Ordinaltyper
Fra : Søren Sohl

Dato : 13-06-01 20:03

Hvem vil give en nybegynder en rigtig god forklaring på, hvad ordinaltyper
er? Ikke hvilke, men hvordan man forklarer dem. Koffmans version er lidt for
svær at forstå.

Søren

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 13-06-01 22:41

"Søren Sohl" <0031sps@but.auc.dk> wrote
> Hvem vil give en nybegynder en rigtig god forklaring på, hvad ordinaltyper
> er? Ikke hvilke, men hvordan man forklarer dem. Koffmans version er lidt
> for svær at forstå.

Så vidt jeg er orienteret er ordinaltyper typer i en bestemt orden. Dvs.
hvis du har en række tal af typen integer, så er der til hvert tal en unik
nabo - det første og sidste tal er dog undtaget. Integer er derfor en
ordinaltype. Real er f.eks. ikke en ordinaltype, fordi du altid kan finde et
tal mellem to tal.

Eksempel på ordinaltypen integer:
2 - dens naboer er altid bestemt ved 1 og 3.

Havde vi haft en real:
2 - her er der jo uendelig mange tal mellem f.eks. 2 og 3 - f.eks. 2.2.

Et andet eksempel på en ordinaltype er typen Char. Dette er en ordinaltype,
der repræsenterer et bogstav eller en karakter - deraf CHARacter. Her skal
man se på ASCII tabellen, hvor bogstaverne er indexeret ved tal, derfor kan
man bruge indexet som sammenligningsgrundlag.

En anden meget brugt type er boolean.

/Søren