/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Tankpistol - hvordan virker de?
Fra : ThomasB


Dato : 30-01-06 23:23

Hej.

Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?

Hvordan kan de selv finde ud af at slå fra, når tanken er ved at være fyldt?

Måler de tryk?

Mvh Thomas



 
 
Martin Kaltoft (30-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Kaltoft


Dato : 30-01-06 23:59

> Hvordan kan de selv finde ud af at slå fra, når tanken er ved at være
> fyldt?

Jeg mener at have set et lille "rør" i undersiden af tankstudsen, jeg kunne
forestille mig at den stopper når der kommer væske op i det...

--
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft

ThomasB (31-01-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 31-01-06 00:12


"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43de9a3f$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hvordan kan de selv finde ud af at slå fra, når tanken er ved at være
>> fyldt?
>
> Jeg mener at have set et lille "rør" i undersiden af tankstudsen, jeg
> kunne
> forestille mig at den stopper når der kommer væske op i det...

Ja, jeg havde også en lumsk mistanke om, at det lille rør havde en funktion




Max (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 31-01-06 00:07

Hej Thomas

> Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?

http://auto.howstuffworks.com/question25.htm

Mvh Max



ThomasB (31-01-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 31-01-06 00:13

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:43de9a7c$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Hej Max.

>> Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?
>
> http://auto.howstuffworks.com/question25.htm

Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive en
mekanisk lyd ved fuld tank?



Bertel Lund Hansen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-01-06 00:25

ThomasB skrev:

> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne
> afgive en mekanisk lyd ved fuld tank?

Hvad er der galt med det klik der kommer nu?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

ThomasB (31-01-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 31-01-06 00:48

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43dea02e$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne
>> afgive en mekanisk lyd ved fuld tank?
>
> Hvad er der galt med det klik der kommer nu?

Det er der skam intet galt med.

Men hvis det skal overføres på en tragt, så nytter det ikke at tragten
lukker sig, for så løber det jo bare over. Derimod kunne jeg forestille mig,
at der kom en lidt højere mekanisk lyd, så man kunne nå at stoppe med at
hælde.

Men kan det overhovedet overføres til en tragt?



Preben Riis Sørensen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 31-01-06 00:57


"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
news:43dea5ca$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:43dea02e$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne
> >> afgive en mekanisk lyd ved fuld tank?
> >
> > Hvad er der galt med det klik der kommer nu?
>
> Det er der skam intet galt med.
>
> Men hvis det skal overføres på en tragt, så nytter det ikke at tragten
> lukker sig, for så løber det jo bare over. Derimod kunne jeg forestille
mig,
> at der kom en lidt højere mekanisk lyd, så man kunne nå at stoppe med at
> hælde.

Den tvinger faktisk fingeren ud, så tankningen stopper. Og hvis den er sat i
lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Martin Højriis Krist~ (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 31-01-06 08:32

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43dea7bd$0$2450$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Og hvis den er sat i
> lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).

Selvklart. Det modsatte ville udgøre en væsentlig sikkerhedsfare.

--
Martin Højriis Kristensen



Leif Neland (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 31-01-06 08:45

Preben Riis Sørensen wrote:

> Den tvinger faktisk fingeren ud, så tankningen stopper. Og hvis den
> er sat i lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).

Den tvinger ikke nogen finger ud, hvis du da med finger mener finger på en
hånd eller håndgrebet; det man trykker ind på.

Derimod afbrydes den mekaniske forbindelse mellem håndgrebet og ventilen.
Når der ikke mere er ventilens fjedertryk til at holde låsen i indgreb,
springer det låste håndtag på plads.

Og hvor er det irriterende, når bøjlen, låsen skal gribe fat i, mangler.
Specielt, når man skal tanke 80 l diesel, og ikke kan bruge en
lastbilstander.
(Jeg har målt en Jet-tank til 17 l/m...)
Det er vist noget med at standerne skal kontrolleres oftere, hvis pistolen
kan låses.
Jeg kører rundt med en tynd skruetrækker, der kan sættes i hullerne i så
tilfælde.

Leif



Leif Neland (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 31-01-06 08:32

ThomasB wrote:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:43de9a7c$0$84040$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Hej Max.
>
>>> Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?
>>
>> http://auto.howstuffworks.com/question25.htm
>
> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive
> en mekanisk lyd ved fuld tank?

Så skal man nok hellere lave det som overløbsalarmen på en olietank.

Det er en slange, returluften løber igennem, som går til en fløjte.

Der skal så være relativt tæt mellem tragtens tud og tankåbningen, så det er
lettest for luften at løbe retur gennem slangen med fløjten.
Slangen følger med tuden ned i tankrøret, men skal nok nå lidt længere ned.

Når væskestanden når op til slangen, kommer der ikke mere luft den vej, og
fløjtningen stopper.

Leif



Max (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 31-01-06 08:44

Hej Thomas

> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive
> en mekanisk lyd ved fuld tank?

Jeg kunne forestille mig at der for enden af tragten sad en flyder
der udløste en spændt fjeder på en klokke når væskestanden
nåede derop.

Mvh Max



Leif Neland (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 31-01-06 08:48

Max wrote:
> Hej Thomas
>
>> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive
>> en mekanisk lyd ved fuld tank?
>
> Jeg kunne forestille mig at der for enden af tragten sad en flyder
> der udløste en spændt fjeder på en klokke når væskestanden
> nåede derop.

Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
ringeapperat.
De gnistrer, når de ringer. Booom

Leif



Max (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 31-01-06 08:57

Hej Leif

> Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
> ringeapperat.
> De gnistrer, når de ringer. Booom

Nej, men nu er det jo ikke sikkert at der er tale om en brændbar
vædske der skal tankes, ellers kan opgaven jo også løses med
en kviksølvkontakt og en pizosummer, så er der ingen gnister.

Mvh Max



Bertel Lund Hansen (31-01-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-01-06 16:07

Leif Neland skrev:

> Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
> ringeapperat.
> De gnistrer, når de ringer. Booom

Det giver da en tydelig lyd!

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

John Larsson (31-01-2006)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 31-01-06 06:52

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> writes:
>Men kan det overhovedet overføres til en tragt?

Ikke så nemt. I tankpistolen er det væskens hastighed der gør at
venturiprincippet virker. For en almindelig tragt er overtrykket ret
ubetydeligt og "lukkekraften" ville derfor heller ikke være så stor og
dermed usikker.

John


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste