/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Ombygning af ældre campingvogn
Fra : Tobias Larsen


Dato : 14-02-06 15:12

Jeg kører jeg motocross på hyggeplan og skal i den forbindelse
trnasporterer min motocross cykel, mit udstyr, værktøj,
olie/brændstof osv frem og tilbage når jeg skal ud og køre.

Jeg har så gået og kigge på både kassebiler og lukkede trailere,
jeg syntes bare ikke jeg vil give afkald på min benzinøkonomiske
Renault 19 1.4 i det daglige, og derfor er en kassebil lidt ude af
billedet. En lukket trailer kunne også være fin jeg syntes bare de
koster alt for meget i forhold til hvad man får.

Derfor har jeg nu fået den idé at finde en ældre campingvogn til en
10-15.000.- gerne en med noget grimt interiør og så bygge den om.
Helt konkret skal den strippes for det meste af indmaden, således at
kun koge/vask og det forreste spise/sove arrangement er tilbage.
Derefter skal der laves noget skufe/reol system til diverse småting
som reservedele og udstyr.

MEN! Det store problem bliver at få cyklen ind i vognen, kan man lave
døren bredere? Eller(den løsning jeg er mest lun på) skal jeg ud i
noget med at lave et ekstra hul ved/under det nuværende bagvindue,
således at jeg kan få maskinen den vej ind i vognen.


Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.

Tobias Larsen


 
 
Per (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 14-02-06 17:32

Det er måske en god ide ......... men tænk at i de fleste campingvogne er
møblementet med til at holde lofter og vægge i rigtig stilling. Så hvis du
fjerner det meste i CV'en vil det være en ret ustabil vogn at køre med. Med
mindre du køber en CV med stålskelet eller selv monterer noget lignende.

Hilsen Per.



Jesper Hedegaard (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-02-06 18:00


"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:43f205cb$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det er måske en god ide ......... men tænk at i de fleste campingvogne er
> møblementet med til at holde lofter og vægge i rigtig stilling. Så hvis du
> fjerner det meste i CV'en vil det være en ret ustabil vogn at køre med.
> Med mindre du køber en CV med stålskelet eller selv monterer noget
> lignende.
>
> Hilsen Per.
>

Og få liiiige vejet såd'n ældre cv før du køber den - der er rigtigt mange
tilfælde, hvor egenvægten er langt højere end papirerne angiver. Fugt og
"optimistiske" angivelser fra fabrikkerne er nok den hyppigeste årsag -
somme tider hører vi her i nyhedsgrupper om lykkelige nye ejere af ældre
cv'er, der opdager at den pæne vogn så galt er overvægtig uden noget som
helst udstyr i vognen.....og så har du pludseligt slet ikke frivægt til at
transportere cyklen og alt grejet. Heller ikke selv om du fjerner nogle af
de medfødte møbler - husk de er konstrueret til at veje mindst muligt (trods
alt).

Af brugte vogne kan jeg kun lige komme i tanke om Knus's Sport&Fun, der
kunne egne sig. Den er relativt kort, med opklapbar dobbeltseng i forenden,
toilet til højre i midten, køkken bagerst højre og en 2-mands siddegruppe i
venstre side.
Det smarte er at siddegruppen faktisk meget let kan tages ud - uden værktøj.
Samtidig har du døren i bagenden af vognen - en overbred dør. Lasteevnen
ligger oppe over 300 kg - og der er kraftige øjer i gulvet - netop til
fastspænding af f.eks. en motorcykel.
Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Tobias Møller Larsen (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Tobias Møller Larsen


Dato : 14-02-06 23:21


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote in message
news:43f20c90$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Og få liiiige vejet såd'n ældre cv før du køber den - der er rigtigt mange
> tilfælde, hvor egenvægten er langt højere end papirerne angiver. Fugt og
> "optimistiske" angivelser fra fabrikkerne er nok den hyppigeste årsag -
> somme tider hører vi her i nyhedsgrupper om lykkelige nye ejere af ældre
> cv'er, der opdager at den pæne vogn så galt er overvægtig uden noget som
> helst udstyr i vognen.....og så har du pludseligt slet ikke frivægt til at
> transportere cyklen og alt grejet. Heller ikke selv om du fjerner nogle af
> de medfødte møbler - husk de er konstrueret til at veje mindst muligt
> (trods alt).
>
> Af brugte vogne kan jeg kun lige komme i tanke om Knus's Sport&Fun, der
> kunne egne sig. Den er relativt kort, med opklapbar dobbeltseng i
> forenden, toilet til højre i midten, køkken bagerst højre og en 2-mands
> siddegruppe i venstre side.
> Det smarte er at siddegruppen faktisk meget let kan tages ud - uden
> værktøj. Samtidig har du døren i bagenden af vognen - en overbred dør.
> Lasteevnen ligger oppe over 300 kg - og der er kraftige øjer i gulvet -
> netop til fastspænding af f.eks. en motorcykel.
> Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....
> --
> ---------------
> Jesper Hedegaard

Den sport fun har faktisk det jeg søger, den er bare MEGET pebret ifht mit
budget.
De vogne jeg har kigget på har være i klassen 10 til aller højst 20.000,
dertil kommer så en ombygning.
Knaus'en er heller ikke liiige så optimal at spænde bagefter en Renault 19
1.4 den vejer 850 og bilen må kun trække 950.
Desuden har jeg som det ser ud nu ikke behov for toilet/bade faciliteter i
vognen.

Jeg har kigget lidt på vogne i denne kategori kortlink.dk/2es6
http://bilbasen.dk/camping/brugte/show.asp?id=229272&page=3&area=3
og generelt den årgang/pris. Men er de for komplicerede at bygge om?

Angående vægt hvad kan man så konkret gøre? Lave en slutseddel der er
betingget af at vognen overholder de angivne vægt tavler inden for en margin
på ~5%, køber betaler vejningen?

Tobias



Jesper Hedegaard (14-02-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 14-02-06 23:57


"Tobias Møller Larsen" <tobias.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43f257cc$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote in message
> news:43f20c90$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Og få liiiige vejet såd'n ældre cv før du køber den - der er rigtigt
>> mange tilfælde, hvor egenvægten er langt højere end papirerne angiver.
>> Fugt og "optimistiske" angivelser fra fabrikkerne er nok den hyppigeste
>> årsag - somme tider hører vi her i nyhedsgrupper om lykkelige nye ejere
>> af ældre cv'er, der opdager at den pæne vogn så galt er overvægtig uden
>> noget som helst udstyr i vognen.....og så har du pludseligt slet ikke
>> frivægt til at transportere cyklen og alt grejet. Heller ikke selv om du
>> fjerner nogle af de medfødte møbler - husk de er konstrueret til at veje
>> mindst muligt (trods alt).
>>
>> Af brugte vogne kan jeg kun lige komme i tanke om Knus's Sport&Fun, der
>> kunne egne sig. Den er relativt kort, med opklapbar dobbeltseng i
>> forenden, toilet til højre i midten, køkken bagerst højre og en 2-mands
>> siddegruppe i venstre side.
>> Det smarte er at siddegruppen faktisk meget let kan tages ud - uden
>> værktøj. Samtidig har du døren i bagenden af vognen - en overbred dør.
>> Lasteevnen ligger oppe over 300 kg - og der er kraftige øjer i gulvet -
>> netop til fastspænding af f.eks. en motorcykel.
>> Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....
>> --
>> ---------------
>> Jesper Hedegaard
>
> Den sport fun har faktisk det jeg søger, den er bare MEGET pebret ifht
> mit budget.
> De vogne jeg har kigget på har være i klassen 10 til aller højst 20.000,
> dertil kommer så en ombygning.
> Knaus'en er heller ikke liiige så optimal at spænde bagefter en Renault 19
> 1.4 den vejer 850 og bilen må kun trække 950.
> Desuden har jeg som det ser ud nu ikke behov for toilet/bade faciliteter i
> vognen.
>
> Jeg har kigget lidt på vogne i denne kategori kortlink.dk/2es6
> http://bilbasen.dk/camping/brugte/show.asp?id=229272&page=3&area=3
> og generelt den årgang/pris. Men er de for komplicerede at bygge om?
>
> Angående vægt hvad kan man så konkret gøre? Lave en slutseddel der er
> betingget af at vognen overholder de angivne vægt tavler inden for en
> margin på ~5%, køber betaler vejningen?
>
> Tobias
>
Ja - den med en aktuel vejning kan være lidt svær - både hos forhandlere og
private. Men hvis ikke sælger vil være med til at få cv'en vejet ku man jo
let mistænke ham for at - mindst - ha en mistanke om at det ikke er helt
godt med vægten.

Og skal jeg forstå det du skriver som at din Renault har en egenvægt på 850
og må trække 950 kg ? Så håber jeg du har B/E-kørekort - eller må du kun
køre med 800 kg totalvægt - med bremser !
Een ting er hvad bilen må trække - en anden er hvad dit kørekort gælder til;
regelen er bilens egenvægt + 50 kg er den totalvægt, du må trække på et alm.
B kørekort. Selvf forudsat at den samlede vogntogsvægt ikke overstiger 3.500
kg. Men hvis den trækkende bils totalvægt er op til 3.500 kg må du altid
trække en hænger på 750 kg totalvægt på dit kat B kørekort - selvom
vogntogsvægten så overstiger 3.500 kg.
Forvirret - så følg med i næste afsnit. Det er det, hvor vi indfører flere
(tillempede) EU-regeler

Se evt her: http://www.campingferie.dk/sommerkaravanen/be.asp for en
forklaring af regelerne - læg mærke til at der ingen steder bruges "faktisk
vægt" - altså må man ikke køre med en anhænger, der har større tilladt
totalvægt end dit kørekort tillader i den aktuelle sammenkobling, blot du
ikke læsser den til en faktisk vægt større end du må køre med.

