gulvkoldt og småbørn
Fra : Berith Thomsen

Dato : 31-01-06 15:49

hej gruppe
Vi bor i et hus hvor gulvet består af beton og direkte ovenpå ligger et
gammelt tyndt gulvtæppe. Her kan godt blive noget koldt om fødderne. Det har
ikke været et problem før, men nu har vi fået en datter der inden længe
begynder at kravle. Det er ikke muligt at lægge gulvvarme i huset. Huset er
opvarmet med brændeovn og elvarme. Kan man lægge noget nyt isolering og gulv
ovenpå eller vil det måske hjælpe med et tykkere gulvtæppe og noget
underlag? Hvad kan vi gøre for at få varmen.
venlig hilsen Berith

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 31-01-06 16:46

Berith Thomsen wrote:
> [...]
> ovenpå eller vil det måske hjælpe med et tykkere gulvtæppe og noget
> underlag? Hvad kan vi gøre for at få varmen.

Vi har selv et enkelt gulv hvor der er beton direkte under gulvtæppet.
Et tykt gulvtæppe hjælper en del, men hvis der ellers er plads til det
kan du godt lægge noget isolering+gulv oven på betonen. Vi har just
gjort dette i sommers i vores gamle ~16 kvm garage med 50 mm thermisol
gulvisoleringsplader, fugtspærre, spångulvplader, trinlydsdæmpende
skumplast og et tyndt laminat gulv. Det tager 1-2 weekender at lægge (vi
havde aldrig prøvet det før) og det har hjulpet _betydeligt_ på
komforten. Der skal naturligvis være plads i højden til det...

Hvis det er i hele huset, ville jeg nok ikke lægge thermisolplader som
"bærende" element. Hvis I selv vil lave det bør I nok rådføre jer med
nogle der ved noget omkring fugt og andre praktiske problemer mht. gulve.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Lars

Dato : 31-01-06 18:49

Berith Thomsen skrev:
> [...]
> ovenpå eller vil det måske hjælpe med et tykkere gulvtæppe og noget
> underlag? Hvad kan vi gøre for at få varmen.

Udover den allerede nævnte mulighed med tykkere gulvtæpper og isolering,
så er der jo også mulighed for at lægge elektrisk gulvvarme oven på
betonen og under et gulvtæppe. En dyr omgang hvis hele husets gang-og
opholdsarealer skal dækkes (sikkert også i eludgifter), men det kan lade
sig gøre.
F.eks. kan JO-EL Paquet gulvvarme lægges under trægulve og gulvtæpper
uden brug af spartelmasse, hvilket gøre det langt lettere at lægge for
folk selv. Tilslutningen til elsystemet skal naturligvis udføres af
fagfolk.

Lars

Fra : René Sørensen

Dato : 31-01-06 23:45

I kan evt lægge nogle fermacell gulv elementer som er en sandwitch af
ekspanderet polystyren og fiber gips. Er 40 eller 50 mm tykke.

De har også tilsvarende til vægge som man kan klæbe op med noget
fliseklæb-agtigt mørtel. Jeg har lige beklædt halvdelen af min kælder med
dem med fremragende resultat.

René