Vedlighold af græsplæne
Fra : Viggo Fjordside

Dato : 30-01-06 18:04

Hej

Hvordan er rækkefølgen ?

Mosfjerner
Sprøjtning for bredbladet ukrudt (Toxan ??)
Såning af græs i de bare pletter
Kalk
Gødning

Plænen er misligeholdt, og trænger til en ordentligt omgang.
Hvornår kan jeg starte ? Ja, jeg ved godt at det ikke lige bliver de første
par måneder, men findes der en tommelfingerregel ? Når nattefrosten er slut
?

Mvh.
Viggo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-01-06 19:57

"Viggo Fjordside post4.tele.dk>" <vsf@<no spam> skrev i en meddelelse

> Hvordan er rækkefølgen ?
>
> Mosfjerner
> Sprøjtning for bredbladet ukrudt (Toxan ??)
> [...]
Jeg ville sige:
mosfjerner
kalk
gødning
såning af græs
og så vente med at sprøjte for ukrudt til maj

eller sprøjte for ukrudt i april og vente med at så de bare pletter til
august.

> Plænen er misligeholdt, og trænger til en ordentligt omgang.
> Hvornår kan jeg starte ?

Marts-april alt efter vejr og vind

Ja, jeg ved godt at det ikke lige bliver de første
> par måneder, men findes der en tommelfingerregel ? Når nattefrosten er
> slut ?

Du kan risikere nattefrost til grundlovsdag, så det ville jeg ikke vente på

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-01-06 20:15

> Mosfjerner

Springes over. Du får bare grimme brune pletter i flere uger.

> Sprøjtning for bredbladet ukrudt (Toxan ??)
> Såning af græs i de bare pletter
> Kalk
> Gødning

Omvendt. Jeg ville i første omgang kun gøde, men helt til grænsen.Dvs 2-3 kg
pr 100 kvm hver 14. dag ialt max 6 gange. Starter du omkring marts, så
kommer du til at slå ganske meget græs hele sommeren, men den bliver flot.
Når den er i god kraft i maj, så sprøjter du, men vær omhyggelig med
mængden. Hverken for lidt eller for meget.

Til efteråret får du lavet en jordbundsanalyse, så du kan se om der mangler
nogle næringsstoffer eller kalk. Og så gøder du noget mindre næste år -
måske kan du helt undvære, men kommer er mos, så mangler der gødning. Husk
bare at mos har den fordel at det ser grønt ud, og det skal ikke slås

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-01-06 22:29

On Mon, 30 Jan 2006 20:14:44 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>måske kan du helt undvære, men kommer er mos, så mangler der gødning. Husk

...eller man klipper græsset for kort eller for tit.
Det er sådan lidt pest eller kolera - vil man absolut have en lav, tæt
græsplæne som altid ser nyklippet ud, så får man nemmere angreb af mos,
end hvis man lader det gro halvlangt mellem hver klipning.

Vi har i 25 år aldrig døjet med mos i græsplænen og vi har aldrig gødet
den.

>bare at mos har den fordel at det ser grønt ud, og det skal ikke slås

Og så er det dejlig blødt at gå på

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Viggo Fjordside

Dato : 31-01-06 17:13

> [...]
> Husk bare at mos har den fordel at det ser grønt ud, og det skal ikke slås

Jordbundsanalyse ??!? Kommer der ikke mos, hvis græsset mangler sol og/eller
kalk?

Mvh. Viggo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-06 18:58

"Viggo Fjordside post4.tele.dk>" <vsf@<no spam> skrev

> Jordbundsanalyse ??!? Kommer der ikke mos, hvis græsset mangler sol
og/eller
> kalk?

Der kommer især mos i skyggede områder og hvor der er rodkonkurrence rundt
om træer, også selvom de kun skygger lidt. Men analysen kan vente og bruges,
hvis kalkning, gødskning og vanding ikke skaffer en ordentlig plæne. Det
bedste forsvar er et godt angreb, og sundt græs udkonkurrerer selv mos.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 31-01-06 18:32

> [...]
> Hvornår kan jeg starte ? Ja, jeg ved godt at det ikke lige bliver de
> første par måneder, men findes der en tommelfingerregel ? Når

man siger at jordtemperaturen skal være over 10 grader døgnet rundt.
--
**** Calle ****

Fra : Per A. Hansen

Dato : 01-02-06 17:59

> [...]
>
> Hvordan er rækkefølgen ?
>
> Mosfjerner
> Sprøjtning for bredbladet ukrudt (Toxan ??)

Du kan vist roligt springe kalken over, græs trives ganske fint ved
et lavt reaktionstal. Kalk har ingen som helst indflydelse på mos - det er
en myte.

Mos fjernes bedst ved at give kvælstofgødning i det tidlige forår - så
vil det voksende græs hurtigt skygge mosset ihjel.

Hormonsprøjtning mod bredbladet ukrudt er der sjældent brug for, hvis
man gøder plænen med kvælstofgødning.

Rækkefølgen kunne være:
1. Udstrøning af en ren kvælstofgødning eller 25-3-7 el. lign. gødning i
begyndelsen af april.
2. Vent med 1- græsklipning til græsset er ca. 7-10 cm langt - så er der
ingen problemer med mos eller andet.

Per A. Hansen