[Linux] Profilering af eet program
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-06 15:07

Jeg har et program (jamvm, har kildetekst) og jeg vil gerne undersøge
hvordan dets ressourceforbrug er over en længere eksekveringsperiode.
Først på en powerpc linux og dernæst på slutmålet - en embedded mips
linux uden swap.

Det primære er hukommelsesforbrug, og sekundært cpu-forbrug.

Det er en kunst at spørge google om det rigtige, og da det er 10 år
siden jeg har gjort dette sidst, har jeg ikke lige fået gevinst. Hvad
bruger folk i dag til den slags?

Pft,
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-06 15:37

On Wed, 01 Feb 2006 15:06:46 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det primære er hukommelsesforbrug, og sekundært cpu-forbrug.

Måske dette var en mulighed? http://ejp.sourceforge.net/
Hukommelsesforbrug vises dog, SVJHKFUA (så vidt jeg har kunnet finde ud
af, kun relativt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-06 16:46

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Måske dette var en mulighed? http://ejp.sourceforge.net/
> Hukommelsesforbrug vises dog, SVJHKFUA (så vidt jeg har kunnet finde ud
> af, kun relativt.

Det ser ikke urimeligt ud, men det er ikke java-delen jeg ønsker at
se på, men selve java-fortolkeren jamvm (inklusiv det java den
kører). Den er iøvrigt ret kvik til at starte op - time -p siger 0.16
sekunder om at afvikle Hello World, hvor java 1.5 er 4-5 sekunder om
det.

Til gengæld er jamvm dobbelt så lang tid om at starte Tomcat 5.0.28
som java 1.5 er.

Mit mål er iøvrigt at jeg vil køre en java webserver på min Asus
WL500g, og kombinationen jamvm+jetty (i passende konfiguratino) skulle
være fin.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-06 17:52

On Wed, 01 Feb 2006 16:45:30 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> er iøvrigt ret kvik til at starte op - time -p siger 0.16 sekunder om at
> afvikle Hello World, hvor java 1.5 er 4-5 sekunder om det.

Fandt også lige den her:
http://www.khelekore.org/jmp/index.html

Er det selve JVM, du skal profile, er det formentligt valgrind, du søger:
http://valgrind.org/

> Mit mål er iøvrigt at jeg vil køre en java webserver på min Asus
> WL500g, og kombinationen jamvm+jetty (i passende konfiguratino) skulle
> være fin.
Lyder spændende

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-06 18:40

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Er det selve JVM, du skal profile, er det formentligt valgrind, du søger:
> http://valgrind.org/

Det er selve JVM processen, og det ser ud til at Massif i Valgrind er
det jeg søger.

> Lyder spændende

Jeg kan godt lide Java måden at lave webting på og jeg kender
efterhånden udviklingsværktøjerne, så det er for mig en oplagt måde at
gøre det på.

Tak for hjælpen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-06 19:03

On Wed, 01 Feb 2006 18:39:47 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er selve JVM processen, og det ser ud til at Massif i Valgrind er det
> jeg søger.

Jeps, valgrind er en svejtserkniv indenfor profiling.

> Jeg kan godt lide Java måden at lave webting på og jeg kender
> efterhånden udviklingsværktøjerne, så det er for mig en oplagt måde
> at gøre det på.
Jeg er også selv overgået til udelukkende at lave større webting i
Java. Mindre laver jeg fortsat i PHP. Monolitiske/native programmer
foretrækker jeg stadigvæk at lave i C/C++ - Java's performance er ikke
optimal, og Swing er bare ufedt:-\

> Tak for hjælpen.
Selv tak.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-06 21:01

> [...]
> Java. Mindre laver jeg fortsat i PHP. Monolitiske/native programmer
> foretrækker jeg stadigvæk at lave i C/C++ - Java's performance er ikke

Performance er nu ikke så tosset men det spiser en masse RAM.

Har du set på at lave SWF-applikationer?

(og et lille fut til javagruppen)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-06 21:12

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> (og et lille fut til javagruppen)

Prøver lige een gang til.

(Men jeg er spændt på hvor lidt en fortolket JVM med en embeddable web
application server kan klemmes ned på uden at give køb på
funktionaliteten).
--
Thorbjørn Ravn Andersen