[MySQL] ORDER BY problem.
Fra : Erik Hansen

Dato : 23-12-00 19:53

Hejsa.

Jeg sider og roder lidt med ORDER BY i en SELECT query.

Jeg har en kolonne der hedder by og en kolonne der heder vejnavn.

Nu vil jeg gerne have den til at sortere sådan at den først sortere
efter by, og derefter vejnavn.

f.eks.

Roskilde, Algade
Roskilde, Jernbanegade
Roskilde, Sognevej
Tåstrup, Københavnsvej
Tåstrup, Køgevej
Tåstrup, Roskildevej

osv, osv.

Jeg har følgende i min query:

SELECT * FROM byer
WHERE vejnavn LIKE '%$searchstring%' OR by LIKE '%$searchstring%'
ORDER BY by, vejnavn;

Denne query virker ikke, og jeg kan ikke se i min MySQL manual hvordan
jeg ellers skal gøre det.

Jeg bruger det samme med PHP.

/Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-12-00 22:44

On Sat, 23 Dec 2000 19:53:25 +0100, Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ORDER BY by, vejnavn;
>
>Denne query virker ikke, og jeg kan ikke se i min MySQL manual hvordan

Hvordan 'virker ikke'?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-12-00 10:20

On Sat, 23 Dec 2000 22:43:58 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hvordan 'virker ikke'?

Det virker også alligevel, det var bare fordi der var sneget sig nogle
mellemrum ind i strarten af vejnavnet, men da der var mellemum i
forvejen, kunne jeg ikke se mellemrummet når det blev vist i HTML.

/Erik

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 27-12-00 10:42

On Sun, 24 Dec 2000 10:20:03 +0100, Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk>
wrote:

>Det virker også alligevel, det var bare fordi der var sneget sig nogle
>mellemrum ind i strarten af vejnavnet, men da der var mellemum i
>forvejen, kunne jeg ikke se mellemrummet når det blev vist i HTML.

uden at det givetvis har noget m. fejlen at gøre: Pas på m. feltnavne
som "By".

prøv m. city el. lign. i stedet.

Order BY by kan godt gå kløjs.

--