[VB6] ListView
Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 13-06-01 21:32

Hej NG

Nogle spørgsmål omkring ListView objectet

Under View = lvwReport
1: Er det ikke muligt at ændre baggrunds farve pr. celle?
2: Hvordag kan tekst width i en celle beregnes og derefter sætte kollonnens
bredde med?

Mvh Johnny

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 13-06-01 22:59

Johnny Emde Jensen skrev:
> Nogle spørgsmål omkring ListView objectet
>
> Under View = lvwReport
> 1: Er det ikke muligt at ændre baggrunds farve pr. celle?

Det tror jeg ikke... men jeg er ikke 100% sikker... (mest fordi jeg bruger
VB5)

> 2: Hvordag kan tekst width i en celle beregnes og derefter sætte
kollonnens
> bredde med?

En lidt "lusket" måde er at sætte alle font-properties på f.eks. din form
(eller en picturebox) til det samme som de er i din ListView...
Så kan du bare skrive Me.TextWidth(txt)...

Så skal du selvfølgelig også lige huske at plusse et tal for bredden af
ikonet (hvis du bruger det).

- Bjarke Walling Petersen

Fra : news.tele.dk

Dato : 14-06-01 09:48

Hej Johnny,

Den hurtige måde vil være at du laver en lille .BMP fil, på 34 x 34 pixels
hvor de øverste 17 pixel har en farve og de nederste 17 pixels har en anden
farve.

Derefter sætter du Listviewets Picture property til det billede du har lavet
og PictureAlignment til lvwTile fx :

LV.View = lvwReport
LV.Picture = LoadPicture(App.Path & "\LVBG.BMP")
LV.PictureAlignment = lvwTile

Jeg har også en anden måde hvor billedet bliver lavet runtime, men er en del
mere omfattende.

mvh
Niels

Fra : Johnny Emde Jensen

Dato : 14-06-01 23:18

Hej Niels

Tak for din idé - den kan ikke lige benyttes her, men får benyttelse andet
sted...

Jeg kan ikke på forhånd vide hvilken hel række der f.eks. skal have en anden
farve. Det bestemmes udfra nogle tal i en kollonne, hvis tallet f.eks. er
negativt skal baggrundsfarve ændres...

Johnny

Fra : Niels Krogh

Dato : 15-06-01 10:01

Okay, pudsigt nok er der lige kommet et eksempel på Planet Source Code hvor
baggrunden bliver generet på basis af en værdi - på at check linket

http://www.planet-source-code.com/vb/default.asp?lngCId=24076&lngWId=1

Fra : Carsten Suurland

Dato : 19-06-01 08:49

Hej Johnny

Hvis du skal lave noget "fornuftigt" i forbindelse med manipulation af et
listview, vil du gøre dig selv en tjeneste hvis du kigger på de forskellige
VB-sites og lærer lidt om subclassing.
Med subclassing kan du gøre stort set alt hvad du vil med en kontrol, da du
(dit program) modtager windows-messages nden windows får lov til at behandle
dem...

Kan ikke huske www'en på den, men prøv at lav en søgning efter "Common
Control Replacement Project" også kaldet CCRP...

De har nogle gode eksempler på hvad du kan lave med subclassing..., specielt
"Brad Martinez" har styr på subclassing

/Carsten Suurland