Jeg kan sgu godt forstå at autocampere er ved at blive populære trods
priserne. Der skal man da kun ta hensyn til de 3.500 kg totalvægt, pappet
normalt gir lov til

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Per Henneberg Kriste~ (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-02-06 08:43


"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:43f2603b$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Og skal jeg forstå det du skriver som at din Renault har en egenvægt på
> 850 og må trække 950 kg ? Så håber jeg du har B/E-kørekort - eller må du
> kun køre med 800 kg totalvægt - med bremser !
> Een ting er hvad bilen må trække - en anden er hvad dit kørekort gælder
> til; regelen er bilens egenvægt + 50 kg er den totalvægt, du må trække på
> et alm. B kørekort. Selvf forudsat at den samlede vogntogsvægt ikke
> overstiger 3.500 kg. Men hvis den trækkende bils totalvægt er op til 3.500
> kg må du altid trække en hænger på 750 kg totalvægt på dit kat B
> kørekort - selvom vogntogsvægten så overstiger 3.500 kg.
> Forvirret - så følg med i næste afsnit. Det er det, hvor vi indfører flere
> (tillempede) EU-regeler

Jeg er forvirret! Det skyldes din lange forklaring med forkert
indledningsinfo :). Du mener at han må køre 900 kg totalvægt med bremser, og
ikke 800.

>
> Se evt her: http://www.campingferie.dk/sommerkaravanen/be.asp for en
> forklaring af regelerne - læg mærke til at der ingen steder bruges
> "faktisk vægt" - altså må man ikke køre med en anhænger, der har større
> tilladt totalvægt end dit kørekort tillader i den aktuelle sammenkobling,
> blot du ikke læsser den til en faktisk vægt større end du må køre med.

Politiet tillader 7% overskridelse af vægtgrænserne i både Tyskland og
Danmark uden at det giver bøde. Blot til info for dem der kører 88 km/t på
landevejen og stadig undgår en bøde :)

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (15-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-02-06 08:48


"Tobias Larsen" <tobias.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1139926314.930476.89820@g44g2000cwa.googlegroups.com...

> Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.

Du skal så vidt muligt sørge for at maskinen står over akslen for at
forhindre vogntoget i at gå i slyng. Og den skal spændes fast.

Placerer du den for langt fremme får du for meget vægt på bilen, hvilket
løfter forhjulene på bilen. Omvendt, hvis du placerer den for langt bagude
løfter du bagenden på bilen og MC´en fungerer som et pendul, der leger med
både dig og din bils liv (og andre trafikanters).

De 100+ kg MC´en vejer er mange kg at anbringe på et sted i en campingvogn -
det egner en autocamper sig bedst til.

--
Per, Esbjerg



Søren (27-02-2006)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 27-02-06 13:56

>Derfor har jeg nu fået den idé at finde en ældre campingvogn til en
>10-15.000.- gerne en med noget grimt interiør og så bygge den om.
>Helt konkret skal den strippes for det meste af indmaden, således at
>kun koge/vask og det forreste spise/sove arrangement er tilbage.
>Derefter skal der laves noget skufe/reol system til diverse småting
>som reservedele og udstyr.

Det første er ikke noget problem, en vogn i den vægt- og pris- klasse du har
angivet max 900 kg. indeholder kun køkken, sovepladser og skabe. Så mangler
du bare skufferne
Er du helt sikker på at en motor cykel ikke kan gå ind igennem døren, hvis
du er lidt kreativ ? Evt. tager forhjulet af. Husk at spænde cyklen godt
fast, og lige over akslen.
Du får højest sansynligt ridset vognen godt grundigt indv., men det må du så
leve med.



steen-h@post8.tele.d~ (01-03-2006)
Kommentar
Fra : steen-h@post8.tele.d~


Dato : 01-03-06 20:23


Tobias Larsen skrev:

> Jeg kører jeg motocross på hyggeplan og skal i den forbindelse
> trnasporterer min motocross cykel, mit udstyr, værktøj,
> olie/brændstof osv frem og tilbage når jeg skal ud og køre.

> Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.
>
> Tobias Larsen

Prøv evt at kontakte EP-caravanservice ved Herning. Han gør meget i
ophug og salg af brugte vogne.

mvh
Steen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste