kvaliteten af stålflasker
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 15-02-06 12:29

Hej NG!

Er der nogle der har erfaringer med kvaliteten af stålflasker?

Faber, Aircon, Luxfer (kun alu??), Eurocylinders, Aqualung, Scubapro og hvad
de alle sammen hedder.

Der findes en del forskellige producenter, men er der nogle der har
erfaringer/overblik over kvaliteten af de forskellige?

Eks. hvor meget tærer de, holder overfladebehandlingen og har vægten noget
at gøre med om det er god eller dårlig stål.

Jeg har ladet mig fortælle at Faber havde nogle serier hvor lakken skallede
meget af i bunden af flaskerne, men er det noget der er kommet styr på?
Desuden har jeg hørt at tunge flasker ofte er af ringere stålkvalitet, så de
lettere tærer indvendigt, er dette rigtigt?

Tak for hjæpen.
MVH
Morten Mandrupsen

Fra : NI

Dato : 16-02-06 07:33

> Er der nogle der har erfaringer med kvaliteten af stålflasker?
>
> Faber, Aircon, Luxfer (kun alu??), Eurocylinders, Aqualung, Scubapro og
> hvad de alle sammen hedder.

Jeg har dykket med faber i mange år og Aircon de sidste to. Begge har været
rigtig gode. Ingen rust mm. Gode anbefalinger herfra.

Niels

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-02-06 08:47

I 1998 kom der en sending Faber flasker til landet som var mildest talt
ringe. Primært drejede det sig om 10L flasker, men problemet er også set på
15L. Overfladebehandlingen var porøs, så det betød at under flaskefødder
boblede malingen lystigt op pga rustdannelse. Jeg kørte en sag på et sæt
flasker hos forbrugerstyrelsen, da mine og en kammerats flasker havde
boblende maling efter 5 måneders brug.
I første omgang afgjorde forbrugerstyrelsen at butikken der havde solgt
produktet skulle lade flaskerne male om. Jeg krævede at få ombyttet til nye,
eller få returneret mine penge.
De blev ommalet, men jeg brugte dem ikke fra de kom tilbage i 1999 pga
udlandsophold.
Der blev de opbevaret indendørs i opvarmet lokale.
Da jeg returnerede i 2000, trak jeg flaskefødderne af og konstaterede at den
nye maling ligeledes havde boblet mens flaskerne var opbevaret.

Jeg bad forbrugerstyrelsen om at genåbne sagen og fornyede mit krav om
erstatningsflasker. De sendte dem til undersøgelse hos Force, der i deres
uendelige visdom konstaterede at der ganske rigtigt var tæring under
flaskefoden. Men at hvis man efter hvert brug havde adskildt flaskerne,
omhyggeligt skyllet og tørret under fødderne, så havde denne tæring
sandsynligvis været undgået.
På dette grundlag blev sagen droppet fra forbrugerstyrelsens side...

Moralen af denne historie må være, at der er alt muligt grund til at se sig
grundigt for og benytte ethvert pressions middel til rådighed hvis man
render ind i et dykkerprodukt som svigter. For de officielle kanaler er
nogle frygtelige klaphatte.

Ethver fabrikant kan sende noget lort på markedet, det sker jævnligt. Uanset
deres tidligere anseelse, så skal man holde grundigt øje med sagerne i
garanti perioden.

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning