Opsamling på problemer med SME server
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 00:43

Davs alle og indtil videre tak for hjælpen.

Af de problemer jeg har haft er egentligt kun 1 tilbage.
Min SQL server kører vist ikke eller også kører den "forkert"

Kan jeg rydde op i min installation og får min SQL til at virker igen ?
Eller er det bedste at installere forfra ?

Når jeg skrive mysql i konsol som root skrives der :
Can't connect to local MySQL server through socket
'/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)

Jeg er sådan lidt i tvivl om hvor meget jeg har ændret i og kan ikke af
ovenstående
finde ud af om MySQL kører eller ej.
Hvis den ikke kører hvordan får man så den til at starte og starte op hver
gang ?

Er der nogen som har en ide ?

Mvh. Allan

Fra : P og T

Dato : 05-02-06 01:03

> [...]
>
> Kan jeg rydde op i min installation og får min SQL til at virker igen ?
> Eller er det bedste at installere forfra ?

Du kan genskabe dine conf filer i en SME ved at køre denne kommando:
/sbin/e-smith/signal-event post-upgrade
/sbin/e-smith/signal-event reboot

Forudsat at du ikke har pillet i de originale templates.

> [...]
> '/var/lib/mysql/mysql.sock' (2)
>
> Jeg er sådan lidt i tvivl om hvor meget jeg har ændret i og kan ikke af

Det gør den IKKE

> Hvis den ikke kører hvordan får man så den til at starte og starte op hver
> gang ?

Du kan skrive: service mysqld start
Så skulle den gerne starte

Du kan også skrive: service mysqld status
Og se at den kører, (eller ikke...)

Den skal som default starte op når maskinen booter.

Hvorfor er det egentlig at du roder med den?

Per

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 01:21

> Det gør den IKKE

> Du kan skrive: service mysqld start
> Så skulle den gerne starte

Ok som sagt meget ny med det her Linux - men nu er den startet op
ved ikke hvorfor eller hvordan del er blevet lukket ned.
Men nu kører MySQL igen.

> Den skal som default starte op når maskinen booter.
>
> Hvorfor er det egentlig at du roder med den?

Jeg kunne fint få adgang med PHPAdmin til at oprettet databaser, tabeller
osv.

Men et lille script som skulle forbinde til databasen fra php fil ville ikke
virke.
Ingen fejl i loggen så jeg kunne se om der overhovedet var hul igennem.

Jeg forsøger med dette script at få forbindelse men intet sker andet end
fejlmeddelsen om "Unable to connect to DB"

<?
//Forbind til database eller stop med en fejl
$dbconnect = mysql_connect('server1','root','**********)
or die("Unable to connect to DB.");
?>

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 01:27

> Hvorfor er det egentlig at du roder med den?

Nogen gange når timer er blevet lidt små så lykkedes tingene lige pludselig.
Man opdager at man har overset noget så banalt som at oprette en root konto.

Takker igen for hjælp - vender snarest tilbage med næste problem

"At mounte ekstra HD'ere "

Mvh. Allan

Fra : P og T

Dato : 05-02-06 11:39

> Nogen gange når timer er blevet lidt små så lykkedes tingene lige
> pludselig.
> Man opdager at man har overset noget så banalt som at oprette en root
> konto.

Uden at skulle gøre mig klog, så er det vist generelt en dårlig ide at køre
noget som root på en database.

> Takker igen for hjælp - vender snarest tilbage med næste problem
>
> "At mounte ekstra HD'ere "

Det er ikke et problem, men en ny opgave
http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/contribs//mblotwijk/HowToGuides/AddExtraHardDisk.htm

Tag i øvrigt et grundigt kig på http://contribs.org der finder du faktisk
svar på det meste omkring SME serveren.

Per

Fra : Jan Birk

Dato : 05-02-06 01:11

> [...]
> finde ud af om MySQL kører eller ej.
> Hvis den ikke kører hvordan får man så den til at starte og starte op hver

Jeg ved ikke lige hvad en mysql konsol er, men hvis du på serveren skriver:

----------------------
# ps -ef | grep mysql
----------------------

Skulle den gerne give et lignende output:

root 1113 1 0 Jan24 ? 00:00:00 /bin/sh
../bin/mysqld_safe mysql 1134 1113 0 Jan24 ? 00:00:00
/usr/local/mysql/bin/mysqld --de

Gør den det, er serveren sikkert kørende. Kommer der ikke noget, kører
det sikkert ikke.

Lidt afhængigt af hvor tingene er installeret kan du starte og stoppe
mysql sådan:

Start:
# cd /usr/local/mysql ; ./bin/mysqld_safe &

Stop:
# /usr/local/mysql/bin/mysqladmin --password="meget hemmeligt" shutdown

Du kan med fordel lægge det i et script i /etc/init.d og kalde det mysql
(hvis det ikke findes allerede)??

Scriptet kunne se sådan ud:

#!/bin/bash

status() {
stat=$1
tekst=$2
if [ $stat = 0 ]; then
echo "$tekst er udført med succes [$stat]"
else
echo "$tekst er fejlet [$stat]"
fi
}

start() {
cd /usr/local/mysql ; ./bin/mysqld_safe &
status $? "Start af Mysql"
}

stop() {
/usr/local/mysql/bin/mysqladmin --password="meget hemmeligt" shutdown
status $? "Stop af Mysql"
}

case "$1" in
start) start ;;
stop) stop ;;
restart|reload) stop ; start ;;
esac

Giv det exec rettigheder:

# chmod 550 mysql

Sæt det til autostart:

# /sbin/chkconfig mysql on

Dette eksempel kommer fra en Fedora/Redhat installation. Tingene kan
ligge andre steder, men ellers bør det være ens.

/Jan