Max Andersen

Dato : 13-02-06 22:25

jma wrote:
> [...]
> lagerplads. Det lyder jo rimeligt banalt, men jeg kunne godt tænke mig at
> høre om der kunne være andre muligheder, eg. "best practices" på dette

Der hvor dine servere er hostede burde være den optimale løsning. De
burde have både disk-to-disk backup hvorefter de selv lægger tingene på
bånd og smider det ud af huset. For penge selvfølgelig. mange penge

Backup er dyrt, men tabte data kan koste mere...Alternativt kan du
smække et lille SAN op med sata-diske på en anden(begge) lokation(er)
med en båndrobot. så er du så sikker at selv banker vil være musindelige

Max

Fra : jma

Dato : 14-02-06 10:46

On Mon, 13 Feb 2006 22:24:58 +0100, Max Andersen wrote:

> [...]
> smække et lille SAN op med sata-diske på en anden(begge) lokation(er)
> med en båndrobot. så er du så sikker at selv banker vil være musindelige

Der er en løsning hos vores host op vi bruger den allerede. Jeg kan se at