/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Hvilket backupprogram til USB harddiskbox?
Fra : Jørgen Christensen


Dato : 12-02-06 13:16

Jeg har netop fået ny computer og anskaffet en USB harddiskbox. Jeg har
tidligere kørt Norton Ghost 2002 med image af partitioner til CD/DVD, men
den har det ikke godt med NTFS formaterede partitioner og USB boxen kan kun
formateres som NTFS.

Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken, enten af de enkelte
partitioner eller bedre af hele disken? Efter backup til USB, skal jeg kunne
restore ved at boote fra diskette eller CD.

Kan Win XP's indbyggede sikkerhedskopiering få øje på USB disken f.eks efter
udskiftning af en harddisk?

Med venlig hilsen, Jørgen.



 
 
Frank R. (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Frank R.


Dato : 12-02-06 13:41

wrote:
>
> Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken, enten af de enkelte
> partitioner eller bedre af hele disken? Efter backup til USB, skal jeg kunne
> restore ved at boote fra diskette eller CD.
>
En oplagt ide ville være at opgradere til minimum Ghost 2003 som godt
kan klare NTFS partitioner.

Til backup af enkelte kataloger / filer kan jeg da anbefale dig at kikke
på f.eks Stones kopikontrol (http://www.stoneware.dk/) eller evt Cobian
Backup (http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm)

Hilsen
Frank

Gert Søgaard Jensen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Gert Søgaard Jensen


Dato : 12-02-06 15:19

On Sun, 12 Feb 2006 13:40:46 +0100, "Frank R." <fwr@tiscali.dk> wrote:

> wrote:
>>
>> Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken, enten af de enkelte
>> partitioner eller bedre af hele disken? Efter backup til USB, skal jeg kunne
>> restore ved at boote fra diskette eller CD.
>>
>En oplagt ide ville være at opgradere til minimum Ghost 2003 som godt
>kan klare NTFS partitioner.
>
[klip]

Ja, ingen problemer med NTFS - til gengæld er min erfaring, at Ghost 2003
ikke er glad for eksterne USB-bokse (Ghost 2003,s DOS-drivere duer ikke).
Derimod kører Ghost 2003 glimrende med eksterne Firewire-bokse - den løsning
bruger jeg selv.
--
Venlig hilsen
Gert

Jørgen Christensen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Christensen


Dato : 12-02-06 16:19


> Ja, ingen problemer med NTFS - til gengæld er min erfaring, at Ghost 2003
> ikke er glad for eksterne USB-bokse (Ghost 2003,s DOS-drivere duer ikke).
> Derimod kører Ghost 2003 glimrende med eksterne Firewire-bokse - den
> løsning
> bruger jeg selv.

Tak for svaret.
Ja, jeg begynder at forstå, at jeg skulle have købt en Firewirebox i stedet
for USB-versionen.
Det må jeg jo overveje, hvis ikke nogen har en anden løsning.
Med venlig hilsen, Jørgen.



Frank R. (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Frank R.


Dato : 12-02-06 16:33

Gert Søgaard Jensen wrote:

> Ja, ingen problemer med NTFS - til gengæld er min erfaring, at Ghost 2003
> ikke er glad for eksterne USB-bokse (Ghost 2003,s DOS-drivere duer ikke).
> Derimod kører Ghost 2003 glimrende med eksterne Firewire-bokse - den løsning
> bruger jeg selv.

OK, det viste jeg ikke. Jeg plejer at gemme på en anden fysisk harddisk,
som jeg så senere tager backup af ved at kopiere den ud på USB harddisken.

Hilsen
Frank

Erik Helmer Nielsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 12-02-06 14:33

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev:
Sun, 12 Feb 2006 13:16:25 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
>Jeg har netop fået ny computer og anskaffet en USB harddiskbox....
>..USB boxen kan kun formateres som NTFS.
Alle alm. harddiske kan formatteres med FAT32, eneste begrænsning er
max filstørrelse på 4 Gigabyte.

>Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken ...
Hvis Windows kan bruge den externe HD, så bør alle backup programmer
kunne skrive til den fra Windows.

> Efter backup til USB, skal jeg kunne restore ved at boote fra diskette eller CD.
Der kan du få nogle problemer.
Backup programmet vil almindeligvis køre i DOS, og derfor kan du ikke
læse NTFS filer.
Programmet skal derudover også have en DOS driver, der kan styre den
externe HD under DOS. Det er min erfaring, at disse drivere giver
problemer med en del USB forbindelser.
Derfor bruger jeg Firewire til min externe HD, det fungerer altid.

Erik Helmer Nielsen



Jørgen Christensen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Christensen


Dato : 12-02-06 15:10


Hej Erik og tak for svaret. Jeg kommenterer efter dine svar.

> Alle alm. harddiske kan formatteres med FAT32, eneste begrænsning er
> max filstørrelse på 4 Gigabyte.
Det er muligt, men jeg kan kun formatere i NTFS i Win XP, da jeg vil have
alle 60 GB som een partition. Skal jeg formatere disken fra et andet program
end Win XP, eller skal jeg dele den op i 4 GB partitioner?

>>Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken ...
> Hvis Windows kan bruge den externe HD, så bør alle backup programmer
> kunne skrive til den fra Windows.
Ja, men jeg vil jo køre image fra f.eks Norton Ghost i DOS for at kunne lave
en backup af hele disken incl. Win XP partitionen.

>> Efter backup til USB, skal jeg kunne restore ved at boote fra diskette
>> eller CD.
> Der kan du få nogle problemer.
> Backup programmet vil almindeligvis køre i DOS, og derfor kan du ikke
> læse NTFS filer.
> Programmet skal derudover også have en DOS driver, der kan styre den
> externe HD under DOS. Det er min erfaring, at disse drivere giver
> problemer med en del USB forbindelser.
> Derfor bruger jeg Firewire til min externe HD, det fungerer altid.
Skal jeg så blot have et andet kabel fra USB boxen til Firewirestikket på
computeren?

Med venlig hilsen, Jørgen.



Toke Eskildsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 12-02-06 21:21

Jørgen Christensen wrote:

>
> Det er muligt, men jeg kan kun formatere i NTFS i Win XP, da jeg
> vil have alle 60 GB som een partition. Skal jeg formatere disken
> fra et andet program end Win XP, eller skal jeg dele den op i 4 GB
> partitioner?

Windwos XP vil kun formatere FAT32 op til 32GB, men kan sagtens bruge
større partitioner. Så enten laver du 2*30GB, eller også får du en
bekendt med Windows 98, Windows ME eller Windows 2000 til at formatere
disken for dig.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Erik Helmer Nielsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 12-02-06 21:22

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev:
Sun, 12 Feb 2006 15:10:10 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
> Skal jeg formatere disken fra et andet program
>end Win XP, eller skal jeg dele den op i 4 GB partitioner?
I Windows kan du da lave to FAT32 partitioner a 30 GB.
Ellers formatterer du enten i DOS eller med et andet program.
Så er du ude over de problemer.

>Ja, men jeg vil jo køre image fra f.eks Norton Ghost i DOS for at kunne lave
>en backup af hele disken incl. Win XP partitionen.
Ghost kan ikke restore fra en NTFS partition på en USB disk.
Ifølge Gert Søgaard Jensen kan det godt lade sig gøre med Firewire.

Du har altså to muligheder
- Brug USB og formatter med FAT32.
- Brug Firewire, så kan du beholde NTFS

Sidste mulighed kræver nok en anden boks. De fås med både USB og
Firewire samtidig til ca 350 Kr.

Hvis du vil prøve et andet backup program, så kan jeg anbefale
Terabytes Image for Windows og DOS, www.terabyteunlimited.com
Det er et lille, nærmest minimalistisk program, men det fungerer
fortræffeligt med både USB og Firewire. Læser FAT32, ikke NTFS.
Det deler selv filerne op i sammenhørende stykker på max 2 GB.
Koster kun 27$.

Erik Helmer Nielsen



Gert Søgaard Jensen (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Gert Søgaard Jensen


Dato : 13-02-06 15:20

On Sun, 12 Feb 2006 21:21:47 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

[klip]
>
>>Ja, men jeg vil jo køre image fra f.eks Norton Ghost i DOS for at kunne lave
>>en backup af hele disken incl. Win XP partitionen.

>Ghost kan ikke restore fra en NTFS partition på en USB disk.
>Ifølge Gert Søgaard Jensen kan det godt lade sig gøre med Firewire.

Det er ikke NTFS, der er problemet.

I den sammenhæng er Ghost ligeglad med, om den tilsluttede boks køres via
USb eller Firewire, og en bootdiskette genereret fra Ghost 2003 kan fint
håndtere NTFS.

