MS Windows
briani 27239
Slette Windows NT
Fra : Helge Duif

Dato : 11-02-06 20:05

Hej, jeg har fået en gammel computer med windows NT 4.0 installeret.

Jeg vil gerne have formatteret harddisken for at få installeret Windows 98
på den, men det kan jeg ikke få lov til...

Jeg har prøvet at indsætte både diskette og cdrom og været inde i bios'en
for at ændre boot-rækkefølgen, så den tager A og C drevene først, men den
fortsætter bare opstarten af NT som om intet var hændt...
Jeg har også forsøgt med F8 (og alle andre F-taster) for at få en C-prompte,
men det ignorerer den også fuldstændigt...
Computeren er en 350 mhz.

Kan nogen hjælpe mig...??

mvh. Helge

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 11-02-06 20:16

Helge Duif skriblede:
> Hej, jeg har fået en gammel computer med windows NT 4.0 installeret.
>
> Jeg vil gerne have formatteret harddisken for at få installeret
> Windows 98 på den, men det kan jeg ikke få lov til...

Da WindowsNT jo er formatteret med NTFS, så
skal du bruge en bootdiskette og kommandoen
Fdisk.
www.bootdisk.com
Du skal ind og slette alle "ikke Dos Partitioner.

Bagefter opretter du nye partitioner og formatterer
dem med Fat32.

--
Lars Fragstrup

Fra : Snuden

Dato : 12-02-06 13:17

On Sat, 11 Feb 2006 20:15:54 +0100, "Lars Fragstrup" <not@dk.invalid>
wrote:

> [...]
>www.bootdisk.com
>Du skal ind og slette alle "ikke Dos Partitioner.
>
>Bagefter opretter du nye partitioner og formatterer

Lidt svært når den ikke vil boote fra A:....
--
Snuden

Fra : Snuden

Dato : 12-02-06 13:20

On Sat, 11 Feb 2006 20:04:36 +0100, "Helge Duif"
<helgeGULBILduif@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har også forsøgt med F8 (og alle andre F-taster) for at få en C-prompte,
>men det ignorerer den også fuldstændigt...

Du kan ikke boote direkte til en Crompt når NT4 er installeret som
primært OS. Men du burde kunne boote fra diskette eller CD. Prøv at se
om der ikke er en indstilling der hedder "boot from removable media"
eller noget i den retning i din BIOS. Den er formentlig sat til ikke
at tillade det.

Jeg forudsætter her at du har valgt floppy-drev og CD-drev som
boot-mulighed *før* den forsøger at boote fra harddisk.
--
Snuden

Fra : Helge Duif

Dato : 12-02-06 19:56

> [...]
>
> Jeg forudsætter her at du har valgt floppy-drev og CD-drev som
> boot-mulighed *før* den forsøger at boote fra harddisk.

Hej og tak for svaret, det er nemlig lige det, der er problemet..., det ser
ud som om NT4 er låst så meget, at selv om jeg nu har været inde i bios'en
og enablet a-drevet så får jeg bare en besked om, at jeg skal fjerne
disketten før den vil fortsætte...

Nogen forslag... (har selv tænkt på at smide harddisken i brændeovnen...)

mvh. Helge

Fra : Snuden

Dato : 12-02-06 20:19

On Sun, 12 Feb 2006 19:56:13 +0100, "Helge Duif"

> [...]
>ud som om NT4 er låst så meget, at selv om jeg nu har været inde i bios'en
>og enablet a-drevet så får jeg bare en besked om, at jeg skal fjerne

Hvad er den nøjagtige meddelelse? Det der lyder som om det ikke er et
bootbart medie der sidder i drevet..
--
Snuden

Fra : Helge Duif

Dato : 12-02-06 21:05

> Hvad er den nøjagtige meddelelse? Det der lyder som om det ikke er et
> bootbart medie der sidder i drevet..

Hej igen, nu har jeg godt nok slukket computeren, men det var noget i
retning af
Remove disk from drive...

da jeg forsøgte med disk 1 af de der NT bootdiske som der blev henvist til,
men det er også en exe-fil, så jeg ved ikke om det overhovede kan lades sig
gøre på den måde. Jeg forsøgte også med den Win98 bootdisk, der følger med
cd-rom'en, men så står diskdrevet bare og knurre lidt og så sker der ikke
mere, hvis jeg så trykker på en tilfældig tast, knurrer den bare igen, først
når jeg tager disken ud fortsætter den med at indlæse NT...

mvh. Helge

Fra : Henning

Dato : 12-02-06 21:08

On Sun, 12 Feb 2006 21:05:12 +0100, "Helge Duif"

Defekt diskettedrev?

