sikkerhedskopi
Fra : Hans Houmøller

Dato : 29-01-06 22:56

Jeg har for nylig efter et (af mig uforklarligt) nedbrud på min pc (2
harddiske med henh. WinXP og Linux/Mandrake 10.0) været nødt til at hente
ALT fra grunden/bunden. Jeg har måttet genformattere begge harddiske og
genistallere revl og krat.
Af mangel på viden om hvordan havde jeg ikke fået sikkerhedskopieret min
Linux. Kan jeg her få et godt bud på, hvad jeg bør gemme (og hvordan) for
ikke at komme på'n igen?
) Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 23:02

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

>Af mangel på viden om hvordan havde jeg ikke fået sikkerhedskopieret min
>Linux. Kan jeg her få et godt bud på, hvad jeg bør gemme (og hvordan) for
>ikke at komme på'n igen?

En google søgning på ordene 'linux backup tar' kan nok hjælpe dig godt
på vej - Eller i hvert fald give dig læsestof til et par aftener

<mlr>

Fra : Peter Mogensen

Dato : 30-01-06 23:59

Hans Houmøller wrote:
> Af mangel på viden om hvordan havde jeg ikke fået sikkerhedskopieret min
> Linux. Kan jeg her få et godt bud på, hvad jeg bør gemme (og hvordan) for
> ikke at komme på'n igen?

Hvad man bør gemme er afhængig af hvor stram en disciplin man har med
administrationen af maskine.

Ideelt, Gem:
* En liste over installerede pakker. Dit pakke-program bør kunne
generere en sådan, så den kan indlæses igen.
* partions-tabellen og outputtet af "mount" er rart at have, hvis man
skal genskabe installationen.
* DINE PERSONLIGE DATA i /home
* Evt. /etc, hvis der er specielle konfigurationsinstillinger, der ikke
kan genskabes uden reference.

Alternativt... lave generelt backup af hele systemet med et rigtigt
backup system. F.eks. Amanda. Mere primitivt "tar".

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 10:53

Peter Mogensen wrote:

> [...]
>
> Ideelt, Gem:
> * En liste over installerede pakker. Dit pakke-program bør kunne
> generere en sådan, så den kan indlæses igen.

Enig, den liste vil være rar at have. Hvorledes den nemmest
anvendes har jeg ikke lige noget bud på. Men det nemmeste er
nok bare at installere fra grunden, opdatere pakker, og til
sidst sammenligne. Så må man tage stilling til de enkelte
forskelle.

I Red Hat og Fedora Core ligger sådan en liste i
/var/log/rpmpkgs. Hvor meget af /var der skal backupkopieres
er nok det store spørgsmål. F.eks. er /var/www/html ret
vigtigt for mig. Mens /var/lib/rpm og /var/cache/yum hurtigt
kan bidrage med store mængder ligegyldige data.

> * partions-tabellen og outputtet af "mount" er rart at have, hvis man
> skal genskabe installationen.

Den er rar at have. Men ofte vil man alligevel benytte
lejligheden til at rette op på tidligere tiders ugennemtænkte
partitionering.

> * DINE PERSONLIGE DATA i /home

Enig. For langt de fleste brugere er /home det vigtigste.

> * Evt. /etc, hvis der er specielle konfigurationsinstillinger, der ikke
> kan genskabes uden reference.

Det er bestemt en god idé at få /etc med på sin backup. Det
fylder sjældent ret meget, og der er tit nogle indstillinger
dernede, som man ikke kan huske når et nyt system skal sættes
op. (Hvis man gider kan man prøve at undgå /etc/gconf som på
mine systemer udgår ca. 2/3 af forbruget i /etc).

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-01-06 13:36

Kasper Dupont wrote:
> [...]
> vigtigt for mig. Mens /var/lib/rpm og /var/cache/yum hurtigt
> kan bidrage med store mængder ligegyldige data.

dpkg kan både generere og indlæse en pakke-liste.

Men du har ret i at der _kan_ ligge vigtige ting i /var.
F.eks. kan ens email, eller database-filer ligge der.
Når man starter sådanne ting på sin maskine, bør man grundigt overveje,
hvor data skal ligge, så det er nemt at tage backup af.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 13:56

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Når man starter sådanne ting på sin maskine, bør man grundigt overveje,
> hvor data skal ligge, så det er nemt at tage backup af.

På et eller andet tidspunkt skal jeg have lavet mig nogle
generelle scripts og konfigurationsfiler til mit eget
backupsoftware. Hvad bør jeg backupkopiere som default?
Jeg er kommet frem til, at jeg nok bør inkludere /home og
/etc som default. Men hvilke dele af /var er et fornuftigt
default, hvis ikke jeg ved noget om hvad maskinen bliver
brugt til.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-06 14:21

Kasper Dupont wrote:
> [...]
> /etc som default. Men hvilke dele af /var er et fornuftigt
> default, hvis ikke jeg ved noget om hvad maskinen bliver

Jeg bruger --exclude-from med rsync de steder hvor jeg har det
kørende som backup-software.

Som default tager jeg alt, og så sorterer jeg fra efterhånden dér
hvor der ofte er ændringer som jeg er ligeglad med.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 16:10

Hans Joergensen wrote:

> Jeg bruger --exclude-from med rsync de steder hvor jeg har det
> kørende som backup-software.

Hvis man bruger den sammen med tar har man så vidt jeg erindrer
den ulempe, at forskellige versioner af tar fortolker det
forskelligt. Nogle mathcer på hele stien mens andre kun matcher
på enkelt komponenter i stien.

Fra : Claus Alboege

Dato : 31-01-06 14:33

Hej,

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:
> dpkg kan både generere og indlæse en pakke-liste.

Yep. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om der er nogen (smart)
måde at gemme de informationer man har givet via debconf, således at man
under "geninstallationen" ikke skal sidde og huske, hvordan det nu var
man i sin tid konfigurere en given pakke.

Det lader til at man kan bruge debconf-get-selections og
debconf-set-selections - er der nogle, der har erfaringer med det?

/Claus A

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-01-06 11:00

Peter Mogensen wrote:
> Alternativt... lave generelt backup af hele systemet med et rigtigt
> backup system. F.eks. Amanda. Mere primitivt "tar".

Eller rsync.. (som jeg altid råber

Med prisen på eksterne diske skal der ikke meget dovenskab til før
det kan betale sig bare at rsync'e hele ens system (bortset fra logfiler
og andet ikke vigtig data) til en sådan.

// Hans, der bruger en Maxtor Shared Storage med OpenMSS-firmware
// til rsync-backup over NFS, det virker fint