|
| Revisor søges fortsat! Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 25-02-06 11:24 |
|
Tingene ruller afsted... Jeg er selvstændig og ved gud rådgiver...
men ikke i økonomi, der er jeg fuldstændig hjælpeløs. Lige nu er
jeg vel freelance, men jeg betaler husleje... har et kontor i en
forstad til Århus. Jeg skal have et cvr nr... men hvad med de udgifter
jeg har nu, fx husleje... vil jeg kunne trække det fra..?
Er jeg i gang med at rede mig en ordentlig røvfuld???
Derfor, er der en revisor som vil være min far - adoptere mig!
Søren
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 13:12 |
|
<sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1140863030.081130.214710@i40g2000cwc.googlegroups.com...
Tingene ruller afsted... Jeg er selvstændig og ved gud rådgiver...
men ikke i økonomi, der er jeg fuldstændig hjælpeløs. Lige nu er
jeg vel freelance, men jeg betaler husleje... har et kontor i en
forstad til Århus. Jeg skal have et cvr nr... men hvad med de udgifter
jeg har nu, fx husleje... vil jeg kunne trække det fra..?
Er jeg i gang med at rede mig en ordentlig røvfuld???
Derfor, er der en revisor som vil være min far - adoptere mig!
-----------
Jeg kender desværre ikke nogen revisor i dit område.
Men jeg vil lige knytte en kommentar. Sålænge du ikke har et cvr nummer er
der ingen ting der ruller afsted, for der er ikke noget firma - ikke noget
regnskab og ikke noget fradrag.
Jeg syntes du skal se at oprette dig.
Du vil nok tænke at det er jo det du skal have en revisor for, og jeg har
ikke forstand på den del.
Men, hvis du skal have en virksomhed kan du lige så godt gøre dig overens
med at der er nogen ting du selv bliver nød til at sætte dig ind i - og
endnu flere ting der er rigtigt gode at være inde i.
En revisor sidder ikke med dig i hånden - hvis man er fuldstændig hjælpeløs
må man lave om på det - at have sin egen virksomhed er osse at være sin egen
direktør og ikke bare specialist i den ydelse man tilbyder.
At have en revisor er der selvfølgelig ikke noget i vejen med, men man
bruger kun en revisor lejlighedsvis og ikke til uddannelse, så
berøringsangst overfor administration, økonomi og offentlige regler går bare
ikke.
Det er bare at komme igang:
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,328163&_dad=portal&_schema=PORTAL
Du har selvstudie, spørgsmål til og evt. kurser hos det offentlige OG en
revisor foran dig.
| |
sorenpeterlarsen@yah~ (25-02-2006)
| Kommentar Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 25-02-06 17:25 |
|
Jo, det kører i og med at jeg har masser at lave.
Er det rigtigt vil det sige at jeg ikke kan trække mine udgifter fra
på det jeg har lavet indtil videre???
Det jeg beskæftiger med med er ren servicemanegement, altså helt uden
materiel del. Det bør ved betyde at regnskabsdelen må være til at
overskue.
Så den revisor jeg skal bruge skal måske bare være en som kan
hjælpe mig igang, mon så ikke det kan komme til at køre. Faktisk er
jeg også uddannet i det økonomiske, men jeg kan simpelthen ikke
allokere energi derhen. Måske har jeg brug for psykologhjælp
Søren
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 17:59 |
|
<sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1140884706.833266.29860@i40g2000cwc.googlegroups.com...
Jo, det kører i og med at jeg har masser at lave.
Er det rigtigt vil det sige at jeg ikke kan trække mine udgifter fra
på det jeg har lavet indtil videre???
Det jeg beskæftiger med med er ren servicemanegement, altså helt uden
materiel del. Det bør ved betyde at regnskabsdelen må være til at
overskue.
Så den revisor jeg skal bruge skal måske bare være en som kan
hjælpe mig igang, mon så ikke det kan komme til at køre. Faktisk er
jeg også uddannet i det økonomiske, men jeg kan simpelthen ikke
allokere energi derhen. Måske har jeg brug for psykologhjælp
-------------
Så længe du ikke har noget firma så fungerer din indkomst som personlig A og
B - hvis der er noget der skal trækkes fra skal det være herigennem. Der er
strenge regler for hvad personer kan trække fra af det ene og det andet.
Hvis du skal i gang syntes jeg det er en smart idé at starte med at oprette
dig selv.
