Skrive ny bootloader
Fra : Martin Schultz

Dato : 08-02-06 09:23

Hejsa

Jeg har desværre fået overskrevet min mbr (Der starter grub) så nu kan
maskinen ikke boote. Der er ubuntu installeret men jeg har ikke CDen
længere, jeg har kun en knoppix CD.

Er der nogen mulighed for at jeg via knoppix kan skrive en ny mbr
der kan starte den gamle installation?

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-06 19:45

Martin Schultz wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har desværre fået overskrevet min mbr (Der starter grub) så nu kan
> maskinen ikke boote. Der er ubuntu installeret men jeg har ikke CDen
> længere, jeg har kun en knoppix CD.

Hvilken bootloader er der på den Knoppix CD? Kan du bede den
om at indlæse kerne og evt. ramdisk fra harddisken?

> Er der nogen mulighed for at jeg via knoppix kan skrive en ny mbr
> der kan starte den gamle installation?

Ja, det kan lade sig gøre. Det skal stortset gøres som ved en
normal installation af GRUB. Jeg ved ikke, hvilken af disse to
fremgangsmåder, der er nemmest at få til at virke:

Mount din boot partition fra harddisken på /boot og kør den
grub-install, der ligger på harddisken. Eller mount rod og boot
partitioner fra harddisken på et passende mountpoint, lav en
chroot dertil og kør grub-install.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */