HJÆLP data blev væk
Fra : carsten

Dato : 07-02-06 17:04

Hej NG
har lige lavet en om installation af suse 10.0
og som i sikkert kan gæte gik det ikke efter bogen :(

Jeg har 3 partisioner en / en /swap og en /home

jeg forhindrende installationen i at formatere /home
men tillod den at oprette en bruger som eksisterede på systemet
i forvejen og som i sikkert har gættet, forsvandt alle data for denne
bruger.
Hvilken muligheder har jeg, for at redde de tabte data ?

/Carsten

Fra : Tomas

Dato : 07-02-06 17:54

On Tue, 07 Feb 2006 17:04:21 +0100, carsten wrote:

[klip]

> [...]
> bruger.
> Hvilken muligheder har jeg, for at redde de tabte data ?

Hvis filsystemet er ext3 er der mig bekendt ingen mulighed, er det ext2
findes der vist diverse former for undelete.

Det første hit ved søgning efter "undelete ext2" på google ligner din
situation.

Tomas

Fra : Carsten

Dato : 07-02-06 20:13

Tomas wrote:

> [...]
> findes der vist diverse former for undelete.
>
> Det første hit ved søgning efter "undelete ext2" på google ligner din

jeg mener at filsystemet er Linux native Raiser
/carsten

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 07-02-06 17:59

> [...]

> bruger.
> Hvilken muligheder har jeg, for at redde de tabte data ?

Først og fremmest tvivler jeg på data er "tabt".

Uden at kende specifikt til Suse, vil jeg gætte på installationen ikke
har rørt ved partionen du tidligere havde /home på, men du samtidig ikke
har bedt den om at mounte /home på den gamle partition. Da du oprettede
den nye bruger, er der derfor også blevet oprettet et nyt hjemmebibliotek
til brugeren i /home. (Det lød måske lidt forvirrende )

Mit gæt vil være:
Find partitionsnavnet (/dev/hdXX) for din gamle /home partition.
Forsøg at mounte den, fx.:
mount /dev/hdXX /mnt/temp
Se i /mnt/temp om det gamle data ligger der
Hvis det gør, slet det nye hjemmebibliotek i home.
Sørg for at /dev/hdXX bliver mountet som /home, ved at tilføje fx.:
/dev/hdXX /home reiserfs defaults 0 1
i /etc/fstab

Håber det gav lidt mening.
Held og lykke!

Fra : Carsten

Dato : 07-02-06 20:12

Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> Hvis det gør, slet det nye hjemmebibliotek i home.
> Sørg for at /dev/hdXX bliver mountet som /home, ved at tilføje fx.:

Jeg forstår hvad du mener
problemet er bare at, /home både før og nu, var/er /dev/hda3

/Carsten

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 07-02-06 22:10

On Tue, 07 Feb 2006 20:11:57 +0100, Carsten wrote:

> Jeg forstår hvad du mener
> problemet er bare at, /home både før og nu, var/er /dev/hda3
>
> /Carsten

Ok, det var lidt svært at høre hvilket "niveau" du er på ud fra hvad du
skrev, så jeg prøvede absolut ikke at "tale ned" til dig, bare lige få
at få det på plads.

Hvis der skal reddes data fra et korrupt filsystem er jeg sikker på at
der er andre i gruppen der er langt bedre til at hjælpe.

Men held og lykke!

Fra : Carsten

Dato : 08-02-06 09:45

Kasper Laudrup wrote:

> Ok, det var lidt svært at høre hvilket "niveau" du er på ud fra hvad du
> skrev, så jeg prøvede absolut ikke at "tale ned" til dig, bare lige få
> at få det på plads.

du er tilgivet,
har prøver at flytte HD'en over i et Windows miljø, og anvendt R-Linux
uden held, er nu ved at se om jeg kan rede datane på en HD jeg brugte som
backup, da jeg første gang installeret Suse. Krydser fingre !

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-06 23:38

carsten wrote:

> [...]
> bruger.
> Hvilken muligheder har jeg, for at redde de tabte data ?

Udfra din beskrivelse er det ikke klart for mig, hvad der er
sket. Kan vi få output fra "df -a" og "cat /proc/mounts" at se?

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Carsten

Dato : 08-02-06 09:47

Kasper Dupont wrote:

> Udfra din beskrivelse er det ikke klart for mig, hvad der er
> sket. Kan vi få output fra "df -a" og "cat /proc/mounts" at se?

# df -a
Filsystem 1K-blokke Brugt Tilbage Brug% Monteret på
/dev/hda1 7341400 2243152 5098248 31% /
proc 0 0 0 - /proc
sysfs 0 0 0 - /sys
tmpfs 257892 12 257880 1% /dev/shm
devpts 0 0 0 - /dev/pts
/dev/hda3 147889816 47424 147842392 1% /home
usbfs 0 0 0 - /proc/bus/usb
/dev/fd0 0 0 0 - /media/floppy

# cat /proc/mounts
rootfs / rootfs rw 0 0
initramfsdevs /dev tmpfs rw 0 0
/dev/hda1 / reiserfs rw 0 0
eventfs /lib/klibc/events tmpfs rw 0 0
proc /proc proc rw,nodiratime 0 0
sysfs /sys sysfs rw 0 0
devpts /dev/pts devpts rw 0 0
tmpfs /dev/shm tmpfs rw 0 0
/dev/hda3 /home reiserfs rw 0 0
usbfs /proc/bus/usb usbfs rw 0 0
/dev/fd0 /media/floppy subfs rw,noatime,nosuid,nodev 0 0

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-06 09:09

Carsten wrote:

> /dev/hda3 147889816 47424 147842392 1% /home

Der ser ikke ud til at være ret meget at komme efter. Hvis du
vil forsøge at rede nogle af de slettede data, så er det første
du skal gøre, at undgå at skrive til partitionen. Det vil sige,
den må kun mountes read only. (På nuværende tidspunkt kan du
nok lige så godt helt lade være med at mounte den).

For at rede data derfra kan du gå i gang med at lede enkelte
blokke igennem efter ting, der ligner data. Det er bare et
"uendeligt" stort puslespil. Alternativt er du nødt til at finde
en person, som kender detaljerne i reiserfs.

Det ville være rart at vide, hvad der gik galt. Hvis du har en
anden disk uden vigtige data, så kan du eksperimentere lidt for
at finde ud af, om du kan genskabe omstændighederne. Jeg har
ikke selv nogen suse at eksperimentere med.