Summa: "Udlæg medarbejder" burde være et p~
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 22-02-06 10:25

Jeg har brugt kontoen 58910 "Udlæg medarbejder" nogle gange, men opdager nu
at den står som et aktiv... hvordan kan det lade sig gøre? - det er jo en
kortfristet gæld, som virksomheden skylder en medarbejder, så kontoen burde
være et passiv?

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 22-02-06 10:51

Hans Jakobsen" <pianoguyNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:43fc2de6$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...> Jeg har brugt
> [...]
> at den står som et aktiv... hvordan kan det lade sig gøre? - det er jo en
> kortfristet gæld, som virksomheden skylder en medarbejder, så kontoen

Nu kender jeg ikke SS, men "Udlæg medarbejder" kan forstås på 2 måder :
"Udlæg FOR Medarbejder" (f.eks.hvis han får leveret en privat
opkrævningspakke på virksomhedens adresse), eller "Udlæg AF Medarbejder"
(færgebillet osv).

Kan de omkringliggende konti ikke give ide om det er det ene eller det andet
?

Nico

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 22-02-06 14:16

Ja, i kontoplanen står den under gruppen "Likvide beholdninger", hvilket
indikerer at den skal opfattes som et udlæg FOR en medarbejder.
Hvis kontoen virkelig skal opfattes sådan, så undrer det mig at der ikke er
en konto for "Udlæg AF medarbejder".
Hvor ofte lægger en virksomhed penge ud FOR en medarbejder? - min oplevelse
er at det langt oftere går den anden vej: at en medarbejder har lagt penge
ud for virksomheden (indkøb over nettet på privat kreditkort, benzin til
firmabilen, etc).

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Nico de Jong

Dato : 23-02-06 07:39

> [...]
> ud for virksomheden (indkøb over nettet på privat kreditkort, benzin til

Det er ret logisk.
For at kunne bogføre noget, skal man have et bilag. Og så længe en
medarbejder har lagt noget ud, er der godt nok et bilag, men det ligger hos
medarbejderen. Det bliver først et bilag når han afleverer f.eks. sin
rejseafregning, og så er de pludselig ikke et (ikke-bogført) udlæg mere, men
en rejseomkostning.
Den er lidt kringlet, ikk' ?
Jeg er dog enig med dig i at kontobetegnelsen kunne forbedres

Nico

Fra : Claus Agerskov

Dato : 24-02-06 11:47

Hans Jakobsen wrote:

> Hvor ofte lægger en virksomhed penge ud FOR en medarbejder?

Det er da ikke ualmindeligt, at medarbejdere får et udlæg til dækning af
forventede rejseomkostninger eller indkøb i mindre omfang.

Her vil der så ligge et udlægsbilag i kassen, som så bogføres.

Hvis udlægget er så kortvarigt, at medarbejderen kommer tilbage med
regning/faktura og overskydende penge inden kasserapporten skrives, kan
udlægsbilaget blot destrueres, da indkøbet blot vil fremstå som sket
direkte fra kassen.

Eller er jeg helt galt på den?

De herligste hilsner