Langhåret schæfer min næste hund?
Fra : LH

Dato : 23-02-06 13:04

Ja, nu sidder jeg igen og ser et flot billede af en langhåret schæfer (en
politihund). Og jeg bliver helt blød om hjertet. For flot er den altså.
Så nu ligger mit valg mellem en Islands fårehund og sådan en dejlig schæfer
som min næste hund. Så vidt jeg kan læse mig til er det to vidt forskellige
racer: Hvilken passer bedst til mig hvis nogen har god erfaring med begge
racer. Jeg vil lige nævne at jeg altid har haft tæver og helst kun vil have
det igen.
Jeg skal have en hund jeg kan "bruge". Lange gåture, hundetræning, gerne
cykelture, jeg vil gerne have en hund jeg kan tage med mig i et vist omfang.
Jeg bor alene og vil gerne have en hund der kan passe på, uden at være bidsk
og bide. Derimod vil jeg helst også have en hund der kan være alene uden at
splitte huset. En der ikke gør meget og kan være sammen med katte, og andre
dyr og børn. Jeg har ikke børn til daglig med der kommer børn i huset af og
til og naboerne har børn. Jeg bor i hus på landet og hunde vil desuden få
adgang til have. jeg er helt indstillet på træning og alt det der, men jeg
er usikker på om jeg vil kunne styre en schæfer, da man jo tit høre den er
svær at have/opdrage. Jeg vil da lige nævne at jeg er kvinde hvis det har
noget at sige. Har vist før stillet spørgsmålet om schæferen, men de to
racer til sammenligning er jeg i tvivl om.

Med venlig hilsen
LH

Fra : Hanne

Dato : 23-02-06 16:54

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget at sige. Har vist før stillet spørgsmålet om schæferen, men de to
> racer til sammenligning er jeg i tvivl om.

Hej
For det første er jeg en kvinde for det andet jeg har haft en stokhåret
schæfer tæve som blev 14½ år og siden en stokhåret han som blev 13½ år, nu
da jeg er blevet over de 60 har jeg valgt en tæve, men hun er "desværre"
ikke stokhåret men korthåret hun er nu 7½ mdr. og der er fart på, jeg
syntes det er en nem hund at opdrage, da den er meget lærenem, der er
selvfølgelig gang i den som unghund, men bliver med alderen en dejlig hund
og som du kan se er jeg igang med nr. 3.
en schæferhund er nem at gøre renlig, det tog 3 dage, med en tisse tår og en
gang af det store, begge gange var det min skyld og hun har selvfølgelig
gnasket i et par ting, men ikke ødelagt noget af værdi.
Så gå roligt igang med en schæferhund, men sørg for at se dig godt for, køb
en med DKK stamtavle (udløser nok ramaskrig her i gruppen) og lad dig ikke
friste, men brug din sunde fornuft, kan du lide moderen så går det som regel
ikke helt galt.
hilsen
hanne

Fra : jeppe kebabmeddej

Dato : 23-02-06 19:28

LH <le_ha@privat.tele.dk> skrev:
> [...]
>jeg kan tage med mig i et vist omfang.
>Jeg bor alene og vil gerne have en
>hund der kan passe på, uden at være bidsk

Så er schæferen det rigtige valg.
Hanhunde er mere problematiske og kræver som regel sin "mand"
En schæfertæve tror jeg du får glæde af.

Derimod vil jeg helst også
>have en hund der kan være alene uden at
>splitte huset.

Igen så er det rigtigt valg. Schæferen kan uden problemer være
alene hjemme uden at ødelægge noget.

En der ikke gør meget

Schæfere gøer desværre meget. Hænger sammen med deres indbyggede
vagtsomhed.

> men jeg
>er usikker på om jeg vil kunne styre
>en schæfer, da man jo tit høre den er
>svær at have/opdrage.
Schæferen er den klogeste af samtlige hunderacer

Hvis du tager en tæve skulle du kunne magte den.
En hanhund kræver en mere erfaren hundefører da de kan være
noget voldsomme

jk

Fra : Søren LH

Dato : 23-02-06 19:42

"jeppe kebabmeddej (slet NCV42)" <j@NCV42kebab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Schæfer er jo blandt de skarpe racer, så man skal være leder fra starten af.

> Så er schæferen det rigtige valg.
> Hanhunde er mere problematiske og kræver som regel sin "mand"
> En schæfertæve tror jeg du får glæde af.

Pas på ikke at få én der er for usikker. Langhårede er generelt blødere, og
der er jo ikke det store udvalg.

> [...]
> alene hjemme uden at ødelægge noget.
>

> En der ikke gør meget
>
> Schæfere gøer desværre meget. Hænger sammen med deres indbyggede

Jeg vil mene det kan forhindres hvis man er obs på det fra starten af. Min
gør i hvert fald meget lidt.

Hvad har du af erfaring med hunde?

Mvh
Søren

Fra : LH

Dato : 23-02-06 22:08

Jeg har haft erfaring med hunde gennem mange år, da jeg har haft hund hele
mit liv og som voksen har jeg haft gravhunde, labradoren og den jeg har nu
er en newfoundlænder. Schæferen har jeg mødt hos venner, men det er en del
år siden. Jeg har gået til hundetræning med nogle af mine hunde - de sidste
jeg har haft og det har virkelig lært mig noget om hunde!! Så jeg er ikke
nybegynder, men vil være nybegynder med en "ny" race, da jeg er faldet for
den islandske fårehund (den har jeg mødt personligt) og schæferen
(langhåret). Men jeg vil gerne lige vide lidt om tingene på forhånd. Står
heller ikke og skal have én i morgen!.
LH

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 05:48

> [...]
> schæferen (langhåret). Men jeg vil gerne lige vide lidt om tingene på
> forhånd. Står heller ikke og skal have én i morgen!.

Så forstår jeg ikke hvorfor du er bekymret over om du skulle kunne styre en
schæfer. Det er landets almindeligste race (eller nr. 2), der er masser af
mennesker der har schæfer og styrer dem fint.

Personlig ville jeg ikke tage en langhåret schæfer, men det er jo et smags-
og nemhedsspørgsmål.

Mvh
Søren

Fra : LH

Dato : 24-02-06 06:23

Fordi man altid høre den er "farlig". Har endda et familiemedlem der siger
at vedkommende ikke kommer på besøg hvis jeg få en schæfer!! Desuden høre
jeg også ofte at det ikke er en "damehund". Personligt er jeg faldet ret
meget for den langhåret race da jeg syntes den er fantastisk flot.

Fra : jopa

Dato : 24-02-06 10:54

LH skriblede bla:
> Fordi man altid høre den er "farlig". Har endda et familiemedlem der
> siger at vedkommende ikke kommer på besøg hvis jeg få en schæfer!!

Der er ingen problemer med besøgende de kender

Hvis du vælger en tæve er der større chancer for at du får en hund der
passer til dine nævnte behov.
Personligt og uden at generalisere mener jeg at hanhundene er for mænd.
Det er mine erfaringer fra mange timer på træningsbaner.
Det ligger godtnok lidt år tilbage men mon det har forandret sig.

Hanhundene kræver en fast hånd ellers kan de være bissede.

Schæfere er pr definition skarpere end mange andre racer, og min egen er det
i udpræget grad hvilket jeg er glad for

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 17:01

> [...]
> jeg også ofte at det ikke er en "damehund". Personligt er jeg faldet ret
> meget for den langhåret race da jeg syntes den er fantastisk flot.

Masser af damer har schæfere. En del schæfere har fået en uheldig adfærd,
bl.a. hvor de ikke kan med andre hunde, efter min mening på grund af den
hårde træning/opdragelse som er udbredt blandt schæferejere, og som ikke
alle schæfere er hårde nok til.

Men du behøver jo ikke opdrage din eventuelle schæfer på den måde........

Men som sagt er schæferen blandt de skarpere racer, men med den
hundeerfaring du har skulle du nok kunne sætte dig igennem som leder og
holde farligheden under kontrol. Men man skal være obs på det.

Det vil være en god ide at sørge for at købe hunden et sted hvor du kan have
opdrætterens støtte hele vejen igennem, d.v.s. sikre dig at der er en god
kemi mellem dig og opdrætter, og sikre dig at opdrætterens metoder og
holdning til at have hund svarer til dine egne.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 24-02-06 00:26

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Pas på ikke at få én der er for usikker. Langhårede er generelt blødere,
og
> der er jo ikke det store udvalg.

Det er da noget af en påstand du kommer med der.

Det er vigtig at vælge udstillingslinje, ikke brugslinje, ellers risikerer
du at få en hund der "løber på væggene"
Selvfølgelig skal den have DKK stambog, der er ikke andet der dur hos
schæferen.

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 05:46

"Winther" <Nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> og
>
> Det er da noget af en påstand du kommer med der.

Blødere eller ikke det store udvalg?

> Det er vigtig at vælge udstillingslinje, ikke brugslinje, ellers risikerer
> du at få en hund der "løber på væggene"

Det mener jeg man i høj grad selv er herre over. Jeg har en brugslinie-hund,
som netop efter dens linier kunne være en hund der "løber på væggene", men
det gør den overhovedet ikke. Hun er helt rolig og 100% styrbar når hun er
inde. Men jeg gør også det der skal til. LH siger hun vil have en hund hun
vil "bruge", så vil jeg da klart anbefale en brugslinie-hund.

Mvh
Søren

Fra : LH

Dato : 24-02-06 06:29

Vil også lige sige at det er lidt vigtig at jeg får en hund der giver sig
selv 100% når vi er ude (træning m.m.) Men som også kan slappe af når vi er
hjemme, hvis det forstås hvad jeg mener. Ved fra labradoren at den kan være
svær at køre træt. Selv efter rigtig meget motion "køre" den videre hjemme
og er længe om at falde ned igen.

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 17:11

> [...]
> være svær at køre træt. Selv efter rigtig meget motion "køre" den videre
> hjemme og er længe om at falde ned igen.

Min brugslinie-schæfer har ingen krav om at blive kørt træt. Jeg kan
fortælle at for kort tid siden var den i pleje i fire dage = nul motion og
aktivering. De jeg hentede den var jeg halvforkølet og havde næste fire dage
kun overskud til en meget kort tur hver dag. Derefter fik jeg rigtig
influenza med feber hvor hunden slet ikke kom udenfor grunden i måske også
fire dage. Uanset dette var den fuldstændig lige så rolig når den var inde,
som altid. Når den var ude i haven kunne den som altid tage sig nogle
ordentlige ture, hun er faktisk god til at aktivere sig selv i haven.

Hun kan altid falde ned øjeblikkeligt efter at have været i fuld aktivitet.
Jeg kan sige "læg dig", og så ligger hun kort tid efter og slappe af med
snuden hen ad jorden.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-02-06 17:24

Søren LH skriblede bla:
> Min brugslinie-schæfer har ingen krav om at blive kørt træt.

Nej det er en skrøne.
Schæferen tilpasser sig det tempo der bestemmes af ejeren og det uden
problemer.

Der kan da gå dage hvor jeg ikke gider gå lange ture osv så tager min da
bare en slapper enten i hundegård eller foran brændeovnen.
Det er en dejlig race der ikke som nogen tror kræver meget aktivering.
Men selvfølgelig elsker den da som andre hunde at blive rørt.

Min er forøvrigt B "menneske" og gider under ingen omstændigheder at blive
vækket før kl 9-10.00 formiddag
Det har den også lært af mig utroligt hvad en schæfer kan lære.

--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 24-02-06 07:15

> [...]
> styrbar når hun er inde. Men jeg gør også det der skal til. LH siger hun
> vil have en hund hun vil "bruge", så vil jeg da klart anbefale en

mit indtryk er også, at brugslinierne er mere stabile rent psykisk, da mange
udstillingslinier kører mere på udseendet end psyken, som er meget vigtig i
brugslinien.
det er ofte noget jeg hører og ser, blandt mange racer.
jeg ved ikke om mentaltest er obligatorisk blandt schæferne ved godkendelse
til avl?
men det er ihvertfald et godt redskab at have når man skal ud og vælge
opdrætter og hvalp.
psyken er absolut noget der kan gå i arv.

mvh. marie

Fra : Ulla

Dato : 24-02-06 09:40

> [...]
> opdrætter og hvalp.
> psyken er absolut noget der kan gå i arv.

Lige en til Marie
Altså du burde da vide at man ikke kan udstille en hund med dårlig psyke,
altså vi udstillere avler hunde der både er sunde og psykisk raske hunde.
Ulla

Fra : fam. Ager

Dato : 24-02-06 10:17

"Ulla" <kennel@samolon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> altså vi udstillere avler hunde der både er sunde og psykisk raske hunde.

ulla!, det var ikke en generalisering af samtlige racer,og samtlige
opdrættere.
men specielt brugshundene. hvad der angår mynderne skal jeg ikke udtale mig
om.
og med hensyn til "min" race, er der mentalttest, som jeg egentlig synes
burde være obligatorisk for alle racer, før de ingår i avl. men det kan nok
diskuteres som så meget andet.
og med hensyn til sundhed og psyke, så synes jeg da ofte at jeg støder på
folk der vil avle på hunde der både lider af det ene og det andet, som måske
ikke er grunlag for avlsforbud, men alligevel kan gå i arv, både mentalt og
fysisk. (allergier er en af dem, som kan gå i arv)
så det er da en tillidssag at skulle vælge opdrætter, om det så er udstiller
eller brugshundefolk.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 17:04

"Ulla" <kennel@samolon.dk> skrev i en meddelelse

> Altså du burde da vide at man ikke kan udstille en hund med dårlig psyke,

Jeg må bruge Winthers ord: Det er noget af en påstand du kommer med
der......

> altså vi udstillere avler hunde der både er sunde og psykisk raske hunde.

I øvrigt er en god psyke hos forældredyr jo ingen garanti for god psyke hos
alle hvalpe.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 24-02-06 17:19

> jeg ved ikke om mentaltest er obligatorisk blandt schæferne ved
> godkendelse til avl?

Både mentaltest og hvalpetest er meget lidt udbredt blandt schæfere.

> men det er ihvertfald et godt redskab at have når man skal ud og vælge
> opdrætter og hvalp.
> psyken er absolut noget der kan gå i arv.

Mange er modstander af disse test fordi de vildleder mere end de vejleder.
Spørgsmålet er hvor meget mentaltesten viser af hundens medfødte psyke, og
hvor meget den viser af den prægning hunden har fået. Og hvad angår
hvalpetesten oplever mange afvigende resultater efter hvem der har foretaget
hvalpetesten.

Mvh
Søren

Fra : Coppi

Dato : 24-02-06 06:53

"Hej LH

Du skal ikke være bange for, at du ikke slår til som kvinde.
Jeg har godt nok ikke haft shæfere, men rottweilere i over 20 år, der i
blandt 2 hanner, men et meget bestemt sind.
Men med kærlighed og fasthed kan man sagtens magte dem.
De shæfertæver jeg har kendt har virket meget bløde, hvad rottweilertæver
også er.
Vi har altid haft en af hver og jeg foretrækkerhelt klart hannernes
temperament.
Så det skal du ikke være bange for.

coppi