Red Hat 7.1 og XF86Config-4
Fra : Jesper Petersen

Dato : 13-06-01 15:44

Hej!

Jeg har efter en del problemer (fået) kompileret en kerne i Mandrake 8.0 og
fået lavet en XF86Config-4 fil, så det hele virker, som det skal. Dette har en
anden gjort for mig, da jeg ikke har det store begreb om den slags (tak til
Thomas fra NJLUG).

Jeg har nu installeret Red Hat 7.1og bruger kernen som er kompileret i
Mandrake, det ser ikke ud til at give nogle problemer umiddelbart. Tilgengæld
kan jeg ikke få Red Hat til at bruge min XF86Config-4 fil, det ser ud som om,
det kun virker med XF86Config, for hvis jeg fjerner denne, kommer der en
besked om, at der ikke er nogen konfigurationsfil, når jeg forsøger at starte
X. Når jeg kører XFree86 -version, får jeg at vide, at det er version 4.0.3
(eller noget i den stil, ihvertfald version 4).

Er der nogle, der kan fortælle, hvordan jeg får det til at virke?

Jeg vedlægger lige min XF86Config-4 fil, hvis der er nogle, der kan se, om jeg
vil få andre problemer med at bruge denne i Red Hat, vil det være en stor
hjælp.

Mvh.
Jesper (nybegynder i Linux)

Section "Files"
ModulePath    "/usr/X11R6/lib/modules"
RgbPath    "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
EndSection

Section "ServerFlags"
EndSection

Section "Module"
Load    "type1"
Load    "speedo"
Load    "extmod"
Load    "freetype"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver    "Keyboard"
Identifier    "Keyboard[0]"
Option    "Protocol"    "Standard"
Option    "XkbLayout"    "dk"
Option    "XkbModel"    "pc105"
Option    "XkbRules"    "xfree86"
Option    "XkbVariant"    "nodeadkeys"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver    "mouse"
Identifier    "Mouse[1]"
Option    "Device"    "/dev/psaux"
Option    "InputFashion" "Mouse"
Option    "Protocol"    "IMPS/2"
Option   "Buttons" "5"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "Monitor"
HorizSync    30-32
Identifier    "Monitor[0]"
ModelName    "Unknown"
VendorName    "Unknown"
VertRefresh    50-62
UseModes    "Modes[0]"
EndSection

Section "Modes"
Identifier    "Modes[0]"
Modeline    "1024x768" 66.24 1024 1064 1248 1360 768 783 790 829
EndSection

Section "Screen"
DefaultDepth   16
SubSection "Display"
Depth   16
Modes    "default"
EndSubSection
Device    "Device[0]"
Identifier    "Screen[0]"
Monitor    "Monitor[0]"
EndSection

Section "Device"
BoardName    "SIS630"
BusID    "1:0:0"
Driver    "fbdev"
Identifier    "Device[0]"
VendorName    "SiS"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier    "Layout[all]"
InputDevice   "Keyboard[0]"    "CoreKeyboard"
InputDevice   "Mouse[1]"    "CorePointer"
Option    "Xinerama"    "off"
Screen   "Screen[0]"
EndSection

#Section "DRI"
# Group    "video"
# Mode    0660
#EndSection

Fra : Kim Nielsen

Dato : 14-06-01 05:51

Hej Jesper,

jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl i din xfree config fil .. men prøv at
paste hvad xfree siger når du starter i stedet .. det er noget nemmere at debugge
end at sidde og kigge en 2k fil igennem :)

mvh
Kim

--
"NetBSD -- Runs on 27 different platforms. Microsoft can barely make theres run on one."
- Alex Holst.

Fra : Jesper Petersen

Dato : 14-06-01 09:57

>jeg kan ikke umiddelbart se nogen fejl i din xfree config fil .. men prøv at
>paste hvad xfree siger når du starter i stedet .. det er noget nemmere at debugge
>end at sidde og kigge en 2k fil igennem :)

Nu kan jeg ikke få adgang til mine windowspartitioner (hvorfra jeg stadig
skriver til news) fra Linux, det får en ny tråd... Derfor kan jeg ikke
redirecte outputtet fra startx til en fil, jeg kan paste, men problemet ligger
jo nok i, at det første den skriver er:

XFree86 Version 3.3.6a

Og det forstår jeg jo ikke helt, for når jeg skriver XFree86 -version kommer
følgende:

XFree86 Version 4.0.3

Hvordan får jeg den nu til at bruge 4.0.3, når jeg starter X?

Mvh.
Jesper

Fra : Jesper Petersen

Dato : 14-06-01 15:01

>Nu kan jeg ikke få adgang til mine windowspartitioner (hvorfra jeg stadig
>skriver til news) fra Linux, det får en ny tråd...

Problemet med dette var, at der var nogle moduler, jeg ikke havde flyttet med
til Red Hat fra min gamle installation. Kan der være en lignende grund til det
med XFree86?

De eneste filer jeg har taget fra den gamle installation er kernen,
XF86Config-4 (som ikke har været til megen nytte endnu) og de omtalte moduler.

Jesper

Fra : Dan Christensen

Dato : 14-06-01 09:39

Jesper Petersen wrote:

> [...]
> det er version 4.0.3 (eller noget i den stil, ihvertfald version 4).
>
> Er der nogle, der kan fortælle, hvordan jeg får det til at virke?

Når du kopier din XF86Config-4 fil, hvor smider du den hen og hvad kalder
du den ??
Prøv at smiden den i /etc/X11 og kald den XF86Config uden -4
Nu ved jeg ikke hvor redhat normalt kigger efter XF86Config så hvis du vil
være helt sikker så smid også en kopi i /etc

--
Best regards/Med venlig hilsen
Dan Christensen

Fra : Jesper Petersen

Dato : 14-06-01 10:08

>Når du kopier din XF86Config-4 fil, hvor smider du den hen og hvad kalder
>du den ??

Jeg lægger den i /etc/X11, hvor XF86Config i forvejen ligger, den giver jeg så
et nyt navn, så den istedet skulle tage min XF86Config-4 (som er det navn, jeg
giver den). Så vidt jeg har forstået, skulle den nu alligevel tage
XF86Config-4 filen, hvis den er der istedet for XF86Config.

Som jeg lige har svaret på den anden besked, er problemet vist, at det er
XFree86 3.3.6a, der starter i stedet for 4.0.3, når jeg prøver at starte X.

>Prøv at smiden den i /etc/X11 og kald den XF86Config uden -4

Har jeg prøvet, men så kommer der bare en masse fejl, sikkert fordi XFree
3.3.6a ikke kender syntaksen.

Jesper

Fra : Dan Christensen

Dato : 14-06-01 18:58

Jesper Petersen wrote:

> Har jeg prøvet, men så kommer der bare en masse fejl, sikkert fordi XFree
> 3.3.6a ikke kender syntaksen.
Ja det er det, du bliver nok nød til at prøve at køre XF86Setup og lave din
egen XF86config og bare roligt det er ikke så svært. Nu ved jeg ikke om der
findes andre værktøjer under redhat til at sætte X op men det er der helt
sikker en redhat bruger der kan svare dig på.

Håber at der springer en redhat bruger ind og hjælper dig videre

Fra : Jesper Petersen

Dato : 14-06-01 22:03

>Ja det er det, du bliver nok nød til at prøve at køre XF86Setup og lave din
>egen XF86config og bare roligt det er ikke så svært.

Tak for det, jeg har ikke lige prøvet, for jeg fandt en anden løsning. Der var
to symlinks som skulle rettes /etc/X11/X og /usr/X11R6bin/X så de pegede på
den rigtige X server.

Nu er det dog kun root, der kan bruge X, mens jeg skriver dette, kommer jeg i
tanker om, at det måske kun er root, der har rettigheder til de nye symlinks
(hvis der da er rettigheder på sådan nogle? Jeg er jo stadig ny ud i dette
her). Det afprøver jeg lige, hvis det derefter ikke virker, skriver jeg igen.

Jesper

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 14-06-01 22:27

Jesper Petersen wrote:

> [...]
> forsøger at starte X. Når jeg kører XFree86 -version, får jeg at vide, at
> det er version 4.0.3 (eller noget i den stil, ihvertfald version 4).

Nu kan det godt være, at jeg dumper lidt skævt ned i denne tråd, men har du
overhovedet installeret XFree86 version 4 ?

Prøv

rpm -qa | grep X

og se om der (bla.) skulle komme en linie som

XFree86-4.0.3-5

MVH
-Claus