Valg af dykkercomputer
Fra : TK

Dato : 24-02-06 11:55

Hej,

Som ny dykker kunne jeg godt tænke mig en dykkercomputer, men udvalget
(på nettet) er lidt overvældende.

Er der nogle der har gode råd/erfaringer med sådanne computere og hvor
man kan købe dem (billigt).

Jeg har følgende "krav" til computeren:
Skal helst være i konsol,
skal have kompas (i konsollen)
skal have manometer (ikke nødvendigvis i computeren, men i konsollen)
Må gerne have PC interface

ikke noget imod at give f.eks. 4000,- for sådan en computer, men så skal
den jo også have nogle "smarte features".

Mvh
Toke

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 24-02-06 12:22

> [...]
> Skal helst være i konsol,
> skal have kompas (i konsollen)
> skal have manometer (ikke nødvendigvis i computeren, men i konsollen)

Nok så relevant ville det nok også være at overveje, hvad slags
dykning du vil anvende computeren til (også når du får mere
erfaring).
Vil du dykke Nitrox? Vil du lave accelereet deko, og vil du bruge
computer til dette? Hvilken matematisk model ønsker du at computeren
skal anvende? Og hvilke muligheder skal der være for at justere
modellen?

Jens Olsen

Fra : TK

Dato : 24-02-06 12:47

> [...]
> computer til dette? Hvilken matematisk model ønsker du at computeren
> skal anvende? Og hvilke muligheder skal der være for at justere

Ja, det burde jeg nok have skrevet, men ville undgå at skrive en hel roman.

Jeg regner ikke med at dykke Nitrox.
Jeg vil ikke lave accelereret deko, men holde mig til standart tabellen.
Computerfunktionen er (i første omgang) blot et suplement til en tabel.

Lige pt. ønsker jeg en computer fordi jeg ikke vil bruge penge på et
dykkerur.

Hvor meget bruger man tilslutning til PC?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-02-06 16:02

TK wrote:
> [...]
> (på nettet) er lidt overvældende.
>
> Er der nogle der har gode råd/erfaringer med sådanne computere og hvor

Flg. butikker sælger til fornuftige priser:

http://www.Diveinn.com     DiveInn online shop
http://www.sportextreme.com    Online diving gear shop
http://www.diveshopone.com    DiveShopOne
http://www.deepbluedive.com    Online shop (UK)

> Jeg har følgende "krav" til computeren:
> Skal helst være i konsol,
> skal have kompas (i konsollen)
> skal have manometer (ikke nødvendigvis i computeren, men i konsollen)
> Må gerne have PC interface

Jeg har selv haft en Oceanic Datamaxx Pro Plus luftintegreret
konsolcomputer m. kompas (den ligger nu henne i skabet og blive ikke
brugt mere) og selvom det har nogle fordele, så har en konsolcomputer
altså også nogle ulemper. Kompasset syntes jeg er nemmere at anvende i
en retractor på skulderen. Manometeret er ligeså godt eller bedre i
standard analog form, PC interface har jeg ikke haft, og har heller ikke
savnet det så voldsomt, overvejer dog at bygge et til min nuværende
computer (Suunto Vyper).

Hvis du 'insistere' på en konsol, så kunne en Suunto Cobra være en
mulighed, alternativt kan man IIRC bygge alle Suunto computere ind i en
dertil indrettet konsol sammen med manometer og kompas.

> ikke noget imod at give f.eks. 4000,- for sådan en computer, men så skal
> den jo også have nogle "smarte features".

Jeg ville nok kigge lidt efter enten Suunto Gecko/Cobra/Vyper eller
måske Apeks Quantum. Blot fordi noget er supersmart og lign. betyder
ikke at det er dejlig nemt at have med at gøre under vand. Sammenlignet
med min gamle oceanic så er suunto væsentlig nemmere at dykke med,
selvom de i bund og grund kan det samme. Jeg er også glad for at have
flyttet computeren op på min venstre arm da det er nemmere at kigge på
den der ved opstigning og sikkerhedsstop/deco.

Jeg vil egentlig nok anbefale dig at lede efter en computer som mange af
dine potentielle makkere dykker med til dagligt, det giver et godt
billede af hvilke computere der er gode... Det er IMO ikke uden grund at
der er så mange der dykker med Suunto.

Thomas
(der har en Oceanic dykkercomputer billig til salg)

Fra : U W

Dato : 24-02-06 16:16

Hej Toke.
Jeg vil prøve at svare så kort som muligt på det du spurgte om:
Køb en Suunto Cobra i konsol evt. med lynkobling. Fås med SK7
kompas og der fåes pc-interface til. Den er luftintegreret og så
har du fået alt det du ønsker dig på en gang og så er du
nogenlunde fremtidssikret
Så vidt jeg ved, burde du kunne få det til de 4000 kr.

Husk at det er en smagssag/religion hvordan man vil konfigurere
sit udstyr.
mvh
Ulrik

Fra : Henning

Dato : 24-02-06 17:53

>Køb en Suunto Cobra i konsol evt. med lynkobling. Fås med SK7

TIl info - Suuntos lynkobling passer som udgangspunkt kun til Suuntos
egne slanger. Jeg brugte en forfærdelig masse tid, ærgelser og penge.
før jeg fandt ud af at den medfølgende mellemventil er 2mm længere til
en Suuntoslange end til en ikke-Suuntoslange. Mellemventilen blev
simpelthen kværnet, når jeg skruede lynkoblingen på min slange. Men
efter jeg fandt ud af det, og fik fat i en anden mellemventil kører
det perfekt

Fra : Henning

Dato : 24-02-06 16:30

On Fri, 24 Feb 2006 11:54:53 +0100, TK <koustrup@fjern.obelnet.dk>
wrote:

> [...]
>(på nettet) er lidt overvældende.
>
>Er der nogle der har gode råd/erfaringer med sådanne computere og hvor

Testen er gammel (4 år) men der er ikke sket meget(læs:
revolutionerende) på markedet siden.
http://www.divernet.com/equipment/comps0702/0702comptests.htm

Jeg bruger selv Suunto Cobra, som rigeligt dækker mit behov, også med
(simpel) Nitrox. Den fåes med (fortrinligt) integreret kompas i
konsollen.
Fordelen ved den er, at du selv kan skifte batteri, og at den jævnligt
sælges brugt i Den Blå Avis til omkring 1500,- for komplet konsol.
(Lige nu er den der kun som del af komplet udstyr
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=43527900 )

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-02-06 23:05

TK wrote:
> Jeg regner ikke med at dykke Nitrox.

Hvilket straks får mig til at spørge. Hvorfor i alverden dog ikke?
Det er jo ikke fordi atmosfærisk luft er verdens bedst valg at vi
anvender det til dykning. Men kun fordi det er ret nemt at få fat i?

Eller sagt på en anden måde. Jeg tror at der er overvældende
sansynlighed for, at du vil vælge at bruge nitrox på et tidspunkt, -
med mindre du færdes i et miljø af totalt forstokkede, gamle,
konservativ dykkere. Så jeg ville da foreslå, at du valgt en computer
der var klar til når du ret hurtigt om bestemmer dig.

Og så behøver den computer sådan set heller ikke kunne mere. For
hvis du skal videre end det med din dykning, så er det en divetimer du
skal have fat i.

Jens Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-06 01:11

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Og så behøver den computer sådan set heller ikke kunne mere.

Din computer behøver vel heller ikke kunne dykke nitrox for at DU kan dykke
nitrox?..

> For
>hvis du skal videre end det med din dykning, så er det en divetimer du
>skal have fat i.

yes.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-02-06 09:46

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Din computer behøver vel heller ikke kunne dykke nitrox for at DU kan
> dykke nitrox?..

Næh det er ikke strengt nødvendigt. Men de fleste begyndere oplever større
frihed og laver færre beregningsfejl hvis de har en computer til at
understøtte dem.
Så den har absolut sin berettigelse.

Nu skal han jo ud og få indsamlet nogle gode, spændende og nemt tilgængelige
oplevelser. Dermed bliver man hooked som dykker, så kommer motivationen
nemmere til at sætte sig ind i de lidt mere videregående ting. Forhåbentlig
resulterer det i at der kommer en dykker som fortsætter længere end de
gennemsnitlige 3 år og 50-80 dyk.

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-06 12:02

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så den har absolut sin berettigelse.

Det synes jeg ikke.

> [...]
> ting. Forhåbentlig resulterer det i at der kommer en dykker som fortsætter
> længere end de gennemsnitlige 3 år og 50-80 dyk.

Det har vel ikke noget med nitrox og computere at gøre?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-02-06 12:08

> Det har vel ikke noget med nitrox og computere at gøre?

Du misser min pointe. Hvis ting er alt for besværligt og frihedsbegrænsende
i starten, så vil interessen sandsynligvis uddø.
Blev du dykker for at påføre dig restriktioner, eller kunne du godt lide
følelsen af frihed ?

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-06 12:38

> Du misser min pointe. Hvis ting er alt for besværligt og
> frihedsbegrænsende i starten, så vil interessen sandsynligvis uddø.

Mener du at det at slå op i en tabel og udregne sin MOD gør at nogle dykkere
synes dykningen er for besværlig etc?

> Blev du dykker for at påføre dig restriktioner, eller kunne du godt lide
> følelsen af frihed ?

Jeg blev dykker fordi jeg godt kunne lide både og vand og sådan..

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-02-06 12:56

> Mener du at det at slå op i en tabel og udregne sin MOD gør at nogle
> dykkere synes dykningen er for besværlig etc?

De har i forvejen nok at gøre, der hæmmer deres frihed. Hvorfor tror du at
Toke ikke regnede med at dykke nitrox i begyndelsen af denne tråd ?

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-06 13:00

> De har i forvejen nok at gøre, der hæmmer deres frihed. Hvorfor tror du at
> Toke ikke regnede med at dykke nitrox i begyndelsen af denne tråd ?

Fordi han ikke ved hvad det er?

Fra : Jan Birk

Dato : 27-02-06 20:44

> Fordi han ikke ved hvad det er?

Er dit spørgsmålstegn sat i slutningen af sætningen fordi du er i tvivl
om Toke ved hvad Nitrox er, eller er det fordi du tror at Toke godt ved
hvad Nitrox er, men bare ikke ved hvordan man skal bruge det?

Under alle omstændigheder burde det nok følges af en bemærkning som også
burde begrundes. Det er for let at sige "det synes jeg ikke" eller "det
er bare min mening".

Når de mange dygtige mennesker i denne nyhedsgruppe bruger deres tid på
at dele deres viden og komme med gode råd, bør anti-råd som minimum
bestå af en argumentation. Ellers er der jo en risiko for at den
oprindelige tråd-ejer bliver mere forvirret end denne var i forvejen.
Endnu værre, at der bliver købt noget forkert, eller endnu værre.......

Jeg er ikke i tvivl om at du - Jonas - er både en dygtig og kompetent
dykker. Men hvis du vil dele dine guldkorn med os andre, må du fortælle
om baggrunden for dine råd/meninger/holdninger. Vi er ikke alle på dit
niveau men vil måske gerne være det. Men det kræver at du fortæller
hvordan vi kommer dertil.

/Jan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-02-06 00:08

"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> skrev i en meddelelse
> Er dit spørgsmålstegn sat i slutningen af sætningen fordi du er i tvivl

Jeg er i tvivl om hvad Johnny tror grunden er.

> Under alle omstændigheder burde det nok følges af en bemærkning som også
> burde begrundes. Det er for let at sige "det synes jeg ikke" eller "det er
> bare min mening".

Hvis der er noget du vil have uddybet må du skrive og spørge.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 04-03-06 01:29

Jonas hvordan dykker man med en klaphat?
/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-03-06 17:41

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jonas hvordan dykker man med en klaphat?

Jeg tror du ville blive fornærmet over svaret høhø :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-02-06 13:22

Som de andre vil jeg anbefale dig en Cobra, den kan det du skal bruge er nem
at have med at gøre, du kan selv skifte batterier og skulle du få lyst til
at dykke Nitrox kan den såment også det. Man kan få den for omkring 4000 kr
og man kan købe både kompas og PC-interface til den. Med kompasset har du et
"alt i et" instrument så du ikke behøver at pynte dig med andet.

Til trods hvad andre påstår er computeren det vigtigeste instrument til
almindelig dykning når man begynder at ramme imod deko loftet på tabellen
eller på en ferie laver masser dyk efter hinanden.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : AK

Dato : 27-02-06 22:01

Med hensyn til konsol / Dykkercomputer, så laver Suunto nogle rigtig
gode produkter, hvis jeg ikke skulle skelne til pris, ville mit valg
være: et enkelt manometer uden konsol, der kun vise til 300 bar og
ikke til 450 bar, fordi du så har en mere præcis aflæsning af
manometeret.
For at sikre at manometeret ikke flagre langs bunden kan jeg anbefale
at sætte en boltsnap i.
Fabrikatet er ikke så vigtigt, men helst i metal og med rigtig glas.

Som kompas ville jeg vælge et Suunto SK7 armkompas, uden anden
begrundelse end at det virker.

Med hensyn til computer ville jeg uden tvivl vælge en Suunto Vyper
også båret på armen, det er en computer du vil kunne bruge lige
meget hvordan din dykning udvikler sig, Luft, Nitrox og Bottom timer og
PC interface,
prøv og se om du kan få fat i den nye der anvender RGBM algoritmen, i

stedet for Bühlmann ZHL-16, men det betyder ikke det store.

Suunto´s computere udmærker sig ved at de er fantastisk
brugervenlige, har ikke set noget mere enkelt, hvis du dykker luft,
behøver du ikke engang at tænde den inden du går i vandet. ( skal
man det med nogen ? )

som du nok kan høre, er jeg ikke meget til store konsoller, og jeg
mener også at det er nemmere at aflæse instrumenterne hvis de sidder
på armen.

Håber det kastede lidt mere lys over sagen.

Anders Knudsen

Fra : Niels

Dato : 28-02-06 15:21

AK wrote:
Snip

> [...]
> på armen.
>

> Håber det kastede lidt mere lys over sagen.

Bare tre argumenter mod det arm-monterede.

Jeg købte en Cobra af disse årsager.

En dag ude i fremtiden, bliver dine arme for korte og du har så to
valg, få dykkerbriller med styrke i, eller afmontere instrumenterne når
de skal aflæses. Men jeg overvejer stadig at sætte et læsefelt i min maske.

Hvis den sidder fastmonteret på lungeautomaten, er den ikke så nem at
glemme.

Jeg har på en tur set en computer ryge ud i stærk strøm, fordi den var
løsnet efter et dyk, og så lige en forkert armbevægelse og vupti væk var
den. Den blev dog fundet igen.

Og så kan cobraen bruges til Nitrox, og der er pc-interface.

Mvh. Niels

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-02-06 19:03

TK wrote:
> [...]
>
> ikke noget imod at give f.eks. 4000,- for sådan en computer, men så skal
> den jo også have nogle "smarte features".

Suunto Vyper.

Kan både være i konsol og på armen, kan købes med konsol der indeholder
manometer og kompas. Du kan få PC interface til det, hvis du selv kan
lode kan det laves for 50 kroner. Den understytter Nitrox, den er
utroligt nem at bruge. Hvis du kommer ud i verdenen er chancen for din
guide kender den meget stor (hvis du har brug for hjælp)

Startede selv med en Vyper, men har nu skiftet til en Vytec (trådløst
luftintegreret og understøtter gas skift)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke