/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
nye formål
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 12-02-06 12:59

Er jeg den eneste der tænker: Intet på skrift kan ændre min undervisning
til noget, jeg finder uhensigtsmæssigt for mine elever?

Mvh Thomas

 
 
Jacob Tranholm (12-02-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Tranholm


Dato : 12-02-06 14:20

Thomas Smedebøl skrev:
> Er jeg den eneste der tænker: Intet på skrift kan ændre min undervisning
> til noget, jeg finder uhensigtsmæssigt for mine elever?
>
> Mvh Thomas

Langt hen ad vejen deles dit synspunkt garanteret af alle lærere, men vi
har også et lovgrundlag for vores virksomhed som lærere, og vi er nødt
til også at forholde os til lovgivningen. At vi så udmærket ved, at
lærere og forældre ikke har nogen som helst mulighed for at "give
eleverne kundskaber og færdigheder" uden en aktiv deltagelse fra eleven
i læringsprocessen, gør denne del af lovgivningen uopfyldelig... Hvor
den nuværende formulering om at "fremme elevernes tilegnelse af
kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer" er mere
realistisk opfyldelig.

Så mit svar på dit spørgsmål er: Som lærere skal vi leve op til og
overholde folkeskoleloven, men når den konkrete formulering strider imod
al fornuft, kan vi blive nødt til også at fortolke tænkningen bag
formuleringen. - Men vi har stadig ikke set den endelige lovændring, og
politikerne kan stadig nå at lave forandringer (selvom Haarder ifølge
"Folkeskolen" (10/2-2006) tilsyneladende ikke mener, at der er behov for
ændringer).

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Yndlingscitat: "Observation statements and statements of experimental
results are always interpretations of the facts observed." [Karl R. Popper]

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste