Et par ? fra en ny.
Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 23:48

Jeg er noget ny i Linux og kører med en SME server som fungerer fint.
Dog skal der ikke det store til at installere den og derfor er mit
Linuxkendskab
ret begrænset.

Dog er der et par ting ved SME som jeg ikke ved og gerne vil vide.

Kan man få SME til at lave noget autoupdate - sådan generelt hele systemet -
PHP, MySQL, Apache og de andre "ting" som er installeret ?

Jeg har et website liggende på serveren og ville gerne sætte en mailserver
op også.
Men jeg kan ikke rigtigt finde ud hvad jeg skal og hvad jeg har på pc'en nu.

Selve pc' er en ældre Duron 650 Mhz med 256Mb ram og det kører ok.
Nu har jeg lige smidt at par gamle HD'er i for at få lidt mere plads.

Hvordan får jeg Linux til at "modtage" disse harddiske så jeg kan bruge dem
som filserver ?
Altså en ting er at få Linux til at tage imod en anden er vel at få dem
tildelt en bruger ?

Måske lidt dumme spørgsmål men jeg er gået lidt i stå her.

Mvh. Allan

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-01-06 01:10

Allan Møller wrote:
> Hvordan får jeg Linux til at "modtage" disse harddiske så jeg kan bruge dem
> som filserver ?

Skriv:
man mount

> Altså en ting er at få Linux til at tage imod en anden er vel at få dem
> tildelt en bruger ?

Skriv
man chown
og
man chmod

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 30-01-06 10:44

Thomas Damgaard Nielsen <tdn.usenet@gmail.com> wrote in

> Skriv:
> man mount

Og hvis du går i stå, så skriver du her igen og forklarer hvad der stoppede
dig.

"man" siderne er skrevet for folk med en smule unix kendskab, så spørg
bare.

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 18:06

> [...]
> stoppede
> dig.
>
> "man" siderne er skrevet for folk med en smule unix kendskab, så spørg

Jo tak - jeg aner faktisk ikke hvad det er der skal ske nu.

Jeg skal jo finde de harddiske et sted ?
Kan man ikke få Linux automatisk til at uddele diskplads til de brugere som
har brug for det ?

Allan

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-01-06 19:32

Hej Allan

Først kan du prøve at finde ud af hvad den disk du allerede anvender
hedder. Hvis du skriver kommandoen 'df' får du et outpur i retningen af:
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/hdd3 20641788 12527968 7065180 64% /
/dev/hdd1 256666 32359 211055 14% /boot
none 257864 0 257864 0% /dev/shm
/dev/hdd5 136147880 12325820 116906080 10% /home

Heraf kan man se at min disk hedder hdd. Det sidste nummer er
partitionen. Den første disk / cdrom / floppy (ifgl. ide-adresse) hedder
/dev/hda, den næste hdb osv.

Nu vil du gerne finde ud af hvad dine nye diske hedder. Det kan du
simpelt gøre ved at skrive 'dmesg | grep hd' - hvilket for mig bl.a.
giver følgende output:
[~]$ dmesg | grep hd
ide0: BM-DMA at 0x4000-0x4007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0x4008-0x400f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
hda: ST3120023A, ATA DISK drive
hdb: SONY DVD-ROM DDU1612, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdc: PIONEER DVD-RW DVR-105, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdd: Maxtor 6Y160P0, ATA DISK drive
hda: max request size: 128KiB
hda: 234441648 sectors (120034 MB) w/2048KiB Cache, CHS=65535/16/63,
UDMA(100)
hda: cache flushes supported
hda: hda1 hda2 < hda5 hda6 >
hdd: max request size: 1024KiB
hdd: 320173056 sectors (163928 MB) w/7936KiB Cache, CHS=19929/255/63,
UDMA(133)
hdd: cache flushes supported
hdd: hdd1 hdd2 hdd3 hdd4 < hdd5 >
hdb: ATAPI 40X DVD-ROM drive, 512kB Cache, UDMA(33)
hdc: ATAPI 32X DVD-ROM DVD-R CD-R/RW drive, 2000kB Cache, UDMA(33)
EXT3 FS on hdd3, internal journal
EXT3 FS on hdd1, internal journal
EXT3 FS on hdd5, internal journal

De to første linier fortæller noget om de to ide-busser og er
ligegyldige her. De næste fire fortæller at jeg har en disk på /dev/hda,
dvd-rom hhv dvd-rw på /dev/fdb og /dev/hdc, og endelig igen en disk på
/dev/hdd - som er den vi tidligere så at jeg anvender til Linux. Længere
nede ses så partioneringen af hda og hdd og endelig fortæller den at jeg
har EXT3 filsystemer på hdd1, hdd3 og hdd5 - hvilket også svarer til
df'en tidligere. Altså kan vi se her at jeg har en disk, hda, som der
ikke er linux-filsystemer på (Det er windows-xp, men sig det ikke til
nogen ..). Du burde tilsvarende kunne se dine ekstra diske.

Nu skal du tjekke partitionerne på den nye disk (lad os antage at den
hedder /dev/hdc): 'fdisk /dev/hdc', start med at skrive 'm' for at se
menuen, derefter 'p' for at printe partitionstabellen. Nu skal du rette
partitionerne til så de passer til dit behov ... måske bare en partition
der fylder hele disken.

Endelig er du klar til at lave et fil-system på din(e) ny(e) partition(er):

'mkfs -t ext3 /dev/hdc1' - under forudsætning at disken hedder hdc og
du vil placere filsystemet på partition 1.

Nu kan du endelig mount'e din nye disk / filsystem. Lav først et
mountpoint, f.eks /home1 og mount efterfølgende disken der på:
mkdir /home1
mount -t ext3 /dev/hdc1 /home1

Og til aller sidst skal du rette i /etc/fstab, så disken også bliver
mountet efter reboot. Hvis du i /etc/fstab har linier der starter med
LABEL=.... kan du evt. lable din nye disk på samme vis med 'e2label
/dev/hdc1 /home1
og skrive en linie med 'LABEL=/home1 /home1 ext3 defaults 1 2'. Ellers
er det '/dev/hdc1 /home1 ext3 defaults 1 2'

Alt foregår som root, og fdisk samt mkfs ødelægger formentligt gladeligt
din eksisterende disk hvis du kommer til at pege på den - så tjek og
ekstra-tjek inden du trykker Enter !!

/Søren