Du naturligvis osse blive sat i gang af en revisor - ligesom du kan få en
startmappe hos SKAT, komme til kurser gennem dem, kigge startguiden.dk - der
er mange muligheder for at komme ind i tingene.
| |
Ukendt (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-02-06 20:15 |
|
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dtq2id$mdk$1@gnd.k-net.dk...
> <sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:1140884706.833266.29860@i40g2000cwc.googlegroups.com...
> Jo, det kører i og med at jeg har masser at lave.
>
> Er det rigtigt vil det sige at jeg ikke kan trække mine udgifter fra
> på det jeg har lavet indtil videre???
>
> Det jeg beskæftiger med med er ren servicemanegement, altså helt uden
> materiel del. Det bør ved betyde at regnskabsdelen må være til at
> overskue.
>
> Så den revisor jeg skal bruge skal måske bare være en som kan
> hjælpe mig igang, mon så ikke det kan komme til at køre. Faktisk er
> jeg også uddannet i det økonomiske, men jeg kan simpelthen ikke
> allokere energi derhen. Måske har jeg brug for psykologhjælp
> -------------
> Så længe du ikke har noget firma så fungerer din indkomst som personlig A
> og
> B - hvis der er noget der skal trækkes fra skal det være herigennem. Der
> er
> strenge regler for hvad personer kan trække fra af det ene og det andet.
> Hvis du skal i gang syntes jeg det er en smart idé at starte med at
> oprette
> dig selv.
> Du naturligvis osse blive sat i gang af en revisor - ligesom du kan få en
> startmappe hos SKAT, komme til kurser gennem dem, kigge startguiden.dk -
> der
> er mange muligheder for at komme ind i tingene.
Det er altså overhovedet ikke korrekt Jonas.
For det første behøver man på ingen måde at have et CVR-nummer for at drive
selvstændig virksomhed og trække fra i skat. Det er kun i forbindelse med
moms, at et CVR-nummer er på tale.
Udgifter i forbindelse med den selvstændige virksomhed, som han har drevet
indtil nu, kan han sagtens trække fra, hvis det vedrører virksomheden.
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 20:20 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
news:4400acc8$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:dtq2id$mdk$1@gnd.k-net.dk...
> > <sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1140884706.833266.29860@i40g2000cwc.googlegroups.com...
> > Jo, det kører i og med at jeg har masser at lave.
> >
> > Er det rigtigt vil det sige at jeg ikke kan trække mine udgifter fra
> > på det jeg har lavet indtil videre???
> >
> > Det jeg beskæftiger med med er ren servicemanegement, altså helt uden
> > materiel del. Det bør ved betyde at regnskabsdelen må være til at
> > overskue.
> >
> > Så den revisor jeg skal bruge skal måske bare være en som kan
> > hjælpe mig igang, mon så ikke det kan komme til at køre. Faktisk er
> > jeg også uddannet i det økonomiske, men jeg kan simpelthen ikke
> > allokere energi derhen. Måske har jeg brug for psykologhjælp
> > -------------
> > Så længe du ikke har noget firma så fungerer din indkomst som personlig
A
> > og
> > B - hvis der er noget der skal trækkes fra skal det være herigennem. Der
> > er
> > strenge regler for hvad personer kan trække fra af det ene og det andet.
> > Hvis du skal i gang syntes jeg det er en smart idé at starte med at
> > oprette
> > dig selv.
> > Du naturligvis osse blive sat i gang af en revisor - ligesom du kan få
en
> > startmappe hos SKAT, komme til kurser gennem dem, kigge startguiden.dk -
> > der
> > er mange muligheder for at komme ind i tingene.
>
> Det er altså overhovedet ikke korrekt Jonas.
>
> For det første behøver man på ingen måde at have et CVR-nummer for at
drive
> selvstændig virksomhed og trække fra i skat. Det er kun i forbindelse med
> moms, at et CVR-nummer er på tale.
>
> Udgifter i forbindelse med den selvstændige virksomhed, som han har drevet
> indtil nu, kan han sagtens trække fra, hvis det vedrører virksomheden.
Jeg siger reglerne er som for personskat - ikke som selskabsskat. Da ingen
af os ved noget om de økonomiske forhold i firmaet kan ingen af os udtale os
om hvorvidt hans udgifter kan trækkes fra.
| |
Ukendt (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-02-06 21:17 |
|
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dtqapu$pqt$1@gnd.k-net.dk...
> "Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
> news:4400acc8$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
>> news:dtq2id$mdk$1@gnd.k-net.dk...
>> > <sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>> > news:1140884706.833266.29860@i40g2000cwc.googlegroups.com...
>> > Jo, det kører i og med at jeg har masser at lave.
>> >
>> > Er det rigtigt vil det sige at jeg ikke kan trække mine udgifter fra
>> > på det jeg har lavet indtil videre???
>> >
>> > Det jeg beskæftiger med med er ren servicemanegement, altså helt uden
>> > materiel del. Det bør ved betyde at regnskabsdelen må være til at
>> > overskue.
>> >
>> > Så den revisor jeg skal bruge skal måske bare være en som kan
>> > hjælpe mig igang, mon så ikke det kan komme til at køre. Faktisk er
>> > jeg også uddannet i det økonomiske, men jeg kan simpelthen ikke
>> > allokere energi derhen. Måske har jeg brug for psykologhjælp
>> > -------------
>> > Så længe du ikke har noget firma så fungerer din indkomst som personlig
> A
>> > og
>> > B - hvis der er noget der skal trækkes fra skal det være herigennem.
>> > Der
>> > er
>> > strenge regler for hvad personer kan trække fra af det ene og det
>> > andet.
>> > Hvis du skal i gang syntes jeg det er en smart idé at starte med at
>> > oprette
>> > dig selv.
>> > Du naturligvis osse blive sat i gang af en revisor - ligesom du kan få
> en
>> > startmappe hos SKAT, komme til kurser gennem dem, kigge
>> > startguiden.dk -
>> > der
>> > er mange muligheder for at komme ind i tingene.
>>
>> Det er altså overhovedet ikke korrekt Jonas.
>>
>> For det første behøver man på ingen måde at have et CVR-nummer for at
> drive
>> selvstændig virksomhed og trække fra i skat. Det er kun i forbindelse med
>> moms, at et CVR-nummer er på tale.
>>
>> Udgifter i forbindelse med den selvstændige virksomhed, som han har
>> drevet
>> indtil nu, kan han sagtens trække fra, hvis det vedrører virksomheden.
>
> Jeg siger reglerne er som for personskat - ikke som selskabsskat. Da ingen
> af os ved noget om de økonomiske forhold i firmaet kan ingen af os udtale
> os
> om hvorvidt hans udgifter kan trækkes fra.
Men jeg ved ikke, hvor du vil hen med det?
Selskabsskat er kun for selskaber (A/S og ApS'er)
Der er ikke tale om et selskab, men om et personligt dreven virksomhed.
Her kan han trække fra i skat - uanset CVR-nummer, telefonnummer eller
selskabsform, så længe det er relevant for virksomheden.
Du har da delvist ret. Overskuddet fra en personligt ejet virksomhed bliver
beskattet som personlig indkomst (det er kun i tilfælde af opsparet overskud
i virksomhedsordningen, at det er anderledes).
Men det betyder jo ikke, at man ikke kan sige noget om, hvad der kan trækkes
fra,l da reglerne på dette punkt er de samme.
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 21:28 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
news:4400bb1e$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:dtqapu$pqt$1@gnd.k-net.dk...
> Men jeg ved ikke, hvor du vil hen med det?
>
> Selskabsskat er kun for selskaber (A/S og ApS'er)
Det er det jo ikke.
> Der er ikke tale om et selskab, men om et personligt dreven virksomhed.
Og hvis du ikke er registreret sætter SKAT grænser for hvad du må trække fra
og hvornår.
> Her kan han trække fra i skat - uanset CVR-nummer, telefonnummer eller
> selskabsform, så længe det er relevant for virksomheden.
Nej der er begrænsninger når du ikke er registreret. Om Søren vil møde disse
begrænsninger er ikke til at vide - men de er der.
> Du har da delvist ret. Overskuddet fra en personligt ejet virksomhed
bliver
> beskattet som personlig indkomst (det er kun i tilfælde af opsparet
overskud
> i virksomhedsordningen, at det er anderledes).
>
> Men det betyder jo ikke, at man ikke kan sige noget om, hvad der kan
trækkes
> fra,l da reglerne på dette punkt er de samme.
SKAT er strengere med at se på hvilken aktivitet der kan berettige hvilke
fradrag når der ikke er registreret.
| |
Ukendt (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-02-06 22:58 |
|
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dtqeq4$rqt$1@gnd.k-net.dk...
> "Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
> news:4400bb1e$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
>> news:dtqapu$pqt$1@gnd.k-net.dk...
>> Men jeg ved ikke, hvor du vil hen med det?
>>
>> Selskabsskat er kun for selskaber (A/S og ApS'er)
>
> Det er det jo ikke.
>
>> Der er ikke tale om et selskab, men om et personligt dreven virksomhed.
>
> Og hvis du ikke er registreret sætter SKAT grænser for hvad du må trække
> fra
> og hvornår.
>
>> Her kan han trække fra i skat - uanset CVR-nummer, telefonnummer eller
>> selskabsform, så længe det er relevant for virksomheden.
>
> Nej der er begrænsninger når du ikke er registreret. Om Søren vil møde
> disse
> begrænsninger er ikke til at vide - men de er der.
>
>> Du har da delvist ret. Overskuddet fra en personligt ejet virksomhed
> bliver
>> beskattet som personlig indkomst (det er kun i tilfælde af opsparet
> overskud
>> i virksomhedsordningen, at det er anderledes).
>>
>> Men det betyder jo ikke, at man ikke kan sige noget om, hvad der kan
> trækkes
>> fra,l da reglerne på dette punkt er de samme.
>
> SKAT er strengere med at se på hvilken aktivitet der kan berettige hvilke
> fradrag når der ikke er registreret.
Jeg prøåver lige at trænge igennem en gang til...
Det er stadigvæk sådan, at man kan trække fra på lige fod - uanset om man er
registreret eller ej så længe der er tale om en (primær) virksomhed. Med det
taler jeg ikke om hobby. Men en registyrering betyder intet i den
sammenhæng.
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 22:58 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
news:4400d2c8$0$8068$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> news:dtqeq4$rqt$1@gnd.k-net.dk...
> > "Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
> > news:4400bb1e$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:dtqapu$pqt$1@gnd.k-net.dk...
> >> Men jeg ved ikke, hvor du vil hen med det?
> >>
> >> Selskabsskat er kun for selskaber (A/S og ApS'er)
> >
> > Det er det jo ikke.
> >
> >> Der er ikke tale om et selskab, men om et personligt dreven virksomhed.
> >
> > Og hvis du ikke er registreret sætter SKAT grænser for hvad du må trække
> > fra
> > og hvornår.
> >
> >> Her kan han trække fra i skat - uanset CVR-nummer, telefonnummer eller
> >> selskabsform, så længe det er relevant for virksomheden.
> >
> > Nej der er begrænsninger når du ikke er registreret. Om Søren vil møde
> > disse
> > begrænsninger er ikke til at vide - men de er der.
> >
> >> Du har da delvist ret. Overskuddet fra en personligt ejet virksomhed
> > bliver
> >> beskattet som personlig indkomst (det er kun i tilfælde af opsparet
> > overskud
> >> i virksomhedsordningen, at det er anderledes).
> >>
> >> Men det betyder jo ikke, at man ikke kan sige noget om, hvad der kan
> > trækkes
> >> fra,l da reglerne på dette punkt er de samme.
> >
> > SKAT er strengere med at se på hvilken aktivitet der kan berettige
hvilke
> > fradrag når der ikke er registreret.
>
> Jeg prøåver lige at trænge igennem en gang til...
>
> Det er stadigvæk sådan, at man kan trække fra på lige fod - uanset om man
er
> registreret eller ej så længe der er tale om en (primær) virksomhed. Med
det
> taler jeg ikke om hobby. Men en registyrering betyder intet i den
> sammenhæng.
Nå du gentager det - ja så får du ret - diskussion vundet!
| |
Ukendt (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-06 10:41 |
|
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:dtqk19$uan$1@gnd.k-net.dk...
> Nå du gentager det - ja så får du ret - diskussion vundet!
Jeg prøver bare at trænge igennem.
Du blander stadig tingene sammen.
Der kan være tale om en virksomhed uanset om man har et cvr-nummer eller ej.
Et CVR-nummer har intet med skat at gøre - kun moms. Og man kan opnå de
samme fradrag for udgifter. (Der er dog ofte tale om en hobby virksomhed,
når man ikke har CVR-nummer.)
Forskellen ligger i, at man som hobbyvirksomhed ikke kan opnå fradrag i den
personlige indkomst, hvis man har underskud. Men det er altså kun det
samlede underskud, som man ikke kan opnå fradrag for. Man kan sagtens opnå
fradrag for hver enkelt udgift. Det vil da være dybt uretfærdigt, hvis
skattefar skulle have en del af kagen ved indtægter, men man ikke måtte
fradrage sine udgiifter.
Summa summarum. Det er først, hvis udgifterne overstiger indtægterne, at man
ikke kan opnå fradrag i sin personlige indkomst.
| |
Leonard (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-02-06 10:57 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>Der kan være tale om en virksomhed uanset om man har et cvr-nummer eller ej.
>Et CVR-nummer har intet med skat at gøre - kun moms.
Kan man ikke være registreret som virksomhed uden at være
momsregistreret?
Det skal du nok ikke fortælle det meste af landets taxavognmænd, de
bliver nok kede af at høre at deres virksomhed kun er en hobby. Men da
der ikke er moms på deres indtægt, kan de heller ikke trække momsen
fra på deres udgifter, men så vidt jeg ved, så har de alligevel et
CVR-nr. Og tro mig, de trækker alle de udgifter fra de kan
Og det passer vist meget godt med Sørens virksomhed, hvor der ikke er
moms på ydelserne, så han har ikke noget at bruge momsregistrering
til, men en virksomhedsregistrering kan være meget fornuftig.
Modsat har jeg en momsregistreret virksomhed, som SKAT betragter som
en hibby, men derfor kan jeg fint trække moms af udgifterne og lægger
også moms oveni det jeg sælger. Og så længe mit momsregnskab
balancerer (eller jeg indbetaler mere moms end jeg får tilbage) så er
det såmænd som det skal være.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
| |
Ukendt (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-06 16:37 |
|
Hej Leonard.
Er det mit indlæg, som du svarer på? I så fald, er jeg enig. Det er Jonas
Kofoed, der er uenig med os.
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:cdu202plu7ug999tcb10ag7l842ijs3jir@4ax.com...
> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>
>>Der kan være tale om en virksomhed uanset om man har et cvr-nummer eller
>>ej.
>>Et CVR-nummer har intet med skat at gøre - kun moms.
>
> Kan man ikke være registreret som virksomhed uden at være
> momsregistreret?
>
> Det skal du nok ikke fortælle det meste af landets taxavognmænd, de
> bliver nok kede af at høre at deres virksomhed kun er en hobby. Men da
> der ikke er moms på deres indtægt, kan de heller ikke trække momsen
> fra på deres udgifter, men så vidt jeg ved, så har de alligevel et
> CVR-nr. Og tro mig, de trækker alle de udgifter fra de kan
>
> Og det passer vist meget godt med Sørens virksomhed, hvor der ikke er
> moms på ydelserne, så han har ikke noget at bruge momsregistrering
> til, men en virksomhedsregistrering kan være meget fornuftig.
>
> Modsat har jeg en momsregistreret virksomhed, som SKAT betragter som
> en hibby, men derfor kan jeg fint trække moms af udgifterne og lægger
> også moms oveni det jeg sælger. Og så længe mit momsregnskab
> balancerer (eller jeg indbetaler mere moms end jeg får tilbage) så er
> det såmænd som det skal være.
>
> --
> med venlig hilsen
> Leonard - http://leonard.dk/
| |
Leonard (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-02-06 17:02 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>Er det mit indlæg, som du svarer på? I så fald, er jeg enig. Det er Jonas
>Kofoed, der er uenig med os.
Jeg forsøger så godt jeg kan at citere det af et indlæg jeg svarer på
eller spørger til, netop for at undgå misforståelser om hvem det er og
hvad det er jeg svarer ppå.
Som jeg ser det er det dig, der skriver:
>>Der kan være tale om en virksomhed uanset om man har et cvr-nummer eller
>>ej.
>>Et CVR-nummer har intet med skat at gøre - kun moms.
Hvortil jeg jeg spørger:
> Kan man ikke være registreret som virksomhed uden at være
> momsregistreret?
Da jeg ikke mener du har ret i at et CVR-nr. kun har noget med momsen
at gøre.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
| |
Ukendt (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-06 17:15 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:62k302l3mv0b4elm9ke38jc5ksdu0takpj@4ax.com...
> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>
>>Er det mit indlæg, som du svarer på? I så fald, er jeg enig. Det er Jonas
>>Kofoed, der er uenig med os.
>
> Jeg forsøger så godt jeg kan at citere det af et indlæg jeg svarer på
> eller spørger til, netop for at undgå misforståelser om hvem det er og
> hvad det er jeg svarer ppå.
>
> Som jeg ser det er det dig, der skriver:
>>>Der kan være tale om en virksomhed uanset om man har et cvr-nummer eller
>>>ej.
>>>Et CVR-nummer har intet med skat at gøre - kun moms.
>
> Hvortil jeg jeg spørger:
>
>> Kan man ikke være registreret som virksomhed uden at være
>> momsregistreret?
Jo, det kan du godt. Det har jeg også skrevet. At man sagtens kan drive
virksomhed uden at have et CVR-nummer (som netop er en momsregistrering)
> Da jeg ikke mener du har ret i at et CVR-nr. kun har noget med momsen
> at gøre.
| |
Leonard (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-02-06 17:26 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>Jo, det kan du godt. Det har jeg også skrevet. At man sagtens kan drive
>virksomhed uden at have et CVR-nummer (som netop er en momsregistrering)
Og det er lige netop det jeg ikke forstår, da jeg er sikker på at jeg
kender mange, der har et CVR-nr. UDEN at være momsregistrede.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
| |
Ukendt (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-02-06 17:33 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:o5l3029p2n0439qgha6an4mt9pek18e63g@4ax.com...
> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>
>>Jo, det kan du godt. Det har jeg også skrevet. At man sagtens kan drive
>>virksomhed uden at have et CVR-nummer (som netop er en momsregistrering)
>
> Og det er lige netop det jeg ikke forstår, da jeg er sikker på at jeg
> kender mange, der har et CVR-nr. UDEN at være momsregistrede.
Det er også korrekt. Og det er også "forkert" af mig at skrive, at et
CVR-nummer netop er en momsregistrering. For sådan er det ikke direkte. Fx
er læger ikke momspligtige, men de har stadig et CVR-nummer.
Jeg prøver blot at fortælle, at det ikke er ensbetydende med, at man ikke
kan kalde sig selvstændig erhvervsdrivende, hvis man ikke har et CVR-nummer.
Man kan sagtens drive virksomhed uden at have et CVR-nummer. OFTEST får man
sig et CVR-nummer som led i sin momsregistrering.
| |
Jonathan Stein (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonathan Stein |
Dato : 26-02-06 22:10 |
|
Kent N wrote:
> Det er også korrekt. Og det er også "forkert" af mig at skrive, at et
> CVR-nummer netop er en momsregistrering. For sådan er det ikke direkte. Fx
> er læger ikke momspligtige, men de har stadig et CVR-nummer.
Enig. F.eks. får man også CVR-nummer, hvis man bliver registreret som
arbejdsgiver (hvor man skal indeholde A-skat).
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/
| |
Karsten H. Jensen (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 26-02-06 23:52 |
|
Leonard wrote:
> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>
> > Jo, det kan du godt. Det har jeg også skrevet. At man sagtens kan
> > drive virksomhed uden at have et CVR-nummer (som netop er en
> > momsregistrering)
>
> Og det er lige netop det jeg ikke forstår, da jeg er sikker på at jeg
> kender mange, der har et CVR-nr. UDEN at være momsregistrede.
>
>
> --
> med venlig hilsen
> Leonard - http://leonard.dk/
Der er mange firmaer/leverandører, der ikke vil handle med dig, med mindre
du har et CVR-nr.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
Ukendt (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-02-06 19:41 |
|
"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:1204c7vhkeoa797@corp.supernews.com...
> Leonard wrote:
>> "Kent N" <IngenSpamTak> wrote:
>>
>> > Jo, det kan du godt. Det har jeg også skrevet. At man sagtens kan
>> > drive virksomhed uden at have et CVR-nummer (som netop er en
>> > momsregistrering)
>>
>> Og det er lige netop det jeg ikke forstår, da jeg er sikker på at jeg
>> kender mange, der har et CVR-nr. UDEN at være momsregistrede.
>>
>>
>> --
>> med venlig hilsen
>> Leonard - http://leonard.dk/
>
> Der er mange firmaer/leverandører, der ikke vil handle med dig, med mindre
> du har et CVR-nr.
Ja. Men det er firmaernes egne valg.
Der står intet i loven om, at du ikke kan drive selvstændig virksomhed uden
et CVR-nummer
| |
BJ (27-02-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 27-02-06 19:47 |
|
"Kent N" <IngenSpamTak> skrev i en meddelelse
news:440347ae$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
KLIP
> Der står intet i loven om, at du ikke kan drive selvstændig virksomhed
> uden et CVR-nummer
http://www.eogs.dk/sw11806.asp
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Karsten H. Jensen (27-02-2006)
| Kommentar Fra : Karsten H. Jensen |
Dato : 27-02-06 23:32 |
|
Kent N wrote:
> > Der er mange firmaer/leverandører, der ikke vil handle med dig, med
> > mindre du har et CVR-nr.
>
> Ja. Men det er firmaernes egne valg.
Klart, klart
>
> Der står intet i loven om, at du ikke kan drive selvstændig
> virksomhed uden et CVR-nummer.
Klart, klart.
Jeg nævnte blot yderligere begrænsninger for et firma uden CVR-nr., hvor i
givet fald blev henvist til en detailbutik med sædvanligvis højere priser
til følge. Et CVR-nr. koster ikke noget, og jeg ser ingen grund til, ikke at
have et uanset momsfrie ydelser eller ej.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
| |
sorenpeterlarsen@yah~ (28-02-2006)
| Kommentar Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 28-02-06 20:38 |
|
Ja, det kan jo være det.
Et og andet sted kan man ikke få adgang uden CVR... og det er vel ikke
bare Metro det handler om.
Søren
| |
sorenpeterlarsen@yah~ (25-02-2006)
| Kommentar Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 25-02-06 21:05 |
|
Jeg bildte mig også ind at det var som Kent sagde.
Men her er nogle oplysninger, der er i virkeligheden ikke så meget.
På den ene side har jeg mit honorar, på den anden side anskaffelsen
af noget småinventar, som skrivebord, conferencebord, computer osv.
Så er der naturligvis husleje for mit kontor.
.... men hvad er der så i grunden af konkrete fordele ved et CVR nr. ?
Søren
| |
Jonas Kofod (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 25-02-06 21:22 |
|
<sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1140897926.345548.84450@e56g2000cwe.googlegroups.com...
Jeg bildte mig også ind at det var som Kent sagde.
Men her er nogle oplysninger, der er i virkeligheden ikke så meget.
På den ene side har jeg mit honorar, på den anden side anskaffelsen
af noget småinventar, som skrivebord, conferencebord, computer osv.
Så er der naturligvis husleje for mit kontor.
.... men hvad er der så i grunden af konkrete fordele ved et CVR nr. ?
---------
De væsentligste forskelle er; Du kan ikke blive beskattet efter
virksomhedsskatteordningen uden en registrering.
Omfanget (omsætningen) af dine aktiviteter skal være af en sådan størrelse
at det betragtes som erhvervsmæssigt - der skal altså tjenes en bestemt
mængde penge for at SKAT mener du driver virksomhed og ikke bare vil
afskrive udgifter til din hobby - det skulle ikke undre mig at den grænse
man finder rimeligt svarer til kravet for momsregistrering.
| |
sorenpeterlarsen@yah~ (25-02-2006)
| Kommentar Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 25-02-06 21:11 |
|
Jeg skal lige føje til at min ydelse er momsfri.
Søren
| |
Leonard (25-02-2006)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 25-02-06 21:22 |
|
sorenpeterlarsen@yahoo.dk wrote:
>Jeg skal lige føje til at min ydelse er momsfri.
Så har du sandsynligvis ikke noget at bruge momsregistreringen til.
Hvis du ikke har indtægter, der er moms på, så er der heller ikke
noget at trække fra i.
Men derfor kan du nu godt blive registreret som virksomhed.
Hvis jeg var dig, så ville jeg først tage en snak med SKAT.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/
| |
Allan Soerensen (26-02-2006)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 26-02-06 18:17 |
|
<sorenpeterlarsen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1140863030.081130.214710@i40g2000cwc.googlegroups.com...
> Derfor, er der en revisor som vil være min far - adoptere mig!
Så fat dog den gule fagbog og slå op under "Revisor" (findes online på
www.degulesider.dk).
Hvor svært kan det da være?
| |
sorenpeterlarsen@yah~ (28-02-2006)
| Kommentar Fra : sorenpeterlarsen@yah~ |
Dato : 28-02-06 20:36 |
|
Jaoo, det bliver jeg nok nød til
Men jeg har lært en del af den diskussion gruppen har haft.
Søren
| |
|
|