Typisk størrelse på vandvarmer
Fra : Puk

Dato : 31-01-06 20:55

Hej alle,

Vi skal have os en ny varmtvandsbeholder. Men hvor stor skal sådan en helst
være, for at dække behovet for en almindelig en-families bolig?

Den gamle vandvarmer er ikke ret stor og da vi planlægger nyt badeværelse
med blandt andet badekar, så er vi godt klar over, at vi skal ud i noget
større end det vi har idag. Spørgsmålet er blot, hvor meget større.

Kan nogen hjælpe med den typiske størrelse på en varmtvandsbeholder?

Mange hilsner
Puk

Fra : Max

Dato : 31-01-06 21:40

Hej Puk

> Vi skal have os en ny varmtvandsbeholder. Men hvor stor skal sådan
> en helst være, for at dække behovet for en almindelig en-families
> bolig?

Hvordan fyre du boligen op ?

Mvh Max

Fra : Puk

Dato : 01-02-06 21:34

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Puk

> Hvordan fyre du boligen op ?

Vi bruger udelukkende brændeovn. Vi har tidligere haft elradiatorer, men de
var gamle og det var sindsygt dyrt. Vi købte derfor en ny god brændeovn, og
fyrer nu udelukkende med den.

Mang hilsner
Puk

Fra : Max

Dato : 02-02-06 00:51

Hej Puk

> Vi bruger udelukkende brændeovn. Vi har tidligere haft elradiatorer,
> men de var gamle og det var sindsygt dyrt. Vi købte derfor en ny god
> brændeovn, og fyrer nu udelukkende med den.

Ok, så kan jeg godt se at en gennemstrømningsvandvarmer ikke
er en option for jer.

Mvh Max

Fra : Preben Bohn

Dato : 01-02-06 08:36

Puk wrote:
> [...]
> med blandt andet badekar, så er vi godt klar over, at vi skal ud i noget
> større end det vi har idag. Spørgsmålet er blot, hvor meget større.

Det er nok jer selv der bedst kan klarlægge dét spørgsmål. Nu siger du
ikke noget om det er el, gas, olie, etc (ellere mere vigtigt hvor mange
watt i bruger til at varme vandet op med) men hvis I skal fylde et
badekar op og I ikke kan varme vandet hurtigt nok op, så skal
vandvarmeren dimensioneres efter hvor stort badekarret er (under
antagelse af at der ikke går nogen i brusebad lige før og hvor
varmt vand i normalt bruger.

Vi har en 30L varmtvandsbeholder (el) ved 55 grader til to personer
(intet badekar); om ikke andet bliver man tvunget til at spare på vandet
om morgenen (og nu er der sikkert nogen der synes at 30L er alt for
meget)...

Bare for at pointere at det nok kommer meget an på jeres egne behov...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Henning Lund

Dato : 01-02-06 10:51

Preben Bohn <nospam@nospam.com> skrev:

> [...]
> (intet badekar); om ikke andet bliver man tvunget til at spare på
> vandet om morgenen (og nu er der sikkert nogen der synes at 30L er

Tværtimod, en 30L er ikke meget bevendt hvis man er mere end 1 person i
husstanden.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-02-06 11:56

Henning Lund wrote:
> Tværtimod, en 30L er ikke meget bevendt hvis man er mere end 1 person i
> husstanden.

Det er såmænd bare et spørgsmål om tilvænning... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Max

Dato : 01-02-06 12:10

Hej Preben

> Det er såmænd bare et spørgsmål om tilvænning... :)

Det må vel nærmere være AF-vænning :)

Mvh Max
Der ikke vil undvære sin gennemstrømningsvandvarmer :)

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-02-06 12:48

Max wrote:
> Det må vel nærmere være AF-vænning :)

Jeps. Der er ingen tvivl om at man sagtens kan nå at gå i bad 2
personer med 30l varmt vand, men man husker da at slukke når man sæber
sig ind/vasker hår. Men som sagt er det jo en god måde at spare
vand/energi på (en bedre måde mht. energi ville være ikke at bruge el)...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-02-06 12:14

Næseklemme ?
mvh Ebbe

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 01-02-06 17:49

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse news:43e093cc$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er såmænd bare et spørgsmål om tilvænning... :)

og hvilken tem. den står på ....

Fra : Sidse

Dato : 01-02-06 11:26

"Puk" <walnut@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> større end det vi har idag. Spørgsmålet er blot, hvor meget større.
>
> Kan nogen hjælpe med den typiske størrelse på en varmtvandsbeholder?

Vores er på 110L til 2 personer, det mener jeg er passende.
Hvis vi brugte vores badekar mere en 2 gange om året vill den være for
lille, så ville jeg vælge 160l

Henrik

Fra : Anders Majland

Dato : 01-02-06 12:30

> Vores er på 110L til 2 personer, det mener jeg er passende.
> Hvis vi brugte vores badekar mere en 2 gange om året vill den være for
> lille, så ville jeg vælge 160l

Overvej også om solvarme kunne have interesse. Når beholderen alligevel skal
udskiftes bør det være muligt at få en rimelig tilbagebetalingstid

Tilfældigt link jeg kunne huske http://varmtvandfrasolen.dk/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-02-06 08:47

"Puk" <walnut@get2net.dk> wrote in

> Kan nogen hjælpe med den typiske størrelse på en varmtvandsbeholder?

Typisk ved jeg ikke. Vi købte bare et hus hvor der sad en i
forvejen... Og vi vil ikke bytte den til en mindre.

Vi har 160 L til to personer, men vi har meget tit overnattende
gæster - og så er det altså rart at kunne gå i bad allesammen
- og at der så er vand nok til at kunne gøre det hver for sig :)

Hvis den er ordentligt isoleret er der ikke det store spild fra
den. Den varme der evt. skulle stråle ud fra den vil trods alt
også bidrage til opvarmningen af huset.

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Puk

Dato : 02-02-06 16:30

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message

Tak for hjælpen alle sammen

> [...]
> gæster - og så er det altså rart at kunne gå i bad allesammen
> - og at der så er vand nok til at kunne gøre det hver for sig :)

Jeg er helt med på, som mange af jer er inde på, at det jo kommer an på
forbruget og hvor mange man er. Min tanke var blot, at når den nu skal
skiftes ud, så kunne vi jo lige så godt tænke os godt nok om til, at den
ikke var håbløst for lille.

Selvom vi kun er 2 idag, er det jo ikke umuligt, at vi bliver flere over
tid, og så er der også lige det der med overnattende gæster.

Mange hilsner
Puk