Det er Ghosts USB-drivere, der ikke fungerer ordentligt.

USB2-driverne er ustabile og får ofte systemet til at gå ned.

USB1-driverne fungerer bedre; men USB1,s lave hastighed gør i praksis Ghost
uanvendelig.
--
Venlig hilsen
Gert

Richard Flamsholt (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Richard Flamsholt


Dato : 12-02-06 22:03

"Jørgen Christensen" <jchrist@vip.cybercity.dk> skrev:
>Hvilket backupprogram kan lave image til USB disken, enten af de enkelte
>partitioner eller bedre af hele disken? Efter backup til USB, skal jeg kunne
>restore ved at boote fra diskette eller CD.

Tag et kik på Acronis True Image. Det koster ca $50, kan lave backup
mens Windows kører og kan restore fra en USB-disk. I sammenligninger
med Ghost klarer det sig lige så godt, eller bedre.

Jeg har selv lige købt og afprøvet det grundigt og er godt tilfreds.
Version 9 findes på www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage
De $50 er ex moms men det er billigere andetsteds, fx $40 + moms hos
tucows.
--
Richard Flamsholt
www.richard.flamsholt.dk

Erik Helmer Nielsen (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Erik Helmer Nielsen


Dato : 12-02-06 23:31

Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> skrev:
Sun, 12 Feb 2006 22:03:20 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
>> Efter backup til USB, skal jeg kunne
>>restore ved at boote fra diskette eller CD.
>
>Tag et kik på Acronis True Image.
Den kan ligesom Ghost ikke restore fra en NTFS formateret USB HD med
en Boot diskette.

Det var jo et af Jørgens problemer.

Erik Helmer Nielsen



Pico (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Pico


Dato : 13-02-06 00:05

Erik Helmer Nielsen wrote:
> Richard Flamsholt <richard@flamsholt.dk> skrev:
> Sun, 12 Feb 2006 22:03:20 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
>>> Efter backup til USB, skal jeg kunne
>>> restore ved at boote fra diskette eller CD.
>>
>> Tag et kik på Acronis True Image.
> Den kan ligesom Ghost ikke restore fra en NTFS formateret USB HD med
> en Boot diskette.

Jeg har da lavet en boot CD med Acronis True Image for en ven, jeg mener
bestemt at kunne huske at den kunne restore fra "alt" der var tilsluttet
PC'en ?
--
Med venlig hilsen
Pico

>
> Det var jo et af Jørgens problemer.
>
> Erik Helmer Nielsen


Richard Flamsholt (13-02-2006)
Kommentar
Fra : Richard Flamsholt


Dato : 13-02-06 01:02

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> skrev:
>Den kan ligesom Ghost ikke restore fra en NTFS formateret USB HD med
>en Boot diskette.

En diskette? Nej, det er rigtigt. Hvilke programmer kan dog det?

Men den kan fra en boot CD. Jeg gjorde præcis ovenstående for en uge
siden: bootede fra Acronis-skabt boot-CD og restorede et fuldt image
fra en NTFS-formatteret USB-forbundet harddisk. Så jo, den kan netop
hvad Jørgen har brug for.

Nu tilhører jeg dermed den lille gruppe, der rent faktisk har prøvet
at wipe harddisken og restore backup'en, bare for at teste den
Heldigvis gik det som smurt.

En anden glimrende feature ved Acronis er i øvrigt, at backup'en kan
"mountes", så at sige (de kalder det plug/unplug), hvorved den store
binære backup-fil tildeles et drev-bogstav og kan fil-browses osv på
helt almindelig vis. Det er faktisk rigtig smart at man ikke tvinges
til kun at kunne finde/vælge/restore filer vha backupprogrammet selv;
jeg kan højreklikke på min backup-fil, vælge "Plug-in", og vupti, så
er den tilgængelig som fx H: og jeg kan bare dragge filer og foldere
ud som jeg har lyst til.
--
Richard Flamsholt
www.richard.flamsholt.dk

Jørgen Christensen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen Christensen


Dato : 14-02-06 10:51

Tusind tak for alle jeres gode indlæg. Det tyder på, at Acronis er
løsningen. Så skal jeg bare lige ud og låne en ADSL forbindelse, da jeg
kører 56k modem.
Tak for hjælpen, Jørgen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste