Regler for øreafrunding
Fra : Claus Agerskov

Dato : 08-02-06 12:22

NÃ¥r man udregner rabatter og moms samt omregning mellem valutaer sker der
ofte det, at beløbet ikke passer i hele antal ører.

Hvordan afrundes disse?
A. Man må selv vælge
B. Skal rundes op
1,234 -> 1,24
2,345 -> 2,35
3,456 -> 3,46
C. Skal rundes ned (fjerner fra og med den tredje decimal)
1,234 -> 1,23
2,345 -> 2,34
3,456 -> 3,45
D. Afrundes efter matematiske principper, hvor 0,005 og højere rundes op:
1,234 -> 1,23
2,345 -> 2,35
3,456 -> 3,46

Og hvordan med negative tal?

De herligste hilsner

Fra : Holst

Dato : 08-02-06 12:30

Claus Agerskov wrote:

> D. Afrundes efter matematiske principper, hvor 0,005 og højere rundes op:
> 1,234 -> 1,23
> 2,345 -> 2,35
> 3,456 -> 3,46

Jeg afrunder efter matematiske principper.

> Og hvordan med negative tal?

På samme måde.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-02-06 00:12

Claus Agerskov wrote:
> D. Afrundes efter matematiske principper, hvor 0,005 og højere
> rundes op: 1,234 -> 1,23
> 2,345 -> 2,35
> 3,456 -> 3,46
>
> Og hvordan med negative tal?
>
> De herligste hilsner
> --

Dog ved momsafregninger og andre skatteanførelser etc. regnes der kun i hele
kroner. Om man dér runder op eller ned er uvæsentligt. Jeg gør det altid i
min favør. Det er der aldrig nogen, der har protesteret. Man smiler
hulsageligt.
Karsten H. Jensen