Summarum og faktura
Fra : ThoMar

Dato : 01-03-06 21:16

Jeg har et forståelses problem vedr. fakturaer.
Når jeg opretter en faktura i SS, så bogfører jeg den og skriver den ud.
Og så er den bogført på varesalg og debitorer.

Men min kopi af fakturaen hvornår skal den ind i mellem alle bilagen (dato)?
Eller skal den ikke det? Jeg skal måske slet ikke bruge en kopi til mig
selv.?

Og når så fakturaen bliver betalt, så skal jeg bogføre på debitore og så
kasse/bank.
MEN nu er det sådan at alle mine udgift bilag de bliver kun bogført en gang
pr. måned, men når jeg vil bogfører en betalt faktura, så bliver jeg vel nød
til at bogføre ALT frem til den dato som fakturaen er betalt, for at mine
bilag ligger i pæn dato orden?
Det syntes jeg er lidt træls.

Hvordan gør i ifm SS og den indbyggede faktura system?

Mvh ThoMar

Fra : Søren Hansen

Dato : 01-03-06 22:59

Fakturakopien skal sidde på den dato som fakturaen er
udstedt=fakturadato

Jeg har selv spekuleret over om dato og bilagsnumre skal følges
kronologisk, men det er næsten umuligt i praksis, så jeg selv
bogfører bare fakturaerne når de udstedes og betales, og så kommer
omkostningsbilagene bare ind i tilfældig bilagsnummerorden, men så
vidt muligt i datoorden. Men ville også gerne vide om det er korrekt
sådan rent skatteretligt ?

Man skal vel bare kunne tælle kassebeholdningen præcist op ?
(spørgsmål til alle).

Har også spekuleret på om det betyder noget at hoppe bilagsnumre
over?

Fra : Elmand

Dato : 02-03-06 09:10

"Søren Hansen" <motherboard@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Mvh

Jeg skriver fakturaen . ( Har brugt samme fremgangsmåde, da jeg ikke kørte
EDB) Sætter
kopi ind i mappen for ubetalte debitorer.
Når pengene kommer bogfører jeg - tager kopien og flytter over i mappen for
betalte debitorer.
Fakturaerne sidder i første mappe i fakturanr.orden og i sidste mappe i
betalingsorden.
Jeg har aldrig haft problemer med Told/ skat ved besøg hos mig. Har ca 700
fakturaer
pr år.

Venlig hilsen
Espersen El & Antenne

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-03-06 10:06

"Elmand" <elmand@vip.cybercity nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> betalte debitorer.
> Fakturaerne sidder i første mappe i fakturanr.orden og i sidste mappe i

Jeg har i mangfoldige år brugt flg. mapper :
- fakturakopi i nummerorden (nummerkontrol)
- debitormappe, hvor ubetalte debitorer ligger
- bogføringsbilagsmappe

Når jeg fakturerer, tager jeg 3 kopier : nummerkontrol, debitorer,
bogføring.
Der bogføres med det samme, fordi man allerede på det tidspunkt har et
mellemværende med Skat (momsen)
Når der så betales, krediteres debitorkontoen, og debiteres banken.

I enkelte tilfælde bruger jeg også en mappe til kreditorer.
Hvis man tænker sig at man faktureres for en ydelse (abbonnement e.l.) der
løber fra 1/1 til 31/12, og at denne ydelse faktureres medio december. Så er
det jo sådan, at momsen følger fakturadatoen, dvs at momsen skal trækkes fra
i december, mens selve ydelsen henhører under næste regnskabsår. Så tager
jeg kopi af fakturaen og bogfører momsen i december, og bogfører fakturaen
uden moms i januar. Der skrives også en note på som "Se bilag 517 ifm moms"

Nico

Fra : GiWeo

Dato : 05-03-06 17:52

Hej

Ja, jeg fatter det heller ikke helt - men såden er det jo

jeg har simptelhen oprettet et specielt regnskab i SS kun til
fakturering og INTET andet !!
Der printer jeg så min fakturaer...

Og i et ANDET regnskab i SS taster jeg simptelhen manuelt ind i
kasseklen med "Varesalg Faktura XX" osv. osv

--

Lars Engelhardt
info@netinkREMOVE.dk