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Helge Duif

Dato : 12-02-06 22:50

> Defekt diskettedrev?

ja..., måske..., men plejer den så ikke komme med en eller anden
fejlmeddelelse...??

Helge

Fra : jorgen k

Dato : 12-02-06 23:40

Helge Duif wrote:

> ja..., måske..., men plejer den så ikke komme med en eller anden
> fejlmeddelelse...??
>

> Helge

hejsa.

Næh, ikke altid.
Har oplevet at selv med en perfekt bootdisk i a drevet
er bios fortsat henover og bootet fra c-drevet selvom
bios var sat korrekt op. 7 ud 9 gange var drevet defekt.
1 gang var kablet ikke isat korrekt og 1 gang var kablet defekt.

mvh Jørgen

Fra : Helge Duif

Dato : 13-02-06 21:11

Hej igen, nu har jeg konstateret, at diskettedrevet virker, så vidt så godt.

Jeg har også fået lavet de tre WinNT-bootdisketter og har kørt dem alle tre,
men så spørger den efter WinNT installations CD-rom, og det er jo ikke det
jeg vil....., jeg vil have en C-prompte, så jeg kan fdiske og formaterer,
men den mulighed kommer ikke....

Nu har jeg også fået lavet så meget ged i win NT installationen, så den ikke
længere vil starte op....

Hvad gør jeg...???

mvh. Helge

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-06 21:52

"Helge Duif" <helgeGULBILduif@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> formaterer, men den mulighed kommer ikke....
>
> Nu har jeg også fået lavet så meget ged i win NT installationen, så den

Hej
Du skal bruge en WIN98 Boot diskette og ikke ikke NT
http://www.bootdisk.org/
kommandoen Fdisk.
slette alle "ikke Dos Partitioner
Bagefter opretter du nye partitioner og formatterer
dem med Fat32.
mvh / Bc

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 14-02-06 17:03

Bc skriblede:

> Du skal bruge en WIN98 Boot diskette og ikke ikke NT

Og det var jo sådan jeg skrev til ham for
2 dage siden, men de lærer det aldrig :)

--
Lars Fragstrup

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 19:21

@LOL

Fra : Helge Duif

Dato : 15-02-06 19:07

Hej igen, det var også det jeg startede med at forsøge, men som ikke
lykkedes..., den bootede godt nok på a-drevet, men efter at have knurret
lidt, gik den bare videre med at indlæse NT, som intet var hændt...

Men nu er jeg nået så vidt, at jeg har fået fdisket...

Nu vil den bare ikke boote fra win98 installationsdisketten.., a-drevet
knurre lidt og går så i stå, og den vil ikke kendes ved D-drevet så jeg
kunne køre installationen direkte...

???

mvh. Helge

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 15-02-06 20:43

Helge Duif skriblede:

> Men nu er jeg nået så vidt, at jeg har fået fdisket...

Mangler du så ikke at formatteret din disk?

> Nu vil den bare ikke boote fra win98 installationsdisketten..,
> a-drevet knurre lidt og går så i stå, og den vil ikke kendes ved
> D-drevet så jeg kunne køre installationen direkte...

Muligvis fordi der ikke er noget c drev pga.
manglende formattering.

--
Lars Fragstrup

Fra : Helge Duif

Dato : 15-02-06 21:37

> Muligvis fordi der ikke er noget c drev pga.
> manglende formattering.

Sikkert rigtigt..., troede jeg kunne formattere harddisken fra den originale
win98 bootdisk, men det kunne jeg ikke, forsøgte så med den win98 bootdisk,
der før blev henvist til og så kørte det bare....

Mange tak for hjælpen..

mvh. Helge

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 21:39

> [...]
>
> Nu vil den bare ikke boote fra win98 installationsdisketten.., a-drevet
> knurre lidt og går så i stå, og den vil ikke kendes ved D-drevet så jeg
Har du husket at vælge Angiv aktiv partition
Da du kørte Fdisk og før du genstartede
Den Boot diskette du bruger
Laver den et Ram drev og kan du vælge med CD rom understøttelse?
Hvis den ikke gør så hent en WIN-ME boot disk
Det lyder som om dit diskettedrev eller disketten ikke har det for godt
Har du mulighed for at lave en Boot Cd?
mvh / Bc

Fra : Edmund

Dato : 13-02-06 06:44

Helge Duif wrote:
> [...]
> Windows 98 på den, men det kan jeg ikke få lov til...
>
> Jeg har prøvet at indsætte både diskette og cdrom og været inde i

Har du to CD-rom drev.

Booter den korrekt, kommer den med en meddelse
"tryk på en tast for at boote på cd"
--
Mvh